Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Produção Online |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704 |
Resumo: | Decision making in product portfolio is a relevant aspect, not only to the good performance of product development, but also to support in the process of business strategy. This article has the objective to present and analyze the main methods for decision making in product portfolio used by large and medium enterprises that operate in Brazil, in electronic, optical and computer sectors. A survey research was conducted in a sample of 40 companies. It was noted, that most of these companies, especially the middle sized companies, followed an informal pattern for decision-making in product portfolio, which is guided, mainly, by the perception of senior management. Among the employed formal methods, financial, market research and mapping methods are the most present in the surveyed sectors. |
id |
ABEPRO-2_e79e3d97327c88d102e561ff63bf764c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1704 |
network_acronym_str |
ABEPRO-2 |
network_name_str |
Revista Produção Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companiesMétodos para a tomada de decisão em portfólio de produtos: um levantamento em empresas dos setores eletrônico, óptico e de informáticaProcess of Product Development. Product Portfolio Management. Methods for Decision Making. Survey research. Electronicoptical and computing companies.Processo de desenvolvimento de produtos. Gestão de Portfólio de Produtos. Métodos para a tomada de decisão. Pesquisa tipo survey. Empresas dos setores eletrônicosóptico e de informática.Decision making in product portfolio is a relevant aspect, not only to the good performance of product development, but also to support in the process of business strategy. This article has the objective to present and analyze the main methods for decision making in product portfolio used by large and medium enterprises that operate in Brazil, in electronic, optical and computer sectors. A survey research was conducted in a sample of 40 companies. It was noted, that most of these companies, especially the middle sized companies, followed an informal pattern for decision-making in product portfolio, which is guided, mainly, by the perception of senior management. Among the employed formal methods, financial, market research and mapping methods are the most present in the surveyed sectors.A tomada de decisão em portfólio de produtos é aspecto relevante, não apenas para o bom desempenho do desenvolvimento de produtos, mas também para auxiliar no processo da estratégia de negócio. Este artigo possui o objetivo de apresentar e analisar os principais métodos para a tomada de decisão em portfólio de produtos adotados por grandes e médias empresas, que atuam no Brasil, nos setores eletrônicos, óptico e de informática. Foi realizada uma pesquisa do tipo survey em uma amostra de 40 empresas. Notou-se que grande parte dessas, especialmente as de médio porte, segue um padrão informal para a tomada de decisão em portfólio de produtos e, que são guiadas, sobretudo, pela percepção da alta administração. Dentre os métodos formais empregados, os financeiros, de pesquisa de mercado e de mapeamento são os mais presentes nos setores estudados.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2014-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/170410.14488/1676-1901.v14i3.1704Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 1151-1170Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 1151-11701676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704/1203https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704/1202Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mila GibranLeoni, Juliene NavasJugend, DanielSilva, Sérgio Luis daSalgado, Manoel Henrique2015-11-11T17:25:35Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1704Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:25:35Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies Métodos para a tomada de decisão em portfólio de produtos: um levantamento em empresas dos setores eletrônico, óptico e de informática |
title |
Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies |
spellingShingle |
Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies Silva, Mila Gibran Process of Product Development. Product Portfolio Management. Methods for Decision Making. Survey research. Electronic optical and computing companies. Processo de desenvolvimento de produtos. Gestão de Portfólio de Produtos. Métodos para a tomada de decisão. Pesquisa tipo survey. Empresas dos setores eletrônicos óptico e de informática. |
title_short |
Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies |
title_full |
Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies |
title_fullStr |
Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies |
title_full_unstemmed |
Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies |
title_sort |
Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies |
author |
Silva, Mila Gibran |
author_facet |
Silva, Mila Gibran Leoni, Juliene Navas Jugend, Daniel Silva, Sérgio Luis da Salgado, Manoel Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Leoni, Juliene Navas Jugend, Daniel Silva, Sérgio Luis da Salgado, Manoel Henrique |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Mila Gibran Leoni, Juliene Navas Jugend, Daniel Silva, Sérgio Luis da Salgado, Manoel Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Process of Product Development. Product Portfolio Management. Methods for Decision Making. Survey research. Electronic optical and computing companies. Processo de desenvolvimento de produtos. Gestão de Portfólio de Produtos. Métodos para a tomada de decisão. Pesquisa tipo survey. Empresas dos setores eletrônicos óptico e de informática. |
topic |
Process of Product Development. Product Portfolio Management. Methods for Decision Making. Survey research. Electronic optical and computing companies. Processo de desenvolvimento de produtos. Gestão de Portfólio de Produtos. Métodos para a tomada de decisão. Pesquisa tipo survey. Empresas dos setores eletrônicos óptico e de informática. |
description |
Decision making in product portfolio is a relevant aspect, not only to the good performance of product development, but also to support in the process of business strategy. This article has the objective to present and analyze the main methods for decision making in product portfolio used by large and medium enterprises that operate in Brazil, in electronic, optical and computer sectors. A survey research was conducted in a sample of 40 companies. It was noted, that most of these companies, especially the middle sized companies, followed an informal pattern for decision-making in product portfolio, which is guided, mainly, by the perception of senior management. Among the employed formal methods, financial, market research and mapping methods are the most present in the surveyed sectors. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704 10.14488/1676-1901.v14i3.1704 |
url |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704 |
identifier_str_mv |
10.14488/1676-1901.v14i3.1704 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704/1203 https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704/1202 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Produção Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Produção Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf video/mp4 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 1151-1170 Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 1151-1170 1676-1901 reponame:Revista Produção Online instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) instacron:ABEPRO |
instname_str |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
instacron_str |
ABEPRO |
institution |
ABEPRO |
reponame_str |
Revista Produção Online |
collection |
Revista Produção Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
repository.mail.fl_str_mv |
||producaoonline@gmail.com |
_version_ |
1761536949360787456 |