EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dallabona, Carlos Alberto
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Fariniuk, Tharsila Maynardes Dallabona
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3899
Resumo: This text discusses the trends and possibilities of Professional and Technological Education - PTE in Brazil. This component of the educational process has oscillated between conflicting policies over time, deployed and implemented in different ways, due to disputes between power groups. From quantitative data which compose the scenario and prospects desirable for the future, including goals of the National Education Plan - PNE (in Portuguese acronym) 2014-2024, possibilities for this segment are presented, which even having had significant growth in recent years, is still far the country's needs. The expansion, which must take place both in quantitative and qualitative terms, must starts from the understanding of the historical evolution, allowing direct efforts to effectively use of the successful experiences and the growth potential available, synergistically, systemically and institutionalized.
id UNISUL-4_b90cb9557637b0387f70bde565eac5db
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3899
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTSEPT EN BRASIL : HISTORIA, PANORAMA Y PERSPECTIVASEPT NO BRASIL: HISTÓRICO, PANORAMA E PERSPECTIVASProfessional educationProfessional and technological educationPublic policies.Educación profesionalEducación Profesional y TecnológicaPolíticas públicas.Educação profissionalEducação Profissional e TecnológicaPolíticas públicas.This text discusses the trends and possibilities of Professional and Technological Education - PTE in Brazil. This component of the educational process has oscillated between conflicting policies over time, deployed and implemented in different ways, due to disputes between power groups. From quantitative data which compose the scenario and prospects desirable for the future, including goals of the National Education Plan - PNE (in Portuguese acronym) 2014-2024, possibilities for this segment are presented, which even having had significant growth in recent years, is still far the country's needs. The expansion, which must take place both in quantitative and qualitative terms, must starts from the understanding of the historical evolution, allowing direct efforts to effectively use of the successful experiences and the growth potential available, synergistically, systemically and institutionalized.Este texto discute tendencias y posibilidades de la Educación Profesional y Tecnológica – EPT en Brasil. Este componente del proceso de educación tiene oscilado entre políticas conflictivas entre sí a lo largo del tiempo, implantadas e implementadas de maneras distintas, decurrentes de disputas entre grupos de poder.  Desde datos cuantitativos que componen el escenario y de perspectivas deseables para el futuro, incluyendo metas del Plan Nacional de Educación - PNE 2014-2024, se presentan posibilidades para ese segmento que, aunque ha tenido significativo crecimiento en los últimos años, aún se quedan lejos de las necesidades del país.  La ampliación, que precisa ocurrir en términos cuantitativos y cualitativos, debe partir de la comprensión de la evolución histórica, permitiendo direccionar esfuerzos para aprovechar efectivamente las experiencias exitosas y el potencial de crecimiento disponible, de manera sinérgica, sistémica e institucionalizada. Este texto discute as tendências e possibilidades da Educação Profissional e Tecnológica – EPT no Brasil. Este componente do processo educacional tem oscilado entre políticas conflitantes entre si ao longo do tempo, implantadas e implementadas de maneiras distintas, decorrentes de disputas entre grupos de poder.  A partir de dados quantitativos que compõem o cenário e de perspectivas desejáveis para o futuro, incluindo metas do Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024, apresentam-se possibilidades para esse segmento que, mesmo tendo significativo crescimento nos últimos anos, está muito aquém das necessidades do país.  A ampliação, que precisa ocorrer tanto em termos quantitativos como qualitativos, deve partir da compreensão da evolução histórica, permitindo direcionar esforços para aproveitar efetivamente as experiências exitosas e o potencial de crescimento disponível, de forma sinérgica, sistêmica e institucionalizada. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/389910.19177/prppge.v10e0201646-65Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 46-652179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3899/2921Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDallabona, Carlos AlbertoFariniuk, Tharsila Maynardes Dallabona2016-12-19T10:24:00Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3899Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-12-19T10:24Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS
EPT EN BRASIL : HISTORIA, PANORAMA Y PERSPECTIVAS
EPT NO BRASIL: HISTÓRICO, PANORAMA E PERSPECTIVAS
title EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS
spellingShingle EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS
Dallabona, Carlos Alberto
Professional education
Professional and technological education
Public policies.
Educación profesional
Educación Profesional y Tecnológica
Políticas públicas.
Educação profissional
Educação Profissional e Tecnológica
Políticas públicas.
title_short EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS
title_full EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS
title_fullStr EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS
title_full_unstemmed EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS
title_sort EPT IN BRAZIL: HISTORY, PANORAMA AND PROSPECTS
author Dallabona, Carlos Alberto
author_facet Dallabona, Carlos Alberto
Fariniuk, Tharsila Maynardes Dallabona
author_role author
author2 Fariniuk, Tharsila Maynardes Dallabona
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dallabona, Carlos Alberto
Fariniuk, Tharsila Maynardes Dallabona
dc.subject.por.fl_str_mv Professional education
Professional and technological education
Public policies.
Educación profesional
Educación Profesional y Tecnológica
Políticas públicas.
Educação profissional
Educação Profissional e Tecnológica
Políticas públicas.
topic Professional education
Professional and technological education
Public policies.
Educación profesional
Educación Profesional y Tecnológica
Políticas públicas.
Educação profissional
Educação Profissional e Tecnológica
Políticas públicas.
description This text discusses the trends and possibilities of Professional and Technological Education - PTE in Brazil. This component of the educational process has oscillated between conflicting policies over time, deployed and implemented in different ways, due to disputes between power groups. From quantitative data which compose the scenario and prospects desirable for the future, including goals of the National Education Plan - PNE (in Portuguese acronym) 2014-2024, possibilities for this segment are presented, which even having had significant growth in recent years, is still far the country's needs. The expansion, which must take place both in quantitative and qualitative terms, must starts from the understanding of the historical evolution, allowing direct efforts to effectively use of the successful experiences and the growth potential available, synergistically, systemically and institutionalized.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3899
10.19177/prppge.v10e0201646-65
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3899
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e0201646-65
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3899/2921
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 46-65
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748252061696