Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mila Gibran
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Leoni, Juliene Navas, Jugend, Daniel, Silva, Sérgio Luis da, Salgado, Manoel Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704
Resumo: Decision making in product portfolio is a relevant aspect, not only to the good performance of product development, but also to support in the process of business strategy. This article has the objective to present and analyze the main methods for decision making in product portfolio used by large and medium enterprises that operate in Brazil, in electronic, optical and computer sectors. A survey research was conducted in a sample of 40 companies. It was noted, that most of these companies, especially the middle sized companies, followed an informal pattern for decision-making in product portfolio, which is guided, mainly, by the perception of senior management. Among the employed formal methods, financial, market research and mapping methods are the most present in the surveyed sectors.
id ABEPRO-2_e79e3d97327c88d102e561ff63bf764c
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1704
network_acronym_str ABEPRO-2
network_name_str Revista Produção Online
repository_id_str
spelling Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companiesMétodos para a tomada de decisão em portfólio de produtos: um levantamento em empresas dos setores eletrônico, óptico e de informáticaProcess of Product Development. Product Portfolio Management. Methods for Decision Making. Survey research. Electronicoptical and computing companies.Processo de desenvolvimento de produtos. Gestão de Portfólio de Produtos. Métodos para a tomada de decisão. Pesquisa tipo survey. Empresas dos setores eletrônicosóptico e de informática.Decision making in product portfolio is a relevant aspect, not only to the good performance of product development, but also to support in the process of business strategy. This article has the objective to present and analyze the main methods for decision making in product portfolio used by large and medium enterprises that operate in Brazil, in electronic, optical and computer sectors. A survey research was conducted in a sample of 40 companies. It was noted, that most of these companies, especially the middle sized companies, followed an informal pattern for decision-making in product portfolio, which is guided, mainly, by the perception of senior management. Among the employed formal methods, financial, market research and mapping methods are the most present in the surveyed sectors.A tomada de decisão em portfólio de produtos é aspecto relevante, não apenas para o bom desempenho do desenvolvimento de produtos, mas também para auxiliar no processo da estratégia de negócio. Este artigo possui o objetivo de apresentar e analisar os principais métodos para a tomada de decisão em portfólio de produtos adotados por grandes e médias empresas, que atuam no Brasil, nos setores eletrônicos, óptico e de informática. Foi realizada uma pesquisa do tipo survey em uma amostra de 40 empresas. Notou-se que grande parte dessas, especialmente as de médio porte, segue um padrão informal para a tomada de decisão em portfólio de produtos e, que são guiadas, sobretudo, pela percepção da alta administração. Dentre os métodos formais empregados, os financeiros, de pesquisa de mercado e de mapeamento são os mais presentes nos setores estudados.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2014-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/170410.14488/1676-1901.v14i3.1704Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 1151-1170Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 1151-11701676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704/1203https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704/1202Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mila GibranLeoni, Juliene NavasJugend, DanielSilva, Sérgio Luis daSalgado, Manoel Henrique2015-11-11T17:25:35Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1704Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:25:35Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
dc.title.none.fl_str_mv Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies
Métodos para a tomada de decisão em portfólio de produtos: um levantamento em empresas dos setores eletrônico, óptico e de informática
title Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies
spellingShingle Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies
Silva, Mila Gibran
Process of Product Development. Product Portfolio Management. Methods for Decision Making. Survey research. Electronic
optical and computing companies.
Processo de desenvolvimento de produtos. Gestão de Portfólio de Produtos. Métodos para a tomada de decisão. Pesquisa tipo survey. Empresas dos setores eletrônicos
óptico e de informática.
title_short Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies
title_full Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies
title_fullStr Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies
title_full_unstemmed Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies
title_sort Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies
author Silva, Mila Gibran
author_facet Silva, Mila Gibran
Leoni, Juliene Navas
Jugend, Daniel
Silva, Sérgio Luis da
Salgado, Manoel Henrique
author_role author
author2 Leoni, Juliene Navas
Jugend, Daniel
Silva, Sérgio Luis da
Salgado, Manoel Henrique
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mila Gibran
Leoni, Juliene Navas
Jugend, Daniel
Silva, Sérgio Luis da
Salgado, Manoel Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Process of Product Development. Product Portfolio Management. Methods for Decision Making. Survey research. Electronic
optical and computing companies.
Processo de desenvolvimento de produtos. Gestão de Portfólio de Produtos. Métodos para a tomada de decisão. Pesquisa tipo survey. Empresas dos setores eletrônicos
óptico e de informática.
topic Process of Product Development. Product Portfolio Management. Methods for Decision Making. Survey research. Electronic
optical and computing companies.
Processo de desenvolvimento de produtos. Gestão de Portfólio de Produtos. Métodos para a tomada de decisão. Pesquisa tipo survey. Empresas dos setores eletrônicos
óptico e de informática.
description Decision making in product portfolio is a relevant aspect, not only to the good performance of product development, but also to support in the process of business strategy. This article has the objective to present and analyze the main methods for decision making in product portfolio used by large and medium enterprises that operate in Brazil, in electronic, optical and computer sectors. A survey research was conducted in a sample of 40 companies. It was noted, that most of these companies, especially the middle sized companies, followed an informal pattern for decision-making in product portfolio, which is guided, mainly, by the perception of senior management. Among the employed formal methods, financial, market research and mapping methods are the most present in the surveyed sectors.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704
10.14488/1676-1901.v14i3.1704
url https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704
identifier_str_mv 10.14488/1676-1901.v14i3.1704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704/1203
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1704/1202
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Produção Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Produção Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
video/mp4
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 1151-1170
Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 1151-1170
1676-1901
reponame:Revista Produção Online
instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron:ABEPRO
instname_str Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron_str ABEPRO
institution ABEPRO
reponame_str Revista Produção Online
collection Revista Produção Online
repository.name.fl_str_mv Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
repository.mail.fl_str_mv ||producaoonline@gmail.com
_version_ 1761536949360787456