ORPHENIC SINGING: THE PRESENCE OF ESTADO NOVO
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Travessias (Cascavel. Online) |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/2844 |
Resumo: | The present article has as objective the project of musical education known Orpheonic Singing, developed by Heitor Villa-Lobos (1887-1959), in Brazil, and adopted officially in Brazilian public education since 1932. The objective considered in this work is to perceive the political logics that are implied in its relation with the Estado Novo. The theoretical referencial is based on the Ivor Goodson ideaas i the History of Disciplines.The method used for the collection of data in this research is Documental Analysis. It is verified that the nationalistic content of the repertoire associated with the uprising of Getúlio Vargas in the orpheonic concentrations fulfilled an important political and educational function for a country that searched an affirmation as a nation. |
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ORPHENIC SINGING: THE PRESENCE OF ESTADO NOVOCANTO ORFEÔNICO: OS IDEAIS CANTADOS DO ESTADO NOVOEducação MusicalCurrículoEstado NovoMúsicaVilla-Lobos. The present article has as objective the project of musical education known Orpheonic Singing, developed by Heitor Villa-Lobos (1887-1959), in Brazil, and adopted officially in Brazilian public education since 1932. The objective considered in this work is to perceive the political logics that are implied in its relation with the Estado Novo. The theoretical referencial is based on the Ivor Goodson ideaas i the History of Disciplines.The method used for the collection of data in this research is Documental Analysis. It is verified that the nationalistic content of the repertoire associated with the uprising of Getúlio Vargas in the orpheonic concentrations fulfilled an important political and educational function for a country that searched an affirmation as a nation. Focalizo, no presente trabalho, o projeto de educação musical conhecido como Canto Orfeônico, desenvolvido por Heitor Villa-Lobos (1887-1959), no Brasil, e adotado oficialmente no ensino público brasileiro, a partir de 1932. O objetivo proposto neste trabalho é perceber a lógica política que está subentendida em sua relação com Estado Novo. O referencial teórico baseia-se nas idéias de Ivor Goodson sobre a História das Disciplinas. Análise documental é o método utilizado para a coleta de dados nesta pesquisa. Os resultados apontam que o conteúdo nacionalista do repertório associado ao pronunciamento de Getúlio Vargas nas concentrações orfeônicas cumpria uma importante função político-educacional Unioeste2008-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/2844Travessias; Vol. 2 No. 1 (2008)Travessias; Vol. 2 Núm. 1 (2008)Travessias; v. 2 n. 1 (2008)1982-5935reponame:Travessias (Cascavel. Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)instacron:Unioesteporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/2844/2246Copyright (c) 2008 Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob CC-BY-NC-SA 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com indicação da autoria e publicação inicial nesta revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro Gonzaga do Monti, Ednardo2020-12-08T11:43:23Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/2844Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessiasPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/oairevista.travessias@unioeste.br1982-59351982-5935opendoar:2020-12-08T11:43:23Travessias (Cascavel. Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)false |
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