Six clichés and a suggestion about reading on the web

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Ana Elisa
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430
Resumo: Based on common-place statements (or clichés) regarding writing and reading possibilities on the web, or about general aspects of reading, this article discusses topics such as Brazilian habits and practices of reading, the peculiarities of Internet writing and its relations with texts in other domains, presumed negative (or positive) interferences of digital practices on real domains, all oriented towards the demystification of the web and towards a criticism of over-enthusiastic points of views. Based on the arguments, the theoretical background and the discussion presented, we view reading and writing spaces on the web as just another good tool that can be used for expanding literacy in or out of school.
id UNISUL-3_0d7f137157d3b7c407b24abce38009ed
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/430
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Six clichés and a suggestion about reading on the webSeis clichés y una sugestión sobre la lectura en la WebSix clichés et une suggestion sur la lecture sur webSeis clichês e uma sugestão sobre a leitura na webReadingWritingWebReading practicesLecturaEscrituraInternetPrácticas de lecturaLectureÉcritureInternetPratiques de lectureLeituraEscritaInternetPráticas de leituraBased on common-place statements (or clichés) regarding writing and reading possibilities on the web, or about general aspects of reading, this article discusses topics such as Brazilian habits and practices of reading, the peculiarities of Internet writing and its relations with texts in other domains, presumed negative (or positive) interferences of digital practices on real domains, all oriented towards the demystification of the web and towards a criticism of over-enthusiastic points of views. Based on the arguments, the theoretical background and the discussion presented, we view reading and writing spaces on the web as just another good tool that can be used for expanding literacy in or out of school.Con base en afirmaciones consideradas lugares-comunes (o clichés) en relación a las posibilidades de la escrita y de la lectura en la Web y aún de la lectura en general, este ensayo discute temas como los hábitos y las prácticas de lectura de los brasileños, las peculiaridades de la producción escrita en la Web y sus relaciones con el texto en otros dominios, supuestas interferencias negativas (o positivas) de las prácticas “digitales” e dominios “reales”, siempre en dirección a la desmitificación de la red y a la ponderación sobre posiciones exageradamente entusiasmadas. Conforme los argumentos presentados, la fundamentación teórica construida y las ponderaciones explicitadas, se asume una posición que considera los espacios de lectura y escrita de la Web como más una buena herramienta para la ampliación de los letramientos en la escuela o fuera de Ella.Ayant comme base les affirmations considerées lieux-communs (ou clichés) par rapport aux possibilités de l’écriture et de la lecture sur web et aussi de la lecture en général, cet essai discute des sujets comme les habitudes et les pratiques de lecture des brésiliens, les singularités de la production écrite sur web et ses relations avec le texte dans d’autres domaines, des interventions supposées négatives (ou positives) des pratiques “digitales” dans des domaines “réels”, toujours dans la direction de la démystification du réseau et du discernement sur des positions trop enthousiasmées. Selon les arguments présentés, le fondement théorique construit et les discernements énoncés, on assume une position qui considère les espaces de lecture et écriture du web encore comme un bon outil pour l’ampliation de l’alphabétisation à l’école ou dehors.Com base em afirmações consideradas lugares-comuns (ou clichês) em relação às possibilidades da escrita e da leitura na web e mesmo da leitura em geral, este ensaio discute temas como os hábitos e as práticas de leitura dos brasileiros, as peculiaridades da produção escrita na web e suas relações com o texto em outros domínios, supostas interferências negativas (ou positivas) das práticas “digitais” em domínios “reais”, sempre em direção à desmistificação da rede e à ponderação sobre posições exageradamente entusiasmadas. Conforme os argumentos apresentados, a fundamentação teórica construída e as ponderações explicitadas, assume-se uma posição que considera os espaços de leitura e escrita da web como mais uma boa ferramenta para a ampliação dos letramentos na escola ou fora dela.Silvânia Siebert2010-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430Linguagem em (Dis)curso; Vol. 9 No. 3 (2009): Linguagem e Tecnologia: hipertexto, gêneros digitais e ensino - Org.: Júlio César Araújo; p. 585-602Linguagem em (Dis)curso; v. 9 n. 3 (2009): Linguagem e Tecnologia: hipertexto, gêneros digitais e ensino - Org.: Júlio César Araújo; p. 585-6021982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430/450Ribeiro, Ana Elisainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:05Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/430Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:05Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Six clichés and a suggestion about reading on the web
Seis clichés y una sugestión sobre la lectura en la Web
Six clichés et une suggestion sur la lecture sur web
Seis clichês e uma sugestão sobre a leitura na web
title Six clichés and a suggestion about reading on the web
spellingShingle Six clichés and a suggestion about reading on the web
Ribeiro, Ana Elisa
Reading
Writing
Web
Reading practices
Lectura
Escritura
Internet
Prácticas de lectura
Lecture
Écriture
Internet
Pratiques de lecture
Leitura
Escrita
Internet
Práticas de leitura
title_short Six clichés and a suggestion about reading on the web
title_full Six clichés and a suggestion about reading on the web
title_fullStr Six clichés and a suggestion about reading on the web
title_full_unstemmed Six clichés and a suggestion about reading on the web
title_sort Six clichés and a suggestion about reading on the web
author Ribeiro, Ana Elisa
author_facet Ribeiro, Ana Elisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Ana Elisa
dc.subject.por.fl_str_mv Reading
Writing
Web
Reading practices
Lectura
Escritura
Internet
Prácticas de lectura
Lecture
Écriture
Internet
Pratiques de lecture
Leitura
Escrita
Internet
Práticas de leitura
topic Reading
Writing
Web
Reading practices
Lectura
Escritura
Internet
Prácticas de lectura
Lecture
Écriture
Internet
Pratiques de lecture
Leitura
Escrita
Internet
Práticas de leitura
description Based on common-place statements (or clichés) regarding writing and reading possibilities on the web, or about general aspects of reading, this article discusses topics such as Brazilian habits and practices of reading, the peculiarities of Internet writing and its relations with texts in other domains, presumed negative (or positive) interferences of digital practices on real domains, all oriented towards the demystification of the web and towards a criticism of over-enthusiastic points of views. Based on the arguments, the theoretical background and the discussion presented, we view reading and writing spaces on the web as just another good tool that can be used for expanding literacy in or out of school.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430/450
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 9 No. 3 (2009): Linguagem e Tecnologia: hipertexto, gêneros digitais e ensino - Org.: Júlio César Araújo; p. 585-602
Linguagem em (Dis)curso; v. 9 n. 3 (2009): Linguagem e Tecnologia: hipertexto, gêneros digitais e ensino - Org.: Júlio César Araújo; p. 585-602
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574178344960