Práticas sustentáveis em uma instituição de ensino: uma análise sob a perspectiva da teoria da modernização ecológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Khrisna Vivianne da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15120
Resumo: Given the reality of an intense process of globalization and technology, issues of sustainability and sustainable actions are the focus to the socio-environmental debate and appear in various sectors of society, such as private companies, Non-Governmental Organizations (NGOs), Higher Education Institutions (HEIs). Thus, the objective of this study is to analyze the sustainable practices adopted by the IFSC Gaspar Campus under the perspective of the Theory of Ecological Modernization (TEM). A case study was carried out at Gaspar Campus with the members of the Environmental Management Commission (EMC) and the campus manager to obtain the data. Bardin's content analysis technique (2011) and data triangulation were used, which showed that the sustainable practices developed at the Gaspar Campus, such as Solid Waste Management and containment in the consumption of electricity and water, are in line with the visions of public policies and technological innovations considered important by TEM. At the end of the study, was verified the preponderant role of the EMC in the sustainable practices developed on campus. The main conclusion of the study is that the researched campus has shown, since the beginning of its activities, attention to sustainability, in particular, the environmental pillar. And of the practices performed, there was an affinity with TEM's precepts in relation to public policies and technological innovations in the scenario of public educational institutions.
id Ânima_d8e313ddfb21d6f24690d61679bfb6c3
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/15120
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Práticas sustentáveis em uma instituição de ensino: uma análise sob a perspectiva da teoria da modernização ecológicaSustentabilidadePráticas sustentáveisInstituições de ensino superiorTeoria da modernização ecológicaGiven the reality of an intense process of globalization and technology, issues of sustainability and sustainable actions are the focus to the socio-environmental debate and appear in various sectors of society, such as private companies, Non-Governmental Organizations (NGOs), Higher Education Institutions (HEIs). Thus, the objective of this study is to analyze the sustainable practices adopted by the IFSC Gaspar Campus under the perspective of the Theory of Ecological Modernization (TEM). A case study was carried out at Gaspar Campus with the members of the Environmental Management Commission (EMC) and the campus manager to obtain the data. Bardin's content analysis technique (2011) and data triangulation were used, which showed that the sustainable practices developed at the Gaspar Campus, such as Solid Waste Management and containment in the consumption of electricity and water, are in line with the visions of public policies and technological innovations considered important by TEM. At the end of the study, was verified the preponderant role of the EMC in the sustainable practices developed on campus. The main conclusion of the study is that the researched campus has shown, since the beginning of its activities, attention to sustainability, in particular, the environmental pillar. And of the practices performed, there was an affinity with TEM's precepts in relation to public policies and technological innovations in the scenario of public educational institutions.Dada uma realidade de intenso processo de globalização e de tecnologia, os assuntos sobre sustentabilidade e ações sustentáveis ganham centralidade no debate socioambiental e, aparece em diversos setores da sociedade, como empresas privadas, Organizações Não Governamentais (ONGs), Instituição de Ensino Superior (IES). Desse modo, o objetivo desse estudo é analisar as práticas sustentáveis adotadas pelo Câmpus Gaspar sob a perspectiva da Teoria da Modernização Ecológica (TME). Foi realizado estudo de caso no IFSC Câmpus Gaspar com os membros da Comissão de Gestão Ambiental (CGA) e do gestor do câmpus para obtenção dos dados. Utilizou-se a técnica análise de conteúdo de Bardin (2011) e a triangulação de dados, que evidenciou que as práticas sustentáveis desenvolvidas no câmpus Gaspar, como Gestão de Resíduos Sólidos e contenção no consumo de energia elétrica e de água, alinham-se às visões de políticas públicas e inovações tecnológicas consideradas importantes pela TME. Ao final do estudo foi verificado o preponderante papel da CGA na efetivação das práticas sustentáveis desenvolvidas no câmpus. A principal conclusão do estudo é que o câmpus pesquisado tem mostrado, desde o início das suas atividades, atenção à sustentabilidade, em específico, o pilar ambiental. E das práticas realizadas, observou-se afinidade aos preceitos da TME em relação às políticas públicas e inovações tecnológicas no cenário das instituições públicas de ensino.Sehnem, SimoneSilva, Khrisna Vivianne da2020-12-16T19:37:02Z2021-08-04T15:43:28Z2020-12-16T19:37:02Z2021-08-04T15:43:28Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis97 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15120Programa de Pós-Graduação em AdministraçãoFlorianópolisAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2021-08-06T07:36:35Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/15120Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2021-08-06T07:36:35Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Práticas sustentáveis em uma instituição de ensino: uma análise sob a perspectiva da teoria da modernização ecológica
title Práticas sustentáveis em uma instituição de ensino: uma análise sob a perspectiva da teoria da modernização ecológica
spellingShingle Práticas sustentáveis em uma instituição de ensino: uma análise sob a perspectiva da teoria da modernização ecológica
Silva, Khrisna Vivianne da
Sustentabilidade
Práticas sustentáveis
Instituições de ensino superior
Teoria da modernização ecológica
title_short Práticas sustentáveis em uma instituição de ensino: uma análise sob a perspectiva da teoria da modernização ecológica
title_full Práticas sustentáveis em uma instituição de ensino: uma análise sob a perspectiva da teoria da modernização ecológica
title_fullStr Práticas sustentáveis em uma instituição de ensino: uma análise sob a perspectiva da teoria da modernização ecológica
title_full_unstemmed Práticas sustentáveis em uma instituição de ensino: uma análise sob a perspectiva da teoria da modernização ecológica
title_sort Práticas sustentáveis em uma instituição de ensino: uma análise sob a perspectiva da teoria da modernização ecológica
author Silva, Khrisna Vivianne da
author_facet Silva, Khrisna Vivianne da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sehnem, Simone
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Khrisna Vivianne da
dc.subject.por.fl_str_mv Sustentabilidade
Práticas sustentáveis
Instituições de ensino superior
Teoria da modernização ecológica
topic Sustentabilidade
Práticas sustentáveis
Instituições de ensino superior
Teoria da modernização ecológica
description Given the reality of an intense process of globalization and technology, issues of sustainability and sustainable actions are the focus to the socio-environmental debate and appear in various sectors of society, such as private companies, Non-Governmental Organizations (NGOs), Higher Education Institutions (HEIs). Thus, the objective of this study is to analyze the sustainable practices adopted by the IFSC Gaspar Campus under the perspective of the Theory of Ecological Modernization (TEM). A case study was carried out at Gaspar Campus with the members of the Environmental Management Commission (EMC) and the campus manager to obtain the data. Bardin's content analysis technique (2011) and data triangulation were used, which showed that the sustainable practices developed at the Gaspar Campus, such as Solid Waste Management and containment in the consumption of electricity and water, are in line with the visions of public policies and technological innovations considered important by TEM. At the end of the study, was verified the preponderant role of the EMC in the sustainable practices developed on campus. The main conclusion of the study is that the researched campus has shown, since the beginning of its activities, attention to sustainability, in particular, the environmental pillar. And of the practices performed, there was an affinity with TEM's precepts in relation to public policies and technological innovations in the scenario of public educational institutions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-16T19:37:02Z
2020-12-16T19:37:02Z
2020
2021-08-04T15:43:28Z
2021-08-04T15:43:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15120
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15120
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Administração
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 97 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Florianópolis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415825266900992