O ensino pragmático da voz passiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Luciano Amaral
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Calidoscópio (Online)
Texto Completo: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481
Resumo: This text presents an analysis of the long passive voice (“be + past participle of the other verb) based on three Portuguese grammars and on three English grammars so that problems in the way it is presented in prescriptive Portuguese grammars and in the way it is taught in Brazilian schools can be identified. Based on this analysis, suggestions for the teaching of the passive voice are offered in order for the teacher to incorporate the pragmatic dimension into his practice, tackling the reasons for the use of the passive voice and the kinds of text in which the passive voice tends to occur more frequently. Key words: passive voice, Portuguese teaching, pragmatic dimension.
id Unisinos-3_46238a5297606c22883dd3e87f9dba88
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6481
network_acronym_str Unisinos-3
network_name_str Calidoscópio (Online)
repository_id_str
spelling O ensino pragmático da voz passivaO ensino pragmático da voz passivaThis text presents an analysis of the long passive voice (“be + past participle of the other verb) based on three Portuguese grammars and on three English grammars so that problems in the way it is presented in prescriptive Portuguese grammars and in the way it is taught in Brazilian schools can be identified. Based on this analysis, suggestions for the teaching of the passive voice are offered in order for the teacher to incorporate the pragmatic dimension into his practice, tackling the reasons for the use of the passive voice and the kinds of text in which the passive voice tends to occur more frequently. Key words: passive voice, Portuguese teaching, pragmatic dimension.O presente texto apresenta uma análise da voz passiva, do tipo “ser + particípio passado de outro verbo”, baseada em três gramáticas do português e três gramáticas do inglês para que sejam identificados problemas na forma como ela é apresentada em gramáticas do português e na maneira como ela é ensinada nas escolas brasileiras. Com base nessa análise, são oferecidas sugestões para o ensino da voz passiva para que o professor possa incorporar a dimensão pragmática à sua prática, abordando as razões para se usar a voz passiva e os tipos de texto em que a voz passiva tende a ocorrer com mais freqüência. Palavras-chave: voz passiva, ensino do português, dimensão pragmática.Unisinos2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481Calidoscópio; Vol. 2 No. 1 (2004): January/June; 49-54Calidoscópio; v. 2 n. 1 (2004): janeiro/junho; 49-542177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481/3617Copyright (c) 2021 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Luciano Amaral2021-05-27T16:03:51Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6481Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2021-05-27T16:03:51Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino pragmático da voz passiva
O ensino pragmático da voz passiva
title O ensino pragmático da voz passiva
spellingShingle O ensino pragmático da voz passiva
Oliveira, Luciano Amaral
title_short O ensino pragmático da voz passiva
title_full O ensino pragmático da voz passiva
title_fullStr O ensino pragmático da voz passiva
title_full_unstemmed O ensino pragmático da voz passiva
title_sort O ensino pragmático da voz passiva
author Oliveira, Luciano Amaral
author_facet Oliveira, Luciano Amaral
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Luciano Amaral
description This text presents an analysis of the long passive voice (“be + past participle of the other verb) based on three Portuguese grammars and on three English grammars so that problems in the way it is presented in prescriptive Portuguese grammars and in the way it is taught in Brazilian schools can be identified. Based on this analysis, suggestions for the teaching of the passive voice are offered in order for the teacher to incorporate the pragmatic dimension into his practice, tackling the reasons for the use of the passive voice and the kinds of text in which the passive voice tends to occur more frequently. Key words: passive voice, Portuguese teaching, pragmatic dimension.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481
url https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6481/3617
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Calidoscópio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Calidoscópio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unisinos
publisher.none.fl_str_mv Unisinos
dc.source.none.fl_str_mv Calidoscópio; Vol. 2 No. 1 (2004): January/June; 49-54
Calidoscópio; v. 2 n. 1 (2004): janeiro/junho; 49-54
2177-6202
reponame:Calidoscópio (Online)
instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron:Unisinos
instname_str Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron_str Unisinos
institution Unisinos
reponame_str Calidoscópio (Online)
collection Calidoscópio (Online)
repository.name.fl_str_mv Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
repository.mail.fl_str_mv cmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br
_version_ 1792203886182793216