TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes de Campos, Mara Lúcia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Daniel Fabio salvador
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
Texto Completo: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620
Resumo: Technological integration in the teaching process is part of the duties of any teacher today. Interacting with technological tools in a comfortable and safe way is a need that requires the integration of different knowledge bases. This article presents an assessment of technological integration, according to the theoretical model Technological Pedagogical Content Knowledge – TPACK, of learning units of a basic chemistry online course offered for undergraduate Biology degree. We identified, through this evaluation, that the course presents strong technological, pedagogical integration of the content, but not exemplary. It has primarily distributive and interactive features in its activities and with little space for online collaboration. The results obtained with this research are relevant to the development of teacher training strategies for the use of technologies in distance learning lesson.
id ABED-1_875d02570ba07caeaf9a1e09dbcc4ad3
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/620
network_acronym_str ABED-1
network_name_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository_id_str
spelling TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSEINTEGRACIÓN DE TECNOLOGÍAS EN LA ENSEÑANZA DE QUÍMICA — ESTUDIO DE CASO EN UNA ASIGNATURA GRADO EN LA MODALIDAD DE EADINTEGRAÇÃO DE TECNOLOGIAS NO ENSINO DE QUÍMICA — ESTUDO DE CASO EM UMA DISCIPLINA DE GRADUAÇÃO NA MODALIDADE EADDistance LearningTeacher trainingchemistry teachingTPACKEducación a distanciaEducación del profesoradoEnseñanza de la químicaTPACKEnsino a DistânciaFormação DocenteEnsino de QuímicaTPACKTechnological integration in the teaching process is part of the duties of any teacher today. Interacting with technological tools in a comfortable and safe way is a need that requires the integration of different knowledge bases. This article presents an assessment of technological integration, according to the theoretical model Technological Pedagogical Content Knowledge – TPACK, of learning units of a basic chemistry online course offered for undergraduate Biology degree. We identified, through this evaluation, that the course presents strong technological, pedagogical integration of the content, but not exemplary. It has primarily distributive and interactive features in its activities and with little space for online collaboration. The results obtained with this research are relevant to the development of teacher training strategies for the use of technologies in distance learning lesson.Integrar la tecnología en la docencia es parte de los deberes de cualquier docente en la actualidad. Interactuar con herramientas tecnológicas de forma cómoda y segura es una necesidad que requiere la integración de diferentes bases de conocimiento. En este artículo se presenta una valoración de la integración tecnológica, según el modelo teórico Conocimiento Tecnológico Pedagógico de Contenidos - TPACK de las unidades de aprendizaje de una disciplina de Química General ofrecidas en la modalidad de aprendizaje a distancia en una modalidad Licenciatura en Ciencias Biológicas. Identificamos, a través de esta evaluación, que la disciplina presenta fuerte integración tecnológica, pedagógica del contenido, pero no ejemplar. Tiene características fundamentalmente distributivas e interactivas en sus actividades y con poco espacio de colaboración. Los resultados obtenidos con esta investigación son relevantes para el desarrollo de estrategias de formación docente para el uso de tecnologías en la planificación de lecciones a distancia.Integrar tecnologia no ensino é parte das atribuições docentes na atualidade. Interagir com ferramentas tecnológicas de forma confortável e segura é uma necessidade que demanda integração de diferentes bases de conhecimento. Neste artigo apresenta-se uma avaliação da integração tecnológica, segundo o modelo teórico Technological Pedagogical Content Knowledge – TPACK (Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo – CTPC) das Unidades de Aprendizagem de uma disciplina de Química Geral ofertada na modalidade Ensino a Distância semipresencial em um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas utilizando uma rubrica de avaliação da integração TPACK. Identificou-se que a disciplina apresenta forte integração tecnológica, pedagógica do conteúdo, porém não exemplar. Além disso verificou-se que suas unidades de aprendizagem possuíam características prioritariamente distributivas e interativas, com pouco espaço para colaboração. Os resultados obtidos com esta pesquisa são relevantes para o desenvolvimento de instrumentos e estratégias de formação docente para o uso de tecnologias em disciplinas de cursos à distância.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2022-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/62010.17143/rbaad.v21i1.620Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 21 n. 1 (2022): Volume único1806-13622359-034310.17143/rbaad.v21i1reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporspaenghttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/447https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/448https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/449Global; ContemporaryGlobal; Contemporáneo Global; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes de Campos, Mara LúciaDaniel Fabio salvador2022-06-21T21:06:19Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/620Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2022-06-21T21:06:19Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false
dc.title.none.fl_str_mv TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE
INTEGRACIÓN DE TECNOLOGÍAS EN LA ENSEÑANZA DE QUÍMICA — ESTUDIO DE CASO EN UNA ASIGNATURA GRADO EN LA MODALIDAD DE EAD
INTEGRAÇÃO DE TECNOLOGIAS NO ENSINO DE QUÍMICA — ESTUDO DE CASO EM UMA DISCIPLINA DE GRADUAÇÃO NA MODALIDADE EAD
title TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE
spellingShingle TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE
Gomes de Campos, Mara Lúcia
Distance Learning
Teacher training
chemistry teaching
TPACK
Educación a distancia
Educación del profesorado
Enseñanza de la química
TPACK
Ensino a Distância
Formação Docente
Ensino de Química
TPACK
title_short TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE
title_full TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE
title_fullStr TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE
title_full_unstemmed TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE
title_sort TECHNOLOGY INTEGRATION IN CHEMISTRY TEACHING — A CASE STUDY IN AN BLENDED UNDERGRADUATE COURSE
author Gomes de Campos, Mara Lúcia
author_facet Gomes de Campos, Mara Lúcia
Daniel Fabio salvador
author_role author
author2 Daniel Fabio salvador
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes de Campos, Mara Lúcia
Daniel Fabio salvador
dc.subject.por.fl_str_mv Distance Learning
Teacher training
chemistry teaching
TPACK
Educación a distancia
Educación del profesorado
Enseñanza de la química
TPACK
Ensino a Distância
Formação Docente
Ensino de Química
TPACK
topic Distance Learning
Teacher training
chemistry teaching
TPACK
Educación a distancia
Educación del profesorado
Enseñanza de la química
TPACK
Ensino a Distância
Formação Docente
Ensino de Química
TPACK
description Technological integration in the teaching process is part of the duties of any teacher today. Interacting with technological tools in a comfortable and safe way is a need that requires the integration of different knowledge bases. This article presents an assessment of technological integration, according to the theoretical model Technological Pedagogical Content Knowledge – TPACK, of learning units of a basic chemistry online course offered for undergraduate Biology degree. We identified, through this evaluation, that the course presents strong technological, pedagogical integration of the content, but not exemplary. It has primarily distributive and interactive features in its activities and with little space for online collaboration. The results obtained with this research are relevant to the development of teacher training strategies for the use of technologies in distance learning lesson.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620
10.17143/rbaad.v21i1.620
url https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620
identifier_str_mv 10.17143/rbaad.v21i1.620
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/447
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/448
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/620/449
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Global; Contemporary
Global; Contemporáneo
Global; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 21 n. 1 (2022): Volume único
1806-1362
2359-0343
10.17143/rbaad.v21i1
reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron:ABED
instname_str Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron_str ABED
institution ABED
reponame_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
collection Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
repository.mail.fl_str_mv rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br
_version_ 1798046171235614720