TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
Texto Completo: | https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620 |
Resumo: | Technological integration in the teaching process is part of the duties of any teacher today. Interacting with technological tools in a comfortable and safe way is a need that requires the integration of different knowledge bases. This article presents an assessment of technological integration, according to the theoretical model Technological Pedagogical Content Knowledge – TPACK, of learning units of a basic chemistry online course offered for undergraduate Biology degree. We identified, through this evaluation, that the course presents strong technological, pedagogical integration of the content, but not exemplary. It has primarily distributive and interactive features in its activities and with little space for online collaboration. The results obtained with this research are relevant to the development of teacher training strategies for the use of technologies in distance learning lesson. |
id |
ABED-1_875d02570ba07caeaf9a1e09dbcc4ad3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/620 |
network_acronym_str |
ABED-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository_id_str |
|
spelling |
TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSEINTEGRACIÓN DE TECNOLOGÍAS EN LA ENSEÑANZA DE QUÍMICA — ESTUDIO DE CASO EN UNA ASIGNATURA GRADO EN LA MODALIDAD DE EADINTEGRAÇÃO DE TECNOLOGIAS NO ENSINO DE QUÍMICA — ESTUDO DE CASO EM UMA DISCIPLINA DE GRADUAÇÃO NA MODALIDADE EADDistance LearningTeacher trainingchemistry teachingTPACKEducación a distanciaEducación del profesoradoEnseñanza de la químicaTPACKEnsino a DistânciaFormação DocenteEnsino de QuímicaTPACKTechnological integration in the teaching process is part of the duties of any teacher today. Interacting with technological tools in a comfortable and safe way is a need that requires the integration of different knowledge bases. This article presents an assessment of technological integration, according to the theoretical model Technological Pedagogical Content Knowledge – TPACK, of learning units of a basic chemistry online course offered for undergraduate Biology degree. We identified, through this evaluation, that the course presents strong technological, pedagogical integration of the content, but not exemplary. It has primarily distributive and interactive features in its activities and with little space for online collaboration. The results obtained with this research are relevant to the development of teacher training strategies for the use of technologies in distance learning lesson.Integrar la tecnología en la docencia es parte de los deberes de cualquier docente en la actualidad. Interactuar con herramientas tecnológicas de forma cómoda y segura es una necesidad que requiere la integración de diferentes bases de conocimiento. En este artículo se presenta una valoración de la integración tecnológica, según el modelo teórico Conocimiento Tecnológico Pedagógico de Contenidos - TPACK de las unidades de aprendizaje de una disciplina de Química General ofrecidas en la modalidad de aprendizaje a distancia en una modalidad Licenciatura en Ciencias Biológicas. Identificamos, a través de esta evaluación, que la disciplina presenta fuerte integración tecnológica, pedagógica del contenido, pero no ejemplar. Tiene características fundamentalmente distributivas e interactivas en sus actividades y con poco espacio de colaboración. Los resultados obtenidos con esta investigación son relevantes para el desarrollo de estrategias de formación docente para el uso de tecnologías en la planificación de lecciones a distancia.Integrar tecnologia no ensino é parte das atribuições docentes na atualidade. Interagir com ferramentas tecnológicas de forma confortável e segura é uma necessidade que demanda integração de diferentes bases de conhecimento. Neste artigo apresenta-se uma avaliação da integração tecnológica, segundo o modelo teórico Technological Pedagogical Content Knowledge – TPACK (Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo – CTPC) das Unidades de Aprendizagem de uma disciplina de Química Geral ofertada na modalidade Ensino a Distância semipresencial em um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas utilizando uma rubrica de avaliação da integração TPACK. Identificou-se que a disciplina apresenta forte integração tecnológica, pedagógica do conteúdo, porém não exemplar. Além disso verificou-se que suas unidades de aprendizagem possuíam características prioritariamente distributivas e interativas, com pouco espaço para colaboração. Os resultados obtidos com esta pesquisa são relevantes para o desenvolvimento de instrumentos e estratégias de formação docente para o uso de tecnologias em disciplinas de cursos à distância.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2022-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/62010.17143/rbaad.v21i1.620Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 21 n. 1 (2022): Volume único1806-13622359-034310.17143/rbaad.v21i1reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporspaenghttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/447https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/448https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/449Global; ContemporaryGlobal; Contemporáneo Global; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes de Campos, Mara LúciaDaniel Fabio salvador2022-06-21T21:06:19Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/620Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2022-06-21T21:06:19Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE INTEGRACIÓN DE TECNOLOGÍAS EN LA ENSEÑANZA DE QUÍMICA — ESTUDIO DE CASO EN UNA ASIGNATURA GRADO EN LA MODALIDAD DE EAD INTEGRAÇÃO DE TECNOLOGIAS NO ENSINO DE QUÍMICA — ESTUDO DE CASO EM UMA DISCIPLINA DE GRADUAÇÃO NA MODALIDADE EAD |
title |
TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE |
spellingShingle |
TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE Gomes de Campos, Mara Lúcia Distance Learning Teacher training chemistry teaching TPACK Educación a distancia Educación del profesorado Enseñanza de la química TPACK Ensino a Distância Formação Docente Ensino de Química TPACK |
title_short |
TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE |
title_full |
TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE |
title_fullStr |
TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE |
title_full_unstemmed |
TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE |
title_sort |
TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE |
author |
Gomes de Campos, Mara Lúcia |
author_facet |
Gomes de Campos, Mara Lúcia Daniel Fabio salvador |
author_role |
author |
author2 |
Daniel Fabio salvador |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes de Campos, Mara Lúcia Daniel Fabio salvador |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Distance Learning Teacher training chemistry teaching TPACK Educación a distancia Educación del profesorado Enseñanza de la química TPACK Ensino a Distância Formação Docente Ensino de Química TPACK |
topic |
Distance Learning Teacher training chemistry teaching TPACK Educación a distancia Educación del profesorado Enseñanza de la química TPACK Ensino a Distância Formação Docente Ensino de Química TPACK |
description |
Technological integration in the teaching process is part of the duties of any teacher today. Interacting with technological tools in a comfortable and safe way is a need that requires the integration of different knowledge bases. This article presents an assessment of technological integration, according to the theoretical model Technological Pedagogical Content Knowledge – TPACK, of learning units of a basic chemistry online course offered for undergraduate Biology degree. We identified, through this evaluation, that the course presents strong technological, pedagogical integration of the content, but not exemplary. It has primarily distributive and interactive features in its activities and with little space for online collaboration. The results obtained with this research are relevant to the development of teacher training strategies for the use of technologies in distance learning lesson. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620 10.17143/rbaad.v21i1.620 |
url |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620 |
identifier_str_mv |
10.17143/rbaad.v21i1.620 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/447 https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/448 https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/449 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Global; Contemporary Global; Contemporáneo Global; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 21 n. 1 (2022): Volume único 1806-1362 2359-0343 10.17143/rbaad.v21i1 reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) instacron:ABED |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
instacron_str |
ABED |
institution |
ABED |
reponame_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
collection |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br |
_version_ |
1798046171235614720 |