O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: M. Valença, Marcelo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Balthazar Tostes, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917
Resumo: This article focuses on the practice of storytelling to investigate its connections with the methodology of active learning. In order to do so, we introduce the debate on active earning, its purposes, strategies, and methodologies to highlight the contributions from the use of storytelling as a pedagogical tool. The main objectives of the article are: to clarify and highlight the differences between the activity and practice of storytelling as a form of entertainment and the usefulness of this practice in areas where it has not been used, such as in International Relations. We investigate the incorporation of the practice through the methodology of active learning and in what ways make storytelling a primordial element in the constitution of the learning environment at different levels of education. We conclude that among its contributions are the retention of knowledge in the long term and the construction of significant connections between the object and social reality of students, which may generate interaction between contexts on different levels: local, national and international.
id ABRI_940bb7b49034232241585c733b4fad59
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/917
network_acronym_str ABRI
network_name_str Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativoThis article focuses on the practice of storytelling to investigate its connections with the methodology of active learning. In order to do so, we introduce the debate on active earning, its purposes, strategies, and methodologies to highlight the contributions from the use of storytelling as a pedagogical tool. The main objectives of the article are: to clarify and highlight the differences between the activity and practice of storytelling as a form of entertainment and the usefulness of this practice in areas where it has not been used, such as in International Relations. We investigate the incorporation of the practice through the methodology of active learning and in what ways make storytelling a primordial element in the constitution of the learning environment at different levels of education. We conclude that among its contributions are the retention of knowledge in the long term and the construction of significant connections between the object and social reality of students, which may generate interaction between contexts on different levels: local, national and international.Este artigo destaca a prática do storytelling com o objetivo de analisar sua conexão com a metodologia de aprendizado ativo. Para tanto, apresentamos os debates sobre aprendizado ativo, sua finalidade, estratégias e métodos para apontar as contribuições do storytelling a essa metodologia. Os principais objetivos do artigo são: esclarecer e evidenciar as diferenças entre a atividade de contar histórias como forma de entretenimento e a utilidade dessa prática como estratégia pedagógica, no contexto do aprendizado ativo em áreas em que não tem sido usada, como nas Relações Internacionais. Analisamos a incorporação da prática do storytelling pela metodologia do aprendizado ativo em diferentes níveis de ensino. Concluímos que, dentre as suas contribuições possíveis, destacam-se a retenção de conhecimento no longo prazo e a construção de conexões cognitivas entre o objeto de estudo e a realidade social dos estudantes, podendo promover aprendizado pela empatia e capacidade de autonomia na atitude ativa em busca de solução de problemas, levando-se em conta contextos sociais de diferentes níveis: local, nacional e, também, internacional.Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)2019-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/91710.21530/ci.v14n2.2019.917Carta Internacional; Vol. 14 No. 2 (2019): Carta InternacionalCarta Internacional; Vol. 14 Núm. 2 (2019): Carta InternacionalCarta Internacional; v. 14 n. 2 (2019): Carta Internacional2526-903810.21530/ci.v14n2.2019reponame:Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)instname:Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)instacron:ABRIporhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917/732https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917/733Copyright (c) 2019 Marcelo M. Valença, Ana Paula Balthazar Tostesinfo:eu-repo/semantics/openAccessM. Valença, MarceloBalthazar Tostes, Ana Paula2019-08-29T05:44:57Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/917Revistahttps://www.cartainternacional.abri.org.br/CartaONGhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/oaicartainternacional@abri.org.brhttps://doi.org/10.215302526-90382526-9038opendoar:2019-08-29T05:44:57Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) - Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)false
dc.title.none.fl_str_mv O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo
title O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo
spellingShingle O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo
M. Valença, Marcelo
title_short O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo
title_full O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo
title_fullStr O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo
title_full_unstemmed O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo
title_sort O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo
author M. Valença, Marcelo
author_facet M. Valença, Marcelo
Balthazar Tostes, Ana Paula
author_role author
author2 Balthazar Tostes, Ana Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv M. Valença, Marcelo
Balthazar Tostes, Ana Paula
description This article focuses on the practice of storytelling to investigate its connections with the methodology of active learning. In order to do so, we introduce the debate on active earning, its purposes, strategies, and methodologies to highlight the contributions from the use of storytelling as a pedagogical tool. The main objectives of the article are: to clarify and highlight the differences between the activity and practice of storytelling as a form of entertainment and the usefulness of this practice in areas where it has not been used, such as in International Relations. We investigate the incorporation of the practice through the methodology of active learning and in what ways make storytelling a primordial element in the constitution of the learning environment at different levels of education. We conclude that among its contributions are the retention of knowledge in the long term and the construction of significant connections between the object and social reality of students, which may generate interaction between contexts on different levels: local, national and international.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917
10.21530/ci.v14n2.2019.917
url https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917
identifier_str_mv 10.21530/ci.v14n2.2019.917
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917/732
https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917/733
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Marcelo M. Valença, Ana Paula Balthazar Tostes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Marcelo M. Valença, Ana Paula Balthazar Tostes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)
dc.source.none.fl_str_mv Carta Internacional; Vol. 14 No. 2 (2019): Carta Internacional
Carta Internacional; Vol. 14 Núm. 2 (2019): Carta Internacional
Carta Internacional; v. 14 n. 2 (2019): Carta Internacional
2526-9038
10.21530/ci.v14n2.2019
reponame:Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)
instname:Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)
instacron:ABRI
instname_str Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)
instacron_str ABRI
institution ABRI
reponame_str Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)
collection Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) - Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)
repository.mail.fl_str_mv cartainternacional@abri.org.br
_version_ 1797066960413917184