Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sampaio, Denise Braga
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Raquel do Rosário, Assis, Pamela Oliveira, Jesus, Ingrid Paixão de, Reis, Dayane Patrícia Silva dos, Santos, João Manoel Ferreira Santana dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315
Resumo: It deals with the mediation of reading in digital spaces, through the Rede Mediar extension project, in which the students of Librarianship courses at two universities can expand their theoretical and practical knowledge and their reflections on the importance of mediation of reading as a redefinition of life of subjects. The study aimed to analyze the context of creation and development of the Rede Mediar extension project and map the actions undertaken by the Rede Mediar Extension Project that favor the training of Librarianship students. This study is characterized as descriptive, with a qualitative approach, using the case study as a method. Systematic indirect observation being carried out on the website and in the Instagram profile of the Rede Mediar extension project. From the results, it was found that the extension project Rede Mediar favors the reach of conscious and humanizing action in the training process of readers and students of Library Science, as these students perform the mediation of reading in an environment that involves the regional, cultural and social plurality.
id ABECIN-1_de4ddc77abe0f5b91a1ee832bb47463c
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/315
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Training in the rede mediar: students performance to read actions fortificationFormación en el rede mediar: desempeño de los estudiantes para leer acciones de fortificaciónFormação da Rede Mediar: atuação discente para o fortalecimento de ações de leituraRedes sociaismediação da leituraformação discenteRede Mediarsocial media; mediation of reading; student training; Rede Mediar.Redes sociales; mediación de lectura; entrenamiento de estudiantes; Rede Mediar.It deals with the mediation of reading in digital spaces, through the Rede Mediar extension project, in which the students of Librarianship courses at two universities can expand their theoretical and practical knowledge and their reflections on the importance of mediation of reading as a redefinition of life of subjects. The study aimed to analyze the context of creation and development of the Rede Mediar extension project and map the actions undertaken by the Rede Mediar Extension Project that favor the training of Librarianship students. This study is characterized as descriptive, with a qualitative approach, using the case study as a method. Systematic indirect observation being carried out on the website and in the Instagram profile of the Rede Mediar extension project. From the results, it was found that the extension project Rede Mediar favors the reach of conscious and humanizing action in the training process of readers and students of Library Science, as these students perform the mediation of reading in an environment that involves the regional, cultural and social plurality.Trata de la mediación de la lectura en los espacios digitales, a través del proyecto de extensión Rede Mediar, en el que estudiantes de cursos de Biblioteconomía de dos universidades pueden ampliar sus conocimientos teóricos y prácticos y sus reflexiones sobre la importancia de la mediación lectora como resignificación de la vida de los sujetos. . El estudio tuvo como objetivo analizar el contexto de creación y desarrollo del proyecto de extensión de la Red Mediar y mapear las acciones emprendidas por el Proyecto de Extensión de la Red Mediar que favorecen la formación de estudiantes de Biblioteconomía. En cuanto a la metodología, este estudio se caracteriza por ser descriptivo, con abordaje cualitativo, utilizando el método de estudio de caso. La observación indirecta sistemática se realizó en el sitio web y en el perfil de instagram del proyecto de extensión Rede Mediar. A partir de los resultados, se constató que el proyecto de extensión Rede Mediar favorece el alcance de la acción consciente y humanizadora en el proceso de formación de lectores y estudiantes de Biblioteconomía, ya que estos estudiantes realizan la mediación de la lectura en un ambiente que involucra lo regional, cultural y cultural. pluralidad social.Trata da mediação de leitura em espaços digitais, por meio do projeto de extensão Rede Mediar, no qual os discentes dos cursos de Biblioteconomia de duas universidades podem ampliar seus conhecimentos teóricos e práticos e suas reflexões sobre a importância da mediação da leitura como ressignificação da vida de sujeitos. O estudo teve por objetivo analisar o contexto de criação e desenvolvimento do projeto de extensão Rede Mediar e mapear as ações empreendidas pelo Projeto de Extensão Rede Mediar que favorecem a formação de discentes de Biblioteconomia. Quanto à metodologia, este estudo se caracteriza como descritivo, com abordagem qualitativa, tendo como método o estudo de caso. Sendo realizada a observação indireta sistemática no site e no perfil no instagram do projeto de extensão da Rede Mediar. A partir dos resultados, constatou-se que o projeto de extensão Rede Mediar favorece o alcance do agir consciente e humanizador no processo formativo de leitores e de estudantes de Biblioteconomia, a medida que esses discentes realizam a mediação da leitura em um ambiente que envolve a pluralidade regional, cultural e social.ABECIN2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/31510.24208/rebecin.v9.315Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-9Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-9Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-92358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/368https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/369https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/370Copyright (c) 2022 Denise Braga Sampaio, Raquel do Rosário Santos, Pamela Oliveira Assis, Ingrid Paixão de Jesus, Dayane Patrícia Silva dos Reis, João Manoel Ferreira Santana dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSampaio, Denise Braga Santos, Raquel do RosárioAssis, Pamela Oliveira Jesus, Ingrid Paixão deReis, Dayane Patrícia Silva dosSantos, João Manoel Ferreira Santana dos 2022-08-12T19:23:11Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/315Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2022-08-12T19:23:11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification
Formación en el rede mediar: desempeño de los estudiantes para leer acciones de fortificación
Formação da Rede Mediar: atuação discente para o fortalecimento de ações de leitura
title Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification
spellingShingle Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification
Sampaio, Denise Braga
Redes sociais
mediação da leitura
formação discente
Rede Mediar
social media; mediation of reading; student training; Rede Mediar.
Redes sociales; mediación de lectura; entrenamiento de estudiantes; Rede Mediar.
title_short Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification
title_full Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification
title_fullStr Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification
title_full_unstemmed Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification
title_sort Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification
author Sampaio, Denise Braga
author_facet Sampaio, Denise Braga
Santos, Raquel do Rosário
Assis, Pamela Oliveira
Jesus, Ingrid Paixão de
Reis, Dayane Patrícia Silva dos
Santos, João Manoel Ferreira Santana dos
author_role author
author2 Santos, Raquel do Rosário
Assis, Pamela Oliveira
Jesus, Ingrid Paixão de
Reis, Dayane Patrícia Silva dos
Santos, João Manoel Ferreira Santana dos
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sampaio, Denise Braga
Santos, Raquel do Rosário
Assis, Pamela Oliveira
Jesus, Ingrid Paixão de
Reis, Dayane Patrícia Silva dos
Santos, João Manoel Ferreira Santana dos
dc.subject.por.fl_str_mv Redes sociais
mediação da leitura
formação discente
Rede Mediar
social media; mediation of reading; student training; Rede Mediar.
Redes sociales; mediación de lectura; entrenamiento de estudiantes; Rede Mediar.
topic Redes sociais
mediação da leitura
formação discente
Rede Mediar
social media; mediation of reading; student training; Rede Mediar.
Redes sociales; mediación de lectura; entrenamiento de estudiantes; Rede Mediar.
description It deals with the mediation of reading in digital spaces, through the Rede Mediar extension project, in which the students of Librarianship courses at two universities can expand their theoretical and practical knowledge and their reflections on the importance of mediation of reading as a redefinition of life of subjects. The study aimed to analyze the context of creation and development of the Rede Mediar extension project and map the actions undertaken by the Rede Mediar Extension Project that favor the training of Librarianship students. This study is characterized as descriptive, with a qualitative approach, using the case study as a method. Systematic indirect observation being carried out on the website and in the Instagram profile of the Rede Mediar extension project. From the results, it was found that the extension project Rede Mediar favors the reach of conscious and humanizing action in the training process of readers and students of Library Science, as these students perform the mediation of reading in an environment that involves the regional, cultural and social plurality.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315
10.24208/rebecin.v9.315
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v9.315
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/368
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/369
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/370
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-9
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-9
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-9
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207844257792