O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917 |
Resumo: | This article focuses on the practice of storytelling to investigate its connections with the methodology of active learning. In order to do so, we introduce the debate on active earning, its purposes, strategies, and methodologies to highlight the contributions from the use of storytelling as a pedagogical tool. The main objectives of the article are: to clarify and highlight the differences between the activity and practice of storytelling as a form of entertainment and the usefulness of this practice in areas where it has not been used, such as in International Relations. We investigate the incorporation of the practice through the methodology of active learning and in what ways make storytelling a primordial element in the constitution of the learning environment at different levels of education. We conclude that among its contributions are the retention of knowledge in the long term and the construction of significant connections between the object and social reality of students, which may generate interaction between contexts on different levels: local, national and international. |
id |
ABRI_940bb7b49034232241585c733b4fad59 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/917 |
network_acronym_str |
ABRI |
network_name_str |
Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativoThis article focuses on the practice of storytelling to investigate its connections with the methodology of active learning. In order to do so, we introduce the debate on active earning, its purposes, strategies, and methodologies to highlight the contributions from the use of storytelling as a pedagogical tool. The main objectives of the article are: to clarify and highlight the differences between the activity and practice of storytelling as a form of entertainment and the usefulness of this practice in areas where it has not been used, such as in International Relations. We investigate the incorporation of the practice through the methodology of active learning and in what ways make storytelling a primordial element in the constitution of the learning environment at different levels of education. We conclude that among its contributions are the retention of knowledge in the long term and the construction of significant connections between the object and social reality of students, which may generate interaction between contexts on different levels: local, national and international.Este artigo destaca a prática do storytelling com o objetivo de analisar sua conexão com a metodologia de aprendizado ativo. Para tanto, apresentamos os debates sobre aprendizado ativo, sua finalidade, estratégias e métodos para apontar as contribuições do storytelling a essa metodologia. Os principais objetivos do artigo são: esclarecer e evidenciar as diferenças entre a atividade de contar histórias como forma de entretenimento e a utilidade dessa prática como estratégia pedagógica, no contexto do aprendizado ativo em áreas em que não tem sido usada, como nas Relações Internacionais. Analisamos a incorporação da prática do storytelling pela metodologia do aprendizado ativo em diferentes níveis de ensino. Concluímos que, dentre as suas contribuições possíveis, destacam-se a retenção de conhecimento no longo prazo e a construção de conexões cognitivas entre o objeto de estudo e a realidade social dos estudantes, podendo promover aprendizado pela empatia e capacidade de autonomia na atitude ativa em busca de solução de problemas, levando-se em conta contextos sociais de diferentes níveis: local, nacional e, também, internacional.Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)2019-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/91710.21530/ci.v14n2.2019.917Carta Internacional; Vol. 14 No. 2 (2019): Carta InternacionalCarta Internacional; Vol. 14 Núm. 2 (2019): Carta InternacionalCarta Internacional; v. 14 n. 2 (2019): Carta Internacional2526-903810.21530/ci.v14n2.2019reponame:Carta Internacional (Belo Horizonte. Online)instname:Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)instacron:ABRIporhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917/732https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917/733Copyright (c) 2019 Marcelo M. Valença, Ana Paula Balthazar Tostesinfo:eu-repo/semantics/openAccessM. Valença, MarceloBalthazar Tostes, Ana Paula2019-08-29T05:44:57Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/917Revistahttps://www.cartainternacional.abri.org.br/CartaONGhttps://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/oaicartainternacional@abri.org.brhttps://doi.org/10.215302526-90382526-9038opendoar:2019-08-29T05:44:57Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) - Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo |
title |
O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo |
spellingShingle |
O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo M. Valença, Marcelo |
title_short |
O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo |
title_full |
O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo |
title_fullStr |
O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo |
title_full_unstemmed |
O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo |
title_sort |
O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo |
author |
M. Valença, Marcelo |
author_facet |
M. Valença, Marcelo Balthazar Tostes, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Balthazar Tostes, Ana Paula |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
M. Valença, Marcelo Balthazar Tostes, Ana Paula |
description |
This article focuses on the practice of storytelling to investigate its connections with the methodology of active learning. In order to do so, we introduce the debate on active earning, its purposes, strategies, and methodologies to highlight the contributions from the use of storytelling as a pedagogical tool. The main objectives of the article are: to clarify and highlight the differences between the activity and practice of storytelling as a form of entertainment and the usefulness of this practice in areas where it has not been used, such as in International Relations. We investigate the incorporation of the practice through the methodology of active learning and in what ways make storytelling a primordial element in the constitution of the learning environment at different levels of education. We conclude that among its contributions are the retention of knowledge in the long term and the construction of significant connections between the object and social reality of students, which may generate interaction between contexts on different levels: local, national and international. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917 10.21530/ci.v14n2.2019.917 |
url |
https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917 |
identifier_str_mv |
10.21530/ci.v14n2.2019.917 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917/732 https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917/733 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Marcelo M. Valença, Ana Paula Balthazar Tostes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Marcelo M. Valença, Ana Paula Balthazar Tostes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Carta Internacional; Vol. 14 No. 2 (2019): Carta Internacional Carta Internacional; Vol. 14 Núm. 2 (2019): Carta Internacional Carta Internacional; v. 14 n. 2 (2019): Carta Internacional 2526-9038 10.21530/ci.v14n2.2019 reponame:Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) instname:Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI) instacron:ABRI |
instname_str |
Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI) |
instacron_str |
ABRI |
institution |
ABRI |
reponame_str |
Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Carta Internacional (Belo Horizonte. Online) - Associação Brasileira de Relações Internacionais (ABRI) |
repository.mail.fl_str_mv |
cartainternacional@abri.org.br |
_version_ |
1797066960413917184 |