O ensino pragmático da voz passiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Calidoscópio (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481 |
Resumo: | This text presents an analysis of the long passive voice (“be + past participle of the other verb) based on three Portuguese grammars and on three English grammars so that problems in the way it is presented in prescriptive Portuguese grammars and in the way it is taught in Brazilian schools can be identified. Based on this analysis, suggestions for the teaching of the passive voice are offered in order for the teacher to incorporate the pragmatic dimension into his practice, tackling the reasons for the use of the passive voice and the kinds of text in which the passive voice tends to occur more frequently. Key words: passive voice, Portuguese teaching, pragmatic dimension. |
id |
Unisinos-3_46238a5297606c22883dd3e87f9dba88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6481 |
network_acronym_str |
Unisinos-3 |
network_name_str |
Calidoscópio (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino pragmático da voz passivaO ensino pragmático da voz passivaThis text presents an analysis of the long passive voice (“be + past participle of the other verb) based on three Portuguese grammars and on three English grammars so that problems in the way it is presented in prescriptive Portuguese grammars and in the way it is taught in Brazilian schools can be identified. Based on this analysis, suggestions for the teaching of the passive voice are offered in order for the teacher to incorporate the pragmatic dimension into his practice, tackling the reasons for the use of the passive voice and the kinds of text in which the passive voice tends to occur more frequently. Key words: passive voice, Portuguese teaching, pragmatic dimension.O presente texto apresenta uma análise da voz passiva, do tipo “ser + particípio passado de outro verbo”, baseada em três gramáticas do português e três gramáticas do inglês para que sejam identificados problemas na forma como ela é apresentada em gramáticas do português e na maneira como ela é ensinada nas escolas brasileiras. Com base nessa análise, são oferecidas sugestões para o ensino da voz passiva para que o professor possa incorporar a dimensão pragmática à sua prática, abordando as razões para se usar a voz passiva e os tipos de texto em que a voz passiva tende a ocorrer com mais freqüência. Palavras-chave: voz passiva, ensino do português, dimensão pragmática.Unisinos2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481Calidoscópio; Vol. 2 No. 1 (2004): January/June; 49-54Calidoscópio; v. 2 n. 1 (2004): janeiro/junho; 49-542177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481/3617Copyright (c) 2021 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Luciano Amaral2021-05-27T16:03:51Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6481Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2021-05-27T16:03:51Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino pragmático da voz passiva O ensino pragmático da voz passiva |
title |
O ensino pragmático da voz passiva |
spellingShingle |
O ensino pragmático da voz passiva Oliveira, Luciano Amaral |
title_short |
O ensino pragmático da voz passiva |
title_full |
O ensino pragmático da voz passiva |
title_fullStr |
O ensino pragmático da voz passiva |
title_full_unstemmed |
O ensino pragmático da voz passiva |
title_sort |
O ensino pragmático da voz passiva |
author |
Oliveira, Luciano Amaral |
author_facet |
Oliveira, Luciano Amaral |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Luciano Amaral |
description |
This text presents an analysis of the long passive voice (“be + past participle of the other verb) based on three Portuguese grammars and on three English grammars so that problems in the way it is presented in prescriptive Portuguese grammars and in the way it is taught in Brazilian schools can be identified. Based on this analysis, suggestions for the teaching of the passive voice are offered in order for the teacher to incorporate the pragmatic dimension into his practice, tackling the reasons for the use of the passive voice and the kinds of text in which the passive voice tends to occur more frequently. Key words: passive voice, Portuguese teaching, pragmatic dimension. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481 |
url |
https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481/3617 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Calidoscópio info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Calidoscópio |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unisinos |
publisher.none.fl_str_mv |
Unisinos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Calidoscópio; Vol. 2 No. 1 (2004): January/June; 49-54 Calidoscópio; v. 2 n. 1 (2004): janeiro/junho; 49-54 2177-6202 reponame:Calidoscópio (Online) instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) instacron:Unisinos |
instname_str |
Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) |
instacron_str |
Unisinos |
institution |
Unisinos |
reponame_str |
Calidoscópio (Online) |
collection |
Calidoscópio (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
cmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br |
_version_ |
1792203886182793216 |