EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3899 |
Resumo: | This text discusses the trends and possibilities of Professional and Technological Education - PTE in Brazil. This component of the educational process has oscillated between conflicting policies over time, deployed and implemented in different ways, due to disputes between power groups. From quantitative data which compose the scenario and prospects desirable for the future, including goals of the National Education Plan - PNE (in Portuguese acronym) 2014-2024, possibilities for this segment are presented, which even having had significant growth in recent years, is still far the country's needs. The expansion, which must take place both in quantitative and qualitative terms, must starts from the understanding of the historical evolution, allowing direct efforts to effectively use of the successful experiences and the growth potential available, synergistically, systemically and institutionalized. |
id |
UNISUL-4_b90cb9557637b0387f70bde565eac5db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3899 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTSEPT EN BRASIL : HISTORIA, PANORAMA Y PERSPECTIVASEPT NO BRASIL: HISTÓRICO, PANORAMA E PERSPECTIVASProfessional educationProfessional and technological educationPublic policies.Educación profesionalEducación Profesional y TecnológicaPolíticas públicas.Educação profissionalEducação Profissional e TecnológicaPolíticas públicas.This text discusses the trends and possibilities of Professional and Technological Education - PTE in Brazil. This component of the educational process has oscillated between conflicting policies over time, deployed and implemented in different ways, due to disputes between power groups. From quantitative data which compose the scenario and prospects desirable for the future, including goals of the National Education Plan - PNE (in Portuguese acronym) 2014-2024, possibilities for this segment are presented, which even having had significant growth in recent years, is still far the country's needs. The expansion, which must take place both in quantitative and qualitative terms, must starts from the understanding of the historical evolution, allowing direct efforts to effectively use of the successful experiences and the growth potential available, synergistically, systemically and institutionalized.Este texto discute tendencias y posibilidades de la Educación Profesional y Tecnológica – EPT en Brasil. Este componente del proceso de educación tiene oscilado entre políticas conflictivas entre sí a lo largo del tiempo, implantadas e implementadas de maneras distintas, decurrentes de disputas entre grupos de poder. Desde datos cuantitativos que componen el escenario y de perspectivas deseables para el futuro, incluyendo metas del Plan Nacional de Educación - PNE 2014-2024, se presentan posibilidades para ese segmento que, aunque ha tenido significativo crecimiento en los últimos años, aún se quedan lejos de las necesidades del país. La ampliación, que precisa ocurrir en términos cuantitativos y cualitativos, debe partir de la comprensión de la evolución histórica, permitiendo direccionar esfuerzos para aprovechar efectivamente las experiencias exitosas y el potencial de crecimiento disponible, de manera sinérgica, sistémica e institucionalizada. Este texto discute as tendências e possibilidades da Educação Profissional e Tecnológica – EPT no Brasil. Este componente do processo educacional tem oscilado entre políticas conflitantes entre si ao longo do tempo, implantadas e implementadas de maneiras distintas, decorrentes de disputas entre grupos de poder. A partir de dados quantitativos que compõem o cenário e de perspectivas desejáveis para o futuro, incluindo metas do Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024, apresentam-se possibilidades para esse segmento que, mesmo tendo significativo crescimento nos últimos anos, está muito aquém das necessidades do país. A ampliação, que precisa ocorrer tanto em termos quantitativos como qualitativos, deve partir da compreensão da evolução histórica, permitindo direcionar esforços para aproveitar efetivamente as experiências exitosas e o potencial de crescimento disponível, de forma sinérgica, sistêmica e institucionalizada. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/389910.19177/prppge.v10e0201646-65Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 46-652179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3899/2921Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDallabona, Carlos AlbertoFariniuk, Tharsila Maynardes Dallabona2016-12-19T10:24:00Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3899Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-12-19T10:24Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS EPT EN BRASIL : HISTORIA, PANORAMA Y PERSPECTIVAS EPT NO BRASIL: HISTÓRICO, PANORAMA E PERSPECTIVAS |
title |
EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS |
spellingShingle |
EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS Dallabona, Carlos Alberto Professional education Professional and technological education Public policies. Educación profesional Educación Profesional y Tecnológica Políticas públicas. Educação profissional Educação Profissional e Tecnológica Políticas públicas. |
title_short |
EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS |
title_full |
EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS |
title_fullStr |
EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS |
title_full_unstemmed |
EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS |
title_sort |
EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS |
author |
Dallabona, Carlos Alberto |
author_facet |
Dallabona, Carlos Alberto Fariniuk, Tharsila Maynardes Dallabona |
author_role |
author |
author2 |
Fariniuk, Tharsila Maynardes Dallabona |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dallabona, Carlos Alberto Fariniuk, Tharsila Maynardes Dallabona |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professional education Professional and technological education Public policies. Educación profesional Educación Profesional y Tecnológica Políticas públicas. Educação profissional Educação Profissional e Tecnológica Políticas públicas. |
topic |
Professional education Professional and technological education Public policies. Educación profesional Educación Profesional y Tecnológica Políticas públicas. Educação profissional Educação Profissional e Tecnológica Políticas públicas. |
description |
This text discusses the trends and possibilities of Professional and Technological Education - PTE in Brazil. This component of the educational process has oscillated between conflicting policies over time, deployed and implemented in different ways, due to disputes between power groups. From quantitative data which compose the scenario and prospects desirable for the future, including goals of the National Education Plan - PNE (in Portuguese acronym) 2014-2024, possibilities for this segment are presented, which even having had significant growth in recent years, is still far the country's needs. The expansion, which must take place both in quantitative and qualitative terms, must starts from the understanding of the historical evolution, allowing direct efforts to effectively use of the successful experiences and the growth potential available, synergistically, systemically and institutionalized. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3899 10.19177/prppge.v10e0201646-65 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3899 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e0201646-65 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3899/2921 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 46-65 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748252061696 |