Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315 |
Resumo: | It deals with the mediation of reading in digital spaces, through the Rede Mediar extension project, in which the students of Librarianship courses at two universities can expand their theoretical and practical knowledge and their reflections on the importance of mediation of reading as a redefinition of life of subjects. The study aimed to analyze the context of creation and development of the Rede Mediar extension project and map the actions undertaken by the Rede Mediar Extension Project that favor the training of Librarianship students. This study is characterized as descriptive, with a qualitative approach, using the case study as a method. Systematic indirect observation being carried out on the website and in the Instagram profile of the Rede Mediar extension project. From the results, it was found that the extension project Rede Mediar favors the reach of conscious and humanizing action in the training process of readers and students of Library Science, as these students perform the mediation of reading in an environment that involves the regional, cultural and social plurality. |
id |
ABECIN-1_de4ddc77abe0f5b91a1ee832bb47463c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/315 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Training in the rede mediar: students performance to read actions fortificationFormación en el rede mediar: desempeño de los estudiantes para leer acciones de fortificaciónFormação da Rede Mediar: atuação discente para o fortalecimento de ações de leituraRedes sociaismediação da leituraformação discenteRede Mediarsocial media; mediation of reading; student training; Rede Mediar.Redes sociales; mediación de lectura; entrenamiento de estudiantes; Rede Mediar.It deals with the mediation of reading in digital spaces, through the Rede Mediar extension project, in which the students of Librarianship courses at two universities can expand their theoretical and practical knowledge and their reflections on the importance of mediation of reading as a redefinition of life of subjects. The study aimed to analyze the context of creation and development of the Rede Mediar extension project and map the actions undertaken by the Rede Mediar Extension Project that favor the training of Librarianship students. This study is characterized as descriptive, with a qualitative approach, using the case study as a method. Systematic indirect observation being carried out on the website and in the Instagram profile of the Rede Mediar extension project. From the results, it was found that the extension project Rede Mediar favors the reach of conscious and humanizing action in the training process of readers and students of Library Science, as these students perform the mediation of reading in an environment that involves the regional, cultural and social plurality.Trata de la mediación de la lectura en los espacios digitales, a través del proyecto de extensión Rede Mediar, en el que estudiantes de cursos de Biblioteconomía de dos universidades pueden ampliar sus conocimientos teóricos y prácticos y sus reflexiones sobre la importancia de la mediación lectora como resignificación de la vida de los sujetos. . El estudio tuvo como objetivo analizar el contexto de creación y desarrollo del proyecto de extensión de la Red Mediar y mapear las acciones emprendidas por el Proyecto de Extensión de la Red Mediar que favorecen la formación de estudiantes de Biblioteconomía. En cuanto a la metodología, este estudio se caracteriza por ser descriptivo, con abordaje cualitativo, utilizando el método de estudio de caso. La observación indirecta sistemática se realizó en el sitio web y en el perfil de instagram del proyecto de extensión Rede Mediar. A partir de los resultados, se constató que el proyecto de extensión Rede Mediar favorece el alcance de la acción consciente y humanizadora en el proceso de formación de lectores y estudiantes de Biblioteconomía, ya que estos estudiantes realizan la mediación de la lectura en un ambiente que involucra lo regional, cultural y cultural. pluralidad social.Trata da mediação de leitura em espaços digitais, por meio do projeto de extensão Rede Mediar, no qual os discentes dos cursos de Biblioteconomia de duas universidades podem ampliar seus conhecimentos teóricos e práticos e suas reflexões sobre a importância da mediação da leitura como ressignificação da vida de sujeitos. O estudo teve por objetivo analisar o contexto de criação e desenvolvimento do projeto de extensão Rede Mediar e mapear as ações empreendidas pelo Projeto de Extensão Rede Mediar que favorecem a formação de discentes de Biblioteconomia. Quanto à metodologia, este estudo se caracteriza como descritivo, com abordagem qualitativa, tendo como método o estudo de caso. Sendo realizada a observação indireta sistemática no site e no perfil no instagram do projeto de extensão da Rede Mediar. A partir dos resultados, constatou-se que o projeto de extensão Rede Mediar favorece o alcance do agir consciente e humanizador no processo formativo de leitores e de estudantes de Biblioteconomia, a medida que esses discentes realizam a mediação da leitura em um ambiente que envolve a pluralidade regional, cultural e social.ABECIN2022-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/31510.24208/rebecin.v9.315Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-9Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-9Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-92358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/368https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/369https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/370Copyright (c) 2022 Denise Braga Sampaio, Raquel do Rosário Santos, Pamela Oliveira Assis, Ingrid Paixão de Jesus, Dayane Patrícia Silva dos Reis, João Manoel Ferreira Santana dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSampaio, Denise Braga Santos, Raquel do RosárioAssis, Pamela Oliveira Jesus, Ingrid Paixão deReis, Dayane Patrícia Silva dosSantos, João Manoel Ferreira Santana dos 2022-08-12T19:23:11Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/315Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2022-08-12T19:23:11Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification Formación en el rede mediar: desempeño de los estudiantes para leer acciones de fortificación Formação da Rede Mediar: atuação discente para o fortalecimento de ações de leitura |
title |
Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification |
spellingShingle |
Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification Sampaio, Denise Braga Redes sociais mediação da leitura formação discente Rede Mediar social media; mediation of reading; student training; Rede Mediar. Redes sociales; mediación de lectura; entrenamiento de estudiantes; Rede Mediar. |
title_short |
Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification |
title_full |
Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification |
title_fullStr |
Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification |
title_full_unstemmed |
Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification |
title_sort |
Training in the rede mediar: students performance to read actions fortification |
author |
Sampaio, Denise Braga |
author_facet |
Sampaio, Denise Braga Santos, Raquel do Rosário Assis, Pamela Oliveira Jesus, Ingrid Paixão de Reis, Dayane Patrícia Silva dos Santos, João Manoel Ferreira Santana dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Raquel do Rosário Assis, Pamela Oliveira Jesus, Ingrid Paixão de Reis, Dayane Patrícia Silva dos Santos, João Manoel Ferreira Santana dos |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sampaio, Denise Braga Santos, Raquel do Rosário Assis, Pamela Oliveira Jesus, Ingrid Paixão de Reis, Dayane Patrícia Silva dos Santos, João Manoel Ferreira Santana dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Redes sociais mediação da leitura formação discente Rede Mediar social media; mediation of reading; student training; Rede Mediar. Redes sociales; mediación de lectura; entrenamiento de estudiantes; Rede Mediar. |
topic |
Redes sociais mediação da leitura formação discente Rede Mediar social media; mediation of reading; student training; Rede Mediar. Redes sociales; mediación de lectura; entrenamiento de estudiantes; Rede Mediar. |
description |
It deals with the mediation of reading in digital spaces, through the Rede Mediar extension project, in which the students of Librarianship courses at two universities can expand their theoretical and practical knowledge and their reflections on the importance of mediation of reading as a redefinition of life of subjects. The study aimed to analyze the context of creation and development of the Rede Mediar extension project and map the actions undertaken by the Rede Mediar Extension Project that favor the training of Librarianship students. This study is characterized as descriptive, with a qualitative approach, using the case study as a method. Systematic indirect observation being carried out on the website and in the Instagram profile of the Rede Mediar extension project. From the results, it was found that the extension project Rede Mediar favors the reach of conscious and humanizing action in the training process of readers and students of Library Science, as these students perform the mediation of reading in an environment that involves the regional, cultural and social plurality. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315 10.24208/rebecin.v9.315 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315 |
identifier_str_mv |
10.24208/rebecin.v9.315 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/368 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/369 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/315/370 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 No. número especial (2022): Annals of the iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-9 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 9 Núm. número especial (2022): Anales de la iV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-9 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 9 n. número especial (2022): Anais do IV ERECIN NORTE-NORDESTE; 1-9 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325207844257792 |