Information literacy in the basic education curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Matheus Ribeiro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Paixão, Pablo Boaventura Sales
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332
Resumo: This paper is the result of a master's research in progress that deals with the understanding of the Informational Literacy (IL) process in Basic Education. The problem of this work arises while it was observed the lack of skills and competencies regarding the handling of information, by the students, during the development of school research. Therefore, it aims to point out how the LI is a necessary process for the active search, critical selection and ethical use of information among the students of this educational level. To this end, a methodology was developed through qualitative research of exploratory nature, using techniques such as bibliographic research, as well as action research. The result of this research is the creation and application of a didactic-pedagogical material that promotes the teaching-learning of skills and competencies that guide the process called Information Literacy. At the end of the research, it is expected that the participants will develop some autonomy, critical thinking, and ethics regarding the use of information.
id ABECIN-1_904008ef3b6562abe1326fc1c7b48a24
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/332
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Information literacy in the basic education curriculumLa alfabetización informacional en el currículo de la educación básicaO letramento informacional no currículo da educação básicaLetramento InformacionalCompetências em InformaçãoEducação BásicaInformational Literacy. Basic Education. Development of Competencies.Alfabetización informacional. Educación Básica. Desarrollo de competenciasThis paper is the result of a master's research in progress that deals with the understanding of the Informational Literacy (IL) process in Basic Education. The problem of this work arises while it was observed the lack of skills and competencies regarding the handling of information, by the students, during the development of school research. Therefore, it aims to point out how the LI is a necessary process for the active search, critical selection and ethical use of information among the students of this educational level. To this end, a methodology was developed through qualitative research of exploratory nature, using techniques such as bibliographic research, as well as action research. The result of this research is the creation and application of a didactic-pedagogical material that promotes the teaching-learning of skills and competencies that guide the process called Information Literacy. At the end of the research, it is expected that the participants will develop some autonomy, critical thinking, and ethics regarding the use of information.El presente trabajo es el resultado de una investigación de maestría en curso sobre la comprensión del proceso de Alfabetización Informacional (AI) en la Educación Básica. La problemática de este trabajo surge al observar la falta de habilidades y competencias en cuanto al tratamiento de la información, por parte de los alumnos, durante el desarrollo de la investigación escolar. Pretende, por tanto, señalar cómo la LI es un proceso necesario para la búsqueda activa, la selección crítica y el uso ético de la información con los alumnos de ese nivel educativo. Para ello, se desarrolló una metodología a través de una investigación cualitativa de carácter exploratorio, utilizando técnicas como la encuesta bibliográfica, así como la investigación-acción. El resultado de esta investigación es la creación y aplicación de un material didáctico-pedagógico que promueve la enseñanza-aprendizaje de habilidades y competencias que guían el proceso denominado Alfabetización Informacional. Al final de la investigación se espera que los participantes desarrollen cierta autonomía, capacidad crítica y ética respecto al uso de la información.O presente trabalho é resultante de uma pesquisa de mestrado em andamento que versa sobre a compreensão do processo de Letramento Informacional (LI) na Educação Básica. A problemática deste trabalho surge ao passo que se observou a falta de habilidades e competências quanto ao trato das informações, por parte dos discentes, durante o desenvolvimento da pesquisa escolar. Objetiva-se, portanto, apontar como o LI é um processo necessário para a busca ativa, seleção crítica e uso ético da informação junto aos discentes do referido nível educacional. Para isso, desenvolveu-se uma metodologia balizada através de uma pesquisa qualitativa de cunho exploratório, utilizando-se de técnicas como levantamento bibliográfico, bem como a pesquisa-ação. O resultado desta pesquisa versa sobre a criação e aplicação inédita de um material de cunho didático-pedagógico fomentando o ensino-aprendizagem de habilidades e competências que norteiem o processo denominado de Letramento Informacional. Ao final da pesquisa espera-se que os participantes desenvolvam alguma autonomia, criticidade e ética quanto ao uso da informação.ABECIN2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/33210.24208/rebecin.v9.332Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-112358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/404https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/405https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/406Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales Paixãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Matheus Ribeiro Paixão, Pablo Boaventura Sales 2022-08-12T19:25:11Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/332Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2022-08-12T19:25:11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Information literacy in the basic education curriculum
La alfabetización informacional en el currículo de la educación básica
O letramento informacional no currículo da educação básica
title Information literacy in the basic education curriculum
spellingShingle Information literacy in the basic education curriculum
Menezes, Matheus Ribeiro
Letramento Informacional
Competências em Informação
Educação Básica
Informational Literacy. Basic Education. Development of Competencies.
Alfabetización informacional. Educación Básica. Desarrollo de competencias
title_short Information literacy in the basic education curriculum
title_full Information literacy in the basic education curriculum
title_fullStr Information literacy in the basic education curriculum
title_full_unstemmed Information literacy in the basic education curriculum
title_sort Information literacy in the basic education curriculum
author Menezes, Matheus Ribeiro
author_facet Menezes, Matheus Ribeiro
Paixão, Pablo Boaventura Sales
author_role author
author2 Paixão, Pablo Boaventura Sales
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Matheus Ribeiro
Paixão, Pablo Boaventura Sales
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento Informacional
Competências em Informação
Educação Básica
Informational Literacy. Basic Education. Development of Competencies.
Alfabetización informacional. Educación Básica. Desarrollo de competencias
topic Letramento Informacional
Competências em Informação
Educação Básica
Informational Literacy. Basic Education. Development of Competencies.
Alfabetización informacional. Educación Básica. Desarrollo de competencias
description This paper is the result of a master's research in progress that deals with the understanding of the Informational Literacy (IL) process in Basic Education. The problem of this work arises while it was observed the lack of skills and competencies regarding the handling of information, by the students, during the development of school research. Therefore, it aims to point out how the LI is a necessary process for the active search, critical selection and ethical use of information among the students of this educational level. To this end, a methodology was developed through qualitative research of exploratory nature, using techniques such as bibliographic research, as well as action research. The result of this research is the creation and application of a didactic-pedagogical material that promotes the teaching-learning of skills and competencies that guide the process called Information Literacy. At the end of the research, it is expected that the participants will develop some autonomy, critical thinking, and ethics regarding the use of information.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332
10.24208/rebecin.v9.332
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v9.332
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/404
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/405
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/406
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales Paixão
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales Paixão
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207885152256