Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreli, Alexandre
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Liliana Ramalho Froio, Liliana, Tomas, Luah, Palma Barbosa, Igor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243
Resumo: The current article presents a reflection about teaching History of International Relationsto undergraduate courses of International Relations in Brazil through the analysis ofTeaching Learning Plans collected between 2015 and 2018. In examining these Plans’contents, particularly their themes, bibliography and professors’ profiles, we hope to offera contribution to the improvement of teaching in higher education, to the developmentof new research agendas in the area, and to the relativization of ethnocentrism or genderbias, for instance, in didactic-pedagogical planning.
id ABRI_609d6964b6f0044e801f5ef4010d81c1
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1243
network_acronym_str ABRI
network_name_str Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absencesEnseñanza de la Historia de las Relaciones Internacionales en Brasil. Perspectivas y ausenciasO ensino de História das Relações Internacionais no Brasil. Perspectivas e ausênciasThe current article presents a reflection about teaching History of International Relationsto undergraduate courses of International Relations in Brazil through the analysis ofTeaching Learning Plans collected between 2015 and 2018. In examining these Plans’contents, particularly their themes, bibliography and professors’ profiles, we hope to offera contribution to the improvement of teaching in higher education, to the developmentof new research agendas in the area, and to the relativization of ethnocentrism or genderbias, for instance, in didactic-pedagogical planning.Este artículo presenta una reflexión sobre la enseñanza de la Historia de las RelacionesInternacionales en los cursos de licenciatura de Relaciones Internacionales en Brasil apartir del análisis de los Planes de Enseñanza-Aprendizaje recopilados entre 2015 y 2018.Al examinar el contenido de dichos Planes, en particular de las temáticas impartidas, labibliografía utilizada y el perfil de los profesores, se espera ofrecer un aporte al mejoramientode la docencia en nivel superior, al desarrollo de nuevas agendas de investigación en elárea y a la relativización del etnocentrismo o prejuicios de género, por ejemplo, en laplanificación didáctica-pedagógica.O presente trabalho apresenta uma reflexão sobre o ensino de História das Relações Internacionais nos cursos de graduação em Relações Internacionais no Brasil a partir da análise de Planos de Ensino Aprendizagem coletados entre os anos de 2015 e 2018. Por meio do exame do conteúdo de tais Planos, em especial das temáticas ministradas, da bibliografia utilizada e do perfil dos docentes, espera-se oferecer uma contribuição para o aperfeiçoamento do magistério em nível superior, para o desenvolvimento de novas agendas de pesquisas na área e para a relativização de obstáculos, como o etnocentrismo e o viés de gênero, no planejamento didático-pedagógico.Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)2022-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/124310.21530/ci.v17n2.2022.1243Carta Internacional; Vol. 17 No. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e1243Carta Internacional; Vol. 17 Núm. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e1243Carta Internacional; v. 17 n. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e12432526-903810.21530/ci.v17n2.2022reponame:Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)instname:Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)instacron:ABRIporhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243/911https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243/912Copyright (c) 2022 Alexandre Moreli, Liliana Liliana Ramalho Froio, Luah Tomas, Igor Palma Barbosahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreli, AlexandreLiliana Ramalho Froio, LilianaTomas, LuahPalma Barbosa, Igor2022-08-28T15:10:24Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1243Revistahttps://www.cartainternacional.abri.org.br/CartaONGhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/oaicartainternacional@abri.org.brhttps://doi.org/10.215302526-90382526-9038opendoar:2022-08-28T15:10:24Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) - Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences
Enseñanza de la Historia de las Relaciones Internacionales en Brasil. Perspectivas y ausencias
O ensino de História das Relações Internacionais no Brasil. Perspectivas e ausências
title Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences
spellingShingle Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences
Moreli, Alexandre
title_short Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences
title_full Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences
title_fullStr Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences
title_full_unstemmed Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences
title_sort Teaching History of International Relations in Brazil. Prospects and absences
author Moreli, Alexandre
author_facet Moreli, Alexandre
Liliana Ramalho Froio, Liliana
Tomas, Luah
Palma Barbosa, Igor
author_role author
author2 Liliana Ramalho Froio, Liliana
Tomas, Luah
Palma Barbosa, Igor
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreli, Alexandre
Liliana Ramalho Froio, Liliana
Tomas, Luah
Palma Barbosa, Igor
description The current article presents a reflection about teaching History of International Relationsto undergraduate courses of International Relations in Brazil through the analysis ofTeaching Learning Plans collected between 2015 and 2018. In examining these Plans’contents, particularly their themes, bibliography and professors’ profiles, we hope to offera contribution to the improvement of teaching in higher education, to the developmentof new research agendas in the area, and to the relativization of ethnocentrism or genderbias, for instance, in didactic-pedagogical planning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243
10.21530/ci.v17n2.2022.1243
url https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243
identifier_str_mv 10.21530/ci.v17n2.2022.1243
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243/911
https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/1243/912
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Alexandre Moreli, Liliana Liliana Ramalho Froio, Luah Tomas, Igor Palma Barbosa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Alexandre Moreli, Liliana Liliana Ramalho Froio, Luah Tomas, Igor Palma Barbosa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)
dc.source.none.fl_str_mv Carta Internacional; Vol. 17 No. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e1243
Carta Internacional; Vol. 17 Núm. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e1243
Carta Internacional; v. 17 n. 2 (2022): Carta Internacional - Publicação Contínua; e1243
2526-9038
10.21530/ci.v17n2.2022
reponame:Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)
instname:Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)
instacron:ABRI
instname_str Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)
instacron_str ABRI
institution ABRI
reponame_str Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)
collection Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) - Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)
repository.mail.fl_str_mv cartainternacional@abri.org.br
_version_ 1797066960834396160