Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243 |
Resumo: | The current article presents a reflection about teaching History of International Relationsto undergraduate courses of International Relations in Brazil through the analysis ofTeaching Learning Plans collected between 2015 and 2018. In examining these Plans’contents, particularly their themes, bibliography and professors’ profiles, we hope to offera contribution to the improvement of teaching in higher education, to the developmentof new research agendas in the area, and to the relativization of ethnocentrism or genderbias, for instance, in didactic-pedagogical planning. |
id |
ABRI_609d6964b6f0044e801f5ef4010d81c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1243 |
network_acronym_str |
ABRI |
network_name_str |
Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absencesEnseñanza de la Historia de las Relaciones Internacionales en Brasil. Perspectivas y ausenciasO ensino de História das Relações Internacionais no Brasil. Perspectivas e ausênciasThe current article presents a reflection about teaching History of International Relationsto undergraduate courses of International Relations in Brazil through the analysis ofTeaching Learning Plans collected between 2015 and 2018. In examining these Plans’contents, particularly their themes, bibliography and professors’ profiles, we hope to offera contribution to the improvement of teaching in higher education, to the developmentof new research agendas in the area, and to the relativization of ethnocentrism or genderbias, for instance, in didactic-pedagogical planning.Este artículo presenta una reflexión sobre la enseñanza de la Historia de las RelacionesInternacionales en los cursos de licenciatura de Relaciones Internacionales en Brasil apartir del análisis de los Planes de Enseñanza-Aprendizaje recopilados entre 2015 y 2018.Al examinar el contenido de dichos Planes, en particular de las temáticas impartidas, labibliografía utilizada y el perfil de los profesores, se espera ofrecer un aporte al mejoramientode la docencia en nivel superior, al desarrollo de nuevas agendas de investigación en elárea y a la relativización del etnocentrismo o prejuicios de género, por ejemplo, en laplanificación didáctica-pedagógica.O presente trabalho apresenta uma reflexão sobre o ensino de História das Relações Internacionais nos cursos de graduação em Relações Internacionais no Brasil a partir da análise de Planos de Ensino Aprendizagem coletados entre os anos de 2015 e 2018. Por meio do exame do conteúdo de tais Planos, em especial das temáticas ministradas, da bibliografia utilizada e do perfil dos docentes, espera-se oferecer uma contribuição para o aperfeiçoamento do magistério em nível superior, para o desenvolvimento de novas agendas de pesquisas na área e para a relativização de obstáculos, como o etnocentrismo e o viés de gênero, no planejamento didático-pedagógico.Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)2022-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/124310.21530/ci.v17n2.2022.1243Carta Internacional; Vol. 17 No. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e1243Carta Internacional; Vol. 17 Núm. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e1243Carta Internacional; v. 17 n. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e12432526-903810.21530/ci.v17n2.2022reponame:Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)instname:Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)instacron:ABRIporhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243/911https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243/912Copyright (c) 2022 Alexandre Moreli, Liliana Liliana Ramalho Froio, Luah Tomas, Igor Palma Barbosahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreli, AlexandreLiliana Ramalho Froio, LilianaTomas, LuahPalma Barbosa, Igor2022-08-28T15:10:24Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1243Revistahttps://www.cartainternacional.abri.org.br/CartaONGhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/oaicartainternacional@abri.org.brhttps://doi.org/10.215302526-90382526-9038opendoar:2022-08-28T15:10:24Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) - Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences Enseñanza de la Historia de las Relaciones Internacionales en Brasil. Perspectivas y ausencias O ensino de História das Relações Internacionais no Brasil. Perspectivas e ausências |
title |
Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences |
spellingShingle |
Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences Moreli, Alexandre |
title_short |
Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences |
title_full |
Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences |
title_fullStr |
Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences |
title_full_unstemmed |
Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences |
title_sort |
Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences |
author |
Moreli, Alexandre |
author_facet |
Moreli, Alexandre Liliana Ramalho Froio, Liliana Tomas, Luah Palma Barbosa, Igor |
author_role |
author |
author2 |
Liliana Ramalho Froio, Liliana Tomas, Luah Palma Barbosa, Igor |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreli, Alexandre Liliana Ramalho Froio, Liliana Tomas, Luah Palma Barbosa, Igor |
description |
The current article presents a reflection about teaching History of International Relationsto undergraduate courses of International Relations in Brazil through the analysis ofTeaching Learning Plans collected between 2015 and 2018. In examining these Plans’contents, particularly their themes, bibliography and professors’ profiles, we hope to offera contribution to the improvement of teaching in higher education, to the developmentof new research agendas in the area, and to the relativization of ethnocentrism or genderbias, for instance, in didactic-pedagogical planning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243 10.21530/ci.v17n2.2022.1243 |
url |
https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243 |
identifier_str_mv |
10.21530/ci.v17n2.2022.1243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243/911 https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243/912 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Alexandre Moreli, Liliana Liliana Ramalho Froio, Luah Tomas, Igor Palma Barbosa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Alexandre Moreli, Liliana Liliana Ramalho Froio, Luah Tomas, Igor Palma Barbosa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Carta Internacional; Vol. 17 No. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e1243 Carta Internacional; Vol. 17 Núm. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e1243 Carta Internacional; v. 17 n. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e1243 2526-9038 10.21530/ci.v17n2.2022 reponame:Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) instname:Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI) instacron:ABRI |
instname_str |
Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI) |
instacron_str |
ABRI |
institution |
ABRI |
reponame_str |
Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) - Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI) |
repository.mail.fl_str_mv |
cartainternacional@abri.org.br |
_version_ |
1797066960834396160 |