Information literacy in the basic education curriculum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332 |
Resumo: | This paper is the result of a master's research in progress that deals with the understanding of the Informational Literacy (IL) process in Basic Education. The problem of this work arises while it was observed the lack of skills and competencies regarding the handling of information, by the students, during the development of school research. Therefore, it aims to point out how the LI is a necessary process for the active search, critical selection and ethical use of information among the students of this educational level. To this end, a methodology was developed through qualitative research of exploratory nature, using techniques such as bibliographic research, as well as action research. The result of this research is the creation and application of a didactic-pedagogical material that promotes the teaching-learning of skills and competencies that guide the process called Information Literacy. At the end of the research, it is expected that the participants will develop some autonomy, critical thinking, and ethics regarding the use of information. |
id |
ABECIN-1_904008ef3b6562abe1326fc1c7b48a24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/332 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Information literacy in the basic education curriculumLa alfabetización informacional en el currículo de la educación básicaO letramento informacional no currículo da educação básicaLetramento InformacionalCompetências em InformaçãoEducação BásicaInformational Literacy. Basic Education. Development of Competencies.Alfabetización informacional. Educación Básica. Desarrollo de competenciasThis paper is the result of a master's research in progress that deals with the understanding of the Informational Literacy (IL) process in Basic Education. The problem of this work arises while it was observed the lack of skills and competencies regarding the handling of information, by the students, during the development of school research. Therefore, it aims to point out how the LI is a necessary process for the active search, critical selection and ethical use of information among the students of this educational level. To this end, a methodology was developed through qualitative research of exploratory nature, using techniques such as bibliographic research, as well as action research. The result of this research is the creation and application of a didactic-pedagogical material that promotes the teaching-learning of skills and competencies that guide the process called Information Literacy. At the end of the research, it is expected that the participants will develop some autonomy, critical thinking, and ethics regarding the use of information.El presente trabajo es el resultado de una investigación de maestría en curso sobre la comprensión del proceso de Alfabetización Informacional (AI) en la Educación Básica. La problemática de este trabajo surge al observar la falta de habilidades y competencias en cuanto al tratamiento de la información, por parte de los alumnos, durante el desarrollo de la investigación escolar. Pretende, por tanto, señalar cómo la LI es un proceso necesario para la búsqueda activa, la selección crítica y el uso ético de la información con los alumnos de ese nivel educativo. Para ello, se desarrolló una metodología a través de una investigación cualitativa de carácter exploratorio, utilizando técnicas como la encuesta bibliográfica, así como la investigación-acción. El resultado de esta investigación es la creación y aplicación de un material didáctico-pedagógico que promueve la enseñanza-aprendizaje de habilidades y competencias que guían el proceso denominado Alfabetización Informacional. Al final de la investigación se espera que los participantes desarrollen cierta autonomía, capacidad crítica y ética respecto al uso de la información.O presente trabalho é resultante de uma pesquisa de mestrado em andamento que versa sobre a compreensão do processo de Letramento Informacional (LI) na Educação Básica. A problemática deste trabalho surge ao passo que se observou a falta de habilidades e competências quanto ao trato das informações, por parte dos discentes, durante o desenvolvimento da pesquisa escolar. Objetiva-se, portanto, apontar como o LI é um processo necessário para a busca ativa, seleção crítica e uso ético da informação junto aos discentes do referido nível educacional. Para isso, desenvolveu-se uma metodologia balizada através de uma pesquisa qualitativa de cunho exploratório, utilizando-se de técnicas como levantamento bibliográfico, bem como a pesquisa-ação. O resultado desta pesquisa versa sobre a criação e aplicação inédita de um material de cunho didático-pedagógico fomentando o ensino-aprendizagem de habilidades e competências que norteiem o processo denominado de Letramento Informacional. Ao final da pesquisa espera-se que os participantes desenvolvam alguma autonomia, criticidade e ética quanto ao uso da informação.ABECIN2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/33210.24208/rebecin.v9.332Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-112358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/404https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/405https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/406Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales Paixãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Matheus Ribeiro Paixão, Pablo Boaventura Sales 2022-08-12T19:25:11Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/332Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2022-08-12T19:25:11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information literacy in the basic education curriculum La alfabetización informacional en el currículo de la educación básica O letramento informacional no currículo da educação básica |
title |
Information literacy in the basic education curriculum |
spellingShingle |
Information literacy in the basic education curriculum Menezes, Matheus Ribeiro Letramento Informacional Competências em Informação Educação Básica Informational Literacy. Basic Education. Development of Competencies. Alfabetización informacional. Educación Básica. Desarrollo de competencias |
title_short |
Information literacy in the basic education curriculum |
title_full |
Information literacy in the basic education curriculum |
title_fullStr |
Information literacy in the basic education curriculum |
title_full_unstemmed |
Information literacy in the basic education curriculum |
title_sort |
Information literacy in the basic education curriculum |
author |
Menezes, Matheus Ribeiro |
author_facet |
Menezes, Matheus Ribeiro Paixão, Pablo Boaventura Sales |
author_role |
author |
author2 |
Paixão, Pablo Boaventura Sales |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Matheus Ribeiro Paixão, Pablo Boaventura Sales |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Informacional Competências em Informação Educação Básica Informational Literacy. Basic Education. Development of Competencies. Alfabetización informacional. Educación Básica. Desarrollo de competencias |
topic |
Letramento Informacional Competências em Informação Educação Básica Informational Literacy. Basic Education. Development of Competencies. Alfabetización informacional. Educación Básica. Desarrollo de competencias |
description |
This paper is the result of a master's research in progress that deals with the understanding of the Informational Literacy (IL) process in Basic Education. The problem of this work arises while it was observed the lack of skills and competencies regarding the handling of information, by the students, during the development of school research. Therefore, it aims to point out how the LI is a necessary process for the active search, critical selection and ethical use of information among the students of this educational level. To this end, a methodology was developed through qualitative research of exploratory nature, using techniques such as bibliographic research, as well as action research. The result of this research is the creation and application of a didactic-pedagogical material that promotes the teaching-learning of skills and competencies that guide the process called Information Literacy. At the end of the research, it is expected that the participants will develop some autonomy, critical thinking, and ethics regarding the use of information. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332 10.24208/rebecin.v9.332 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332 |
identifier_str_mv |
10.24208/rebecin.v9.332 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/404 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/405 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/332/406 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales Paixão https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Matheus Ribeiro Menezes, Pablo Boaventura Sales Paixão https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-11 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325207885152256 |