A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luck, Esther Hermes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bergamini, Claudia Vanessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/186
Resumo: Since the beginning of 2020, people have heard of COVID 19, and since mid-March, has begun a social isolation that has never been preceded in Brazil. Therefore, man will have to relearn how to live in society, rethinking attitudes and values ​​because of the pandemic that is plaguing the world. This scenario motivated the reflections raised in this article, which aims to discuss the value of reading classical literature in times of pandemic and, still, to reflect on how literary classics can suggest possible ways to understand the COVID-19 pandemic moment. In view of the closure of libraries and schools, it is also questioned how the librarian and the teacher can contribute to their social commitment to mediate reading. Based on a theoretical framework derived from Literary Studies, Librarianship and Sociology, was used bibliographic research to discuss the guiding questions of this study
id ABECIN-1_4f9d66a8ef545d8c92521e2c27906e81
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/186
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemiaLeitura; Literatura Clássica; Mediação.Since the beginning of 2020, people have heard of COVID 19, and since mid-March, has begun a social isolation that has never been preceded in Brazil. Therefore, man will have to relearn how to live in society, rethinking attitudes and values ​​because of the pandemic that is plaguing the world. This scenario motivated the reflections raised in this article, which aims to discuss the value of reading classical literature in times of pandemic and, still, to reflect on how literary classics can suggest possible ways to understand the COVID-19 pandemic moment. In view of the closure of libraries and schools, it is also questioned how the librarian and the teacher can contribute to their social commitment to mediate reading. Based on a theoretical framework derived from Literary Studies, Librarianship and Sociology, was used bibliographic research to discuss the guiding questions of this studyDesde principios de 2020, las personas han oído hablar de COVID 19, y desde mediados de marzo, el aislamiento social que nunca ha sido precedido por Brasil ha comenzado. Por lo tanto, el hombre tendrá que volver a aprender cómo vivir en sociedad, repensar las actitudes y los valores debido a la pandemia que azota al mundo. Este escenario motivó las reflexiones planteadas en este artículo, cuyo objetivo es discutir el valor de leer literatura clásica en tiempos de pandemia y, aún así, reflexionar sobre cómo los clásicos literarios pueden sugerir formas posibles de comprender el momento pandémico de COVID-19. En vista del cierre de bibliotecas y escuelas, también se cuestiona cómo el bibliotecario y el maestro pueden contribuir a su compromiso social para mediar en la lectura. Basado en un marco teórico derivado de los Estudios Literarios, Biblioteconomía y Sociología, utilizó la investigación bibliográfica para discutir las preguntas orientadoras de este estudio.Desde o início de 2020, ouve-se falar em COVID 19, e desde meados de março, iniciou-se um isolamento social ainda sem precedentes no Brasil. Diante disso, o homem terá de reaprender a viver em sociedade, repensando atitudes e valores por causa da pandemia que assola o mundo. Esse cenário motivou as reflexões suscitadas neste artigo, que visa discutir o valor da leitura da literatura clássica em tempos de pandemia e, ainda, refletir sobre o modo como os clássicos literários podem sugerir caminhos possíveis para compreender o momento de pandemia da COVID-19. Tendo em vista o fechamento de bibliotecas e de escolas, questiona-se ainda como o bibliotecário e o professor podem contribuir com seu compromisso social de mediador da leitura. A partir de um arcabouço teórico advindo dos Estudos Literários, da Biblioteconomia e da Sociologia, valeu-se de pesquisa bibliográfica para discorrer sobre as questões norteadoras deste estudoABECIN2020-10-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/18610.24208/rebecin.v7iespecial.186Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 1 (2020); 54-71Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 54-71Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 1 (2020); 54-712358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/186/199Luck, Esther HermesBergamini, Claudia Vanessa info:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-09T22:11:06Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/186Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2020-12-09T22:11:06Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemia
title A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemia
spellingShingle A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemia
Luck, Esther Hermes
Leitura; Literatura Clássica; Mediação.
title_short A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemia
title_full A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemia
title_fullStr A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemia
title_full_unstemmed A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemia
title_sort A Leitura e a leitura de clássicos literários: reflexões em tempos de pandemia
author Luck, Esther Hermes
author_facet Luck, Esther Hermes
Bergamini, Claudia Vanessa
author_role author
author2 Bergamini, Claudia Vanessa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luck, Esther Hermes
Bergamini, Claudia Vanessa
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura; Literatura Clássica; Mediação.
topic Leitura; Literatura Clássica; Mediação.
description Since the beginning of 2020, people have heard of COVID 19, and since mid-March, has begun a social isolation that has never been preceded in Brazil. Therefore, man will have to relearn how to live in society, rethinking attitudes and values ​​because of the pandemic that is plaguing the world. This scenario motivated the reflections raised in this article, which aims to discuss the value of reading classical literature in times of pandemic and, still, to reflect on how literary classics can suggest possible ways to understand the COVID-19 pandemic moment. In view of the closure of libraries and schools, it is also questioned how the librarian and the teacher can contribute to their social commitment to mediate reading. Based on a theoretical framework derived from Literary Studies, Librarianship and Sociology, was used bibliographic research to discuss the guiding questions of this study
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/186
10.24208/rebecin.v7iespecial.186
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/186
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v7iespecial.186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/186/199
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 No. 1 (2020); 54-71
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 54-71
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 7 n. 1 (2020); 54-71
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207467819008