Didactic Books of Geography: a cartographic language study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/56967 |
Resumo: | The article aims at socializing a research on didactic Geography books for last years within primary Brazilian school (3rd and 4rth Circles), regarding cartographic language. It was qualitatively assessed the relation of discursive texts and activities to maps, with focus on spatial citizenship consciousness. The theoretical referral summoned the concept of Geographic Education as compromised with pupil´s citizenship; and the cartographic maps in school as methodological instruments relating contents with geographical spatiality. Results reveal desirable trends of the cartographic contents within the sampled collection, but there remains a lack of improvement as to pedagogical articulation of texts and maps, and of those with activities. |
id |
UFRGS-9_cc392cef751ca05d64137d731b60951c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/56967 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic Books of Geography: a cartographic language studyLivro Didático de Geografia: estudo da linguagem cartográficaEducação Geográfica. Consciência Espacial-Cidadã. Linguagem Cartográfica. Livros Didáticos.Geographic Education. Spatial Citizenship Consciousness. Cartographic Language. Didactic Books.The article aims at socializing a research on didactic Geography books for last years within primary Brazilian school (3rd and 4rth Circles), regarding cartographic language. It was qualitatively assessed the relation of discursive texts and activities to maps, with focus on spatial citizenship consciousness. The theoretical referral summoned the concept of Geographic Education as compromised with pupil´s citizenship; and the cartographic maps in school as methodological instruments relating contents with geographical spatiality. Results reveal desirable trends of the cartographic contents within the sampled collection, but there remains a lack of improvement as to pedagogical articulation of texts and maps, and of those with activities.O artigo objetiva socializar a pesquisa sobre o livro didático de Geografia dos anos finais do ensino fundamental (ciclos III e IV) em relação à linguagem cartográfica. O estudo, qualitativo, avaliou a relação dos textos discursivos e atividades com os mapas, sob o foco da consciência espacial cidadã. O referencial teórico teve como pressupostos: a concepção de uma Educação Geográfica comprometida com a cidadania do educando; e as representações cartográficas nos livros didáticos enquanto instrumentais metodológicos. Os resultados evidenciam que, de maneira geral, a Coleção apresenta os elementos essenciais dos mapas, apesar de ocorrerem ainda incorreções e insuficiências; e a articulação de textos e atividades com mapas é deficiente.FACED - UFRGS2017-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/56967Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 3 (2017)Educação & Realidade; v. 42 n. 3 (2017)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/56967/48605Copyright (c) 2017 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Clodoaldo José BuenoCarneiro, Sonia Maria Marchiorato2018-06-25T18:41:01Zoai:seer.ufrgs.br:article/56967Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-06-25T18:41:01Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic Books of Geography: a cartographic language study Livro Didático de Geografia: estudo da linguagem cartográfica |
title |
Didactic Books of Geography: a cartographic language study |
spellingShingle |
Didactic Books of Geography: a cartographic language study Prado, Clodoaldo José Bueno Educação Geográfica. Consciência Espacial-Cidadã. Linguagem Cartográfica. Livros Didáticos. Geographic Education. Spatial Citizenship Consciousness. Cartographic Language. Didactic Books. |
title_short |
Didactic Books of Geography: a cartographic language study |
title_full |
Didactic Books of Geography: a cartographic language study |
title_fullStr |
Didactic Books of Geography: a cartographic language study |
title_full_unstemmed |
Didactic Books of Geography: a cartographic language study |
title_sort |
Didactic Books of Geography: a cartographic language study |
author |
Prado, Clodoaldo José Bueno |
author_facet |
Prado, Clodoaldo José Bueno Carneiro, Sonia Maria Marchiorato |
author_role |
author |
author2 |
Carneiro, Sonia Maria Marchiorato |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prado, Clodoaldo José Bueno Carneiro, Sonia Maria Marchiorato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Geográfica. Consciência Espacial-Cidadã. Linguagem Cartográfica. Livros Didáticos. Geographic Education. Spatial Citizenship Consciousness. Cartographic Language. Didactic Books. |
topic |
Educação Geográfica. Consciência Espacial-Cidadã. Linguagem Cartográfica. Livros Didáticos. Geographic Education. Spatial Citizenship Consciousness. Cartographic Language. Didactic Books. |
description |
The article aims at socializing a research on didactic Geography books for last years within primary Brazilian school (3rd and 4rth Circles), regarding cartographic language. It was qualitatively assessed the relation of discursive texts and activities to maps, with focus on spatial citizenship consciousness. The theoretical referral summoned the concept of Geographic Education as compromised with pupil´s citizenship; and the cartographic maps in school as methodological instruments relating contents with geographical spatiality. Results reveal desirable trends of the cartographic contents within the sampled collection, but there remains a lack of improvement as to pedagogical articulation of texts and maps, and of those with activities. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/56967 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/56967 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/56967/48605 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 3 (2017) Educação & Realidade; v. 42 n. 3 (2017) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766986658414592 |