Cinema e discurso: o plano-sequência e a historicidade no filme A Arca Russa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giron, Sérgio
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3456
Resumo: This dissertation about film and discourse is based some concerns of this researcher, investigated by the French Discourse Analysis. From the notion that speech is the effect of meaning between speakers, we seek to interpret the film "Russian Ark", Aleksandr Sokurov some possible gestures. Our corpus consists of materialities that merge the conflicting relationship between Europe / West and Russia in the construction of this memory: the different runs of image, sound and gesture in filmic production. Our analytical theoretical device DA in memory demand relationship, historicity and ideology - plus the concepts of cinema as image and plan - sequence - the discursive relationship of this narrative. Present and raise interpretations of the effects of meaning that the film and the filmic bring the viewer, as well as film editing without physical "cuts", but in a non-traditional assembly.
id Ânima_00b95e5a36bb6e0318f34efcdf185a41
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3456
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Cinema e discurso: o plano-sequência e a historicidade no filme A Arca RussaAnálise de discursoPlano-sequênciaHistoricidadeMontagemThis dissertation about film and discourse is based some concerns of this researcher, investigated by the French Discourse Analysis. From the notion that speech is the effect of meaning between speakers, we seek to interpret the film "Russian Ark", Aleksandr Sokurov some possible gestures. Our corpus consists of materialities that merge the conflicting relationship between Europe / West and Russia in the construction of this memory: the different runs of image, sound and gesture in filmic production. Our analytical theoretical device DA in memory demand relationship, historicity and ideology - plus the concepts of cinema as image and plan - sequence - the discursive relationship of this narrative. Present and raise interpretations of the effects of meaning that the film and the filmic bring the viewer, as well as film editing without physical "cuts", but in a non-traditional assembly.A presente dissertação sobre cinema e discurso tem como fundamento algumas preocupações deste pesquisador, investigadas através da linha francesa de Análise de Discurso. A partir da concepção de que discurso é efeito de sentido entre locutores, buscamos interpretar no filme "A Arca Russa", de Aleksandr Sokúrov alguns gestos possíveis. Nosso corpus é composto por materialidades que se mesclam na relação conflitante entre Europa/Ocidente e a Rússia na construção da memória desta: os diferentes funcionamentos da imagem, do som e da gestualidade na produção fílmica. Assim, nosso dispositivo teórico analítico da AD procura na relação de memória, historicidade e ideologia - acrescido dos conceitos de cinema como imagem e plano-sequência - a relação discursiva desta narrativa. Apresentamos e levantamos interpretações sobre os efeitos de sentido que o cinematográfico e o fílmico trazem ao espectador, assim como a montagem cinematográfica sem "cortes" físicos, mas em uma montagem não tradicional.Flores, Giovanna BenedettoGiron, Sérgio2017-10-23T16:58:43Z2020-11-26T21:45:25Z2017-10-23T16:58:43Z2020-11-26T21:45:25Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis125 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3456Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemPalhoçaporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:58:42Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3456Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:58:42Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Cinema e discurso: o plano-sequência e a historicidade no filme A Arca Russa
title Cinema e discurso: o plano-sequência e a historicidade no filme A Arca Russa
spellingShingle Cinema e discurso: o plano-sequência e a historicidade no filme A Arca Russa
Giron, Sérgio
Análise de discurso
Plano-sequência
Historicidade
Montagem
title_short Cinema e discurso: o plano-sequência e a historicidade no filme A Arca Russa
title_full Cinema e discurso: o plano-sequência e a historicidade no filme A Arca Russa
title_fullStr Cinema e discurso: o plano-sequência e a historicidade no filme A Arca Russa
title_full_unstemmed Cinema e discurso: o plano-sequência e a historicidade no filme A Arca Russa
title_sort Cinema e discurso: o plano-sequência e a historicidade no filme A Arca Russa
author Giron, Sérgio
author_facet Giron, Sérgio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Flores, Giovanna Benedetto
dc.contributor.author.fl_str_mv Giron, Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv Análise de discurso
Plano-sequência
Historicidade
Montagem
topic Análise de discurso
Plano-sequência
Historicidade
Montagem
description This dissertation about film and discourse is based some concerns of this researcher, investigated by the French Discourse Analysis. From the notion that speech is the effect of meaning between speakers, we seek to interpret the film "Russian Ark", Aleksandr Sokurov some possible gestures. Our corpus consists of materialities that merge the conflicting relationship between Europe / West and Russia in the construction of this memory: the different runs of image, sound and gesture in filmic production. Our analytical theoretical device DA in memory demand relationship, historicity and ideology - plus the concepts of cinema as image and plan - sequence - the discursive relationship of this narrative. Present and raise interpretations of the effects of meaning that the film and the filmic bring the viewer, as well as film editing without physical "cuts", but in a non-traditional assembly.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-10-23T16:58:43Z
2017-10-23T16:58:43Z
2020-11-26T21:45:25Z
2020-11-26T21:45:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3456
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3456
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 125 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Palhoça
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415835041726464