Six clichés and a suggestion about reading on the web
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430 |
Resumo: | Based on common-place statements (or clichés) regarding writing and reading possibilities on the web, or about general aspects of reading, this article discusses topics such as Brazilian habits and practices of reading, the peculiarities of Internet writing and its relations with texts in other domains, presumed negative (or positive) interferences of digital practices on real domains, all oriented towards the demystification of the web and towards a criticism of over-enthusiastic points of views. Based on the arguments, the theoretical background and the discussion presented, we view reading and writing spaces on the web as just another good tool that can be used for expanding literacy in or out of school. |
id |
UNISUL-3_0d7f137157d3b7c407b24abce38009ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/430 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Six clichés and a suggestion about reading on the webSeis clichés y una sugestión sobre la lectura en la WebSix clichés et une suggestion sur la lecture sur webSeis clichês e uma sugestão sobre a leitura na webReadingWritingWebReading practicesLecturaEscrituraInternetPrácticas de lecturaLectureÉcritureInternetPratiques de lectureLeituraEscritaInternetPráticas de leituraBased on common-place statements (or clichés) regarding writing and reading possibilities on the web, or about general aspects of reading, this article discusses topics such as Brazilian habits and practices of reading, the peculiarities of Internet writing and its relations with texts in other domains, presumed negative (or positive) interferences of digital practices on real domains, all oriented towards the demystification of the web and towards a criticism of over-enthusiastic points of views. Based on the arguments, the theoretical background and the discussion presented, we view reading and writing spaces on the web as just another good tool that can be used for expanding literacy in or out of school.Con base en afirmaciones consideradas lugares-comunes (o clichés) en relación a las posibilidades de la escrita y de la lectura en la Web y aún de la lectura en general, este ensayo discute temas como los hábitos y las prácticas de lectura de los brasileños, las peculiaridades de la producción escrita en la Web y sus relaciones con el texto en otros dominios, supuestas interferencias negativas (o positivas) de las prácticas “digitales” e dominios “reales”, siempre en dirección a la desmitificación de la red y a la ponderación sobre posiciones exageradamente entusiasmadas. Conforme los argumentos presentados, la fundamentación teórica construida y las ponderaciones explicitadas, se asume una posición que considera los espacios de lectura y escrita de la Web como más una buena herramienta para la ampliación de los letramientos en la escuela o fuera de Ella.Ayant comme base les affirmations considerées lieux-communs (ou clichés) par rapport aux possibilités de l’écriture et de la lecture sur web et aussi de la lecture en général, cet essai discute des sujets comme les habitudes et les pratiques de lecture des brésiliens, les singularités de la production écrite sur web et ses relations avec le texte dans d’autres domaines, des interventions supposées négatives (ou positives) des pratiques “digitales” dans des domaines “réels”, toujours dans la direction de la démystification du réseau et du discernement sur des positions trop enthousiasmées. Selon les arguments présentés, le fondement théorique construit et les discernements énoncés, on assume une position qui considère les espaces de lecture et écriture du web encore comme un bon outil pour l’ampliation de l’alphabétisation à l’école ou dehors.Com base em afirmações consideradas lugares-comuns (ou clichês) em relação às possibilidades da escrita e da leitura na web e mesmo da leitura em geral, este ensaio discute temas como os hábitos e as práticas de leitura dos brasileiros, as peculiaridades da produção escrita na web e suas relações com o texto em outros domínios, supostas interferências negativas (ou positivas) das práticas “digitais” em domínios “reais”, sempre em direção à desmistificação da rede e à ponderação sobre posições exageradamente entusiasmadas. Conforme os argumentos apresentados, a fundamentação teórica construída e as ponderações explicitadas, assume-se uma posição que considera os espaços de leitura e escrita da web como mais uma boa ferramenta para a ampliação dos letramentos na escola ou fora dela.Silvânia Siebert2010-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430Linguagem em (Dis)curso; Vol. 9 No. 3 (2009): Linguagem e Tecnologia: hipertexto, gêneros digitais e ensino - Org.: Júlio César Araújo; p. 585-602Linguagem em (Dis)curso; v. 9 n. 3 (2009): Linguagem e Tecnologia: hipertexto, gêneros digitais e ensino - Org.: Júlio César Araújo; p. 585-6021982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430/450Ribeiro, Ana Elisainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:05Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/430Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:05Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Six clichés and a suggestion about reading on the web Seis clichés y una sugestión sobre la lectura en la Web Six clichés et une suggestion sur la lecture sur web Seis clichês e uma sugestão sobre a leitura na web |
title |
Six clichés and a suggestion about reading on the web |
spellingShingle |
Six clichés and a suggestion about reading on the web Ribeiro, Ana Elisa Reading Writing Web Reading practices Lectura Escritura Internet Prácticas de lectura Lecture Écriture Internet Pratiques de lecture Leitura Escrita Internet Práticas de leitura |
title_short |
Six clichés and a suggestion about reading on the web |
title_full |
Six clichés and a suggestion about reading on the web |
title_fullStr |
Six clichés and a suggestion about reading on the web |
title_full_unstemmed |
Six clichés and a suggestion about reading on the web |
title_sort |
Six clichés and a suggestion about reading on the web |
author |
Ribeiro, Ana Elisa |
author_facet |
Ribeiro, Ana Elisa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Ana Elisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading Writing Web Reading practices Lectura Escritura Internet Prácticas de lectura Lecture Écriture Internet Pratiques de lecture Leitura Escrita Internet Práticas de leitura |
topic |
Reading Writing Web Reading practices Lectura Escritura Internet Prácticas de lectura Lecture Écriture Internet Pratiques de lecture Leitura Escrita Internet Práticas de leitura |
description |
Based on common-place statements (or clichés) regarding writing and reading possibilities on the web, or about general aspects of reading, this article discusses topics such as Brazilian habits and practices of reading, the peculiarities of Internet writing and its relations with texts in other domains, presumed negative (or positive) interferences of digital practices on real domains, all oriented towards the demystification of the web and towards a criticism of over-enthusiastic points of views. Based on the arguments, the theoretical background and the discussion presented, we view reading and writing spaces on the web as just another good tool that can be used for expanding literacy in or out of school. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/430/450 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 9 No. 3 (2009): Linguagem e Tecnologia: hipertexto, gêneros digitais e ensino - Org.: Júlio César Araújo; p. 585-602 Linguagem em (Dis)curso; v. 9 n. 3 (2009): Linguagem e Tecnologia: hipertexto, gêneros digitais e ensino - Org.: Júlio César Araújo; p. 585-602 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574178344960 |