Lendo imagens: um passeio de ida e volta pelo livro de Juarez Machado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spengler, Maria Laura Pozzobon
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3252
Resumo: This research aims to reflect how readers of different levels of education have appropriated the image of the book Ida e Volta of Juarez Machado. Therefore, we performed activity intervention with students from 1st and 5th year of elementary school in a private school in the city of Gaspar, Santa Catarina. Intervention activities took place in three different times and provided us with relevant evidence to the understanding of research data. This way can be perceived how the use of picture book can provide opportunities to build knowledge through observation and the significance of these elements in images from the book. This research is supported by the theoretical foundations of Children’s Literature. To support the analysis of images from the book was present the theory of semiotics, developed by Charles Sanders Peirce (2003), in Brazil studied by Lucia Santaella (2008). From the analysis and interpretation of narratives produced by students involved in research, we highlight the importance of repertoire of reading for each reader as well as the need for mediation of adult reading a book composed only of images. The analysis allowed us to observe the importance of using picture books as support for everyday reframing elements and especially as a facilitator of visual literacy that is so necessary nowadays
id Ânima_6a07b92dbf4f72ce6bb27251bfe28019
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3252
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Lendo imagens: um passeio de ida e volta pelo livro de Juarez MachadoLiteratura infantilLivro de ImagemSemióticaThis research aims to reflect how readers of different levels of education have appropriated the image of the book Ida e Volta of Juarez Machado. Therefore, we performed activity intervention with students from 1st and 5th year of elementary school in a private school in the city of Gaspar, Santa Catarina. Intervention activities took place in three different times and provided us with relevant evidence to the understanding of research data. This way can be perceived how the use of picture book can provide opportunities to build knowledge through observation and the significance of these elements in images from the book. This research is supported by the theoretical foundations of Children’s Literature. To support the analysis of images from the book was present the theory of semiotics, developed by Charles Sanders Peirce (2003), in Brazil studied by Lucia Santaella (2008). From the analysis and interpretation of narratives produced by students involved in research, we highlight the importance of repertoire of reading for each reader as well as the need for mediation of adult reading a book composed only of images. The analysis allowed us to observe the importance of using picture books as support for everyday reframing elements and especially as a facilitator of visual literacy that is so necessary nowadaysEsta pesquisa tem como objetivo refletir como os leitores de diferentes níveis de ensino se apropriam do livro de imagem Ida e Volta de Juarez Machado. Para tanto, realizamos atividade de intervenção com alunos do 1º e do 5º ano do Ensino Fundamental em uma escola da rede privada de ensino do município de Gaspar, Santa Catarina. As atividades de intervenção aconteceram em três momentos diferentes e nos forneceram elementos relevantes para a compreensão dos dados da pesquisa. Desta maneira se pode perceber de que forma o uso do Livro de Imagem pode fornecer possibilidades de construção de conhecimento através da observação e da significação dos elementos presentes nas imagens do livro. Esta pesquisa está apoiada nos fundamentos teóricos de Literatura Infantil. Para fundamentar as análises das imagens do livro se fez presente a teoria da Semiótica, elaborada por Charles Sanders Peirce (2003), no Brasil estudada por Lúcia Santaella (2008). A partir da análise e interpretação das narrativas produzidas pelos alunos envolvidos na pesquisa, foi possível evidenciar a importância do repertório de leitura de cada leitor, bem como a necessidade da mediação do adulto na leitura de um livro composto exclusivamente por imagens. As análises nos permitiram observar a importância do uso do Livro de Imagem como suporte para ressiginificação de elementos cotidianos e especialmente como facilitador da alfabetização visual que se faz tão necessária na contemporaneidadeDebus, Eliane Santana DiasSpengler, Maria Laura Pozzobon2018-01-17T17:16:47Z2020-11-26T21:18:53Z2018-01-17T17:16:47Z2020-11-26T21:18:53Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis141 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3252Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemTubarãoporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:52:30Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3252Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:52:30Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Lendo imagens: um passeio de ida e volta pelo livro de Juarez Machado
title Lendo imagens: um passeio de ida e volta pelo livro de Juarez Machado
spellingShingle Lendo imagens: um passeio de ida e volta pelo livro de Juarez Machado
Spengler, Maria Laura Pozzobon
Literatura infantil
Livro de Imagem
Semiótica
title_short Lendo imagens: um passeio de ida e volta pelo livro de Juarez Machado
title_full Lendo imagens: um passeio de ida e volta pelo livro de Juarez Machado
title_fullStr Lendo imagens: um passeio de ida e volta pelo livro de Juarez Machado
title_full_unstemmed Lendo imagens: um passeio de ida e volta pelo livro de Juarez Machado
title_sort Lendo imagens: um passeio de ida e volta pelo livro de Juarez Machado
author Spengler, Maria Laura Pozzobon
author_facet Spengler, Maria Laura Pozzobon
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Debus, Eliane Santana Dias
dc.contributor.author.fl_str_mv Spengler, Maria Laura Pozzobon
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura infantil
Livro de Imagem
Semiótica
topic Literatura infantil
Livro de Imagem
Semiótica
description This research aims to reflect how readers of different levels of education have appropriated the image of the book Ida e Volta of Juarez Machado. Therefore, we performed activity intervention with students from 1st and 5th year of elementary school in a private school in the city of Gaspar, Santa Catarina. Intervention activities took place in three different times and provided us with relevant evidence to the understanding of research data. This way can be perceived how the use of picture book can provide opportunities to build knowledge through observation and the significance of these elements in images from the book. This research is supported by the theoretical foundations of Children’s Literature. To support the analysis of images from the book was present the theory of semiotics, developed by Charles Sanders Peirce (2003), in Brazil studied by Lucia Santaella (2008). From the analysis and interpretation of narratives produced by students involved in research, we highlight the importance of repertoire of reading for each reader as well as the need for mediation of adult reading a book composed only of images. The analysis allowed us to observe the importance of using picture books as support for everyday reframing elements and especially as a facilitator of visual literacy that is so necessary nowadays
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2018-01-17T17:16:47Z
2018-01-17T17:16:47Z
2020-11-26T21:18:53Z
2020-11-26T21:18:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3252
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3252
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 141 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Tubarão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415798763094016