A beach, a break or On description in Abbas Kiarostami's films

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macedo, Lennon
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Alexandre Rocha da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1823
Resumo: The article addresses the relationship between cinematic description and narration in four films by Abbas Kiarostami. With the contribution of Christian Metz’s semiology and Gilles Deleuze’s post-structuralist critique, we identify some dynamics of meaning that flow between descriptive and narrative procedures. On semiology’s side, there’s a profound relationship between film studies and narrative studies, leaving description with a minor role. On the side of deleuzean taxonomy, narration and description cohabit according to the behavior of each image regime. In our analytic sketches, Kiarostami’s films produce variations inside both theoretical bundles.
id ANPPC-1_2a6c447d9cd436d35c386de668eebabf
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1823
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling A beach, a break or On description in Abbas Kiarostami's filmsUna playa, una pausa o De la descripción en el cine de Abbas KiarostamiUma praia, uma pausa ou Da descrição no cinema de Abbas Kiarostamidescrição cinematográficanarraçãosemiótica do cinemadescripción cinematográficanarraciónsemiótica del cinefilm descriptionnarrationfilm semioticsThe article addresses the relationship between cinematic description and narration in four films by Abbas Kiarostami. With the contribution of Christian Metz’s semiology and Gilles Deleuze’s post-structuralist critique, we identify some dynamics of meaning that flow between descriptive and narrative procedures. On semiology’s side, there’s a profound relationship between film studies and narrative studies, leaving description with a minor role. On the side of deleuzean taxonomy, narration and description cohabit according to the behavior of each image regime. In our analytic sketches, Kiarostami’s films produce variations inside both theoretical bundles.El artículo versa sobre cuatro películas de Abbas Kiarostami en lo que corresponde a la relación entre descripción y narración cinematográfica. Con el aporte de la semiología de Christian Metz y la crítica post-estructuralista de Gilles Deleuze, identificamos algunas dinámicas de significación que corren entre los procedimientos descriptivos y narrativos. Por el lado de la semiología, hay uma profunda relación entre la investigación del cine y la investigación de la narrativa, relegando a la descripción un papel menor. Por el lado de la taxonomía deleuzeana, narración y descripción coexisten de acuerdo con el funcionamiento de cada régimen de imagen. En nuestros esbozos analíticos, el cine de Kiarostami produce variaciones en el interior de ambos haces teóricos.O artigo versa sobre quatro filmes de Abbas Kiarostami no que compete à relação entre descrição e narração cinematográfica. Com o aporte da semiologia de Christian Metz e a crítica pós-estruturalista de Gilles Deleuze, identificamos algumas dinâmicas de significação que correm entre os procedimentos descritivos e narrativos. Pelo lado da semiologia, há uma profunda relação entre a pesquisa do cinema e a pesquisa da narrativa, relegando à descrição um papel menor. Pelo lado da taxonomia deleuzeana, narração e descrição coexistem de acordo com o funcionamento de cada regime de imagem. Em nossos esboços analíticos, o cinema de Kiarostami produz variações no interior de ambos os feixes teóricos.ABEC2020-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/182310.30962/ec.1823E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; v. 23 (2020)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1823/1968Copyright (c) 2020 Lennon Macedo, Alexandre Rocha da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessMacedo, LennonSilva, Alexandre Rocha da2023-11-06T19:25:03Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1823Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T19:25:03E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A beach, a break or On description in Abbas Kiarostami's films
Una playa, una pausa o De la descripción en el cine de Abbas Kiarostami
Uma praia, uma pausa ou Da descrição no cinema de Abbas Kiarostami
title A beach, a break or On description in Abbas Kiarostami's films
spellingShingle A beach, a break or On description in Abbas Kiarostami's films
Macedo, Lennon
descrição cinematográfica
narração
semiótica do cinema
descripción cinematográfica
narración
semiótica del cine
film description
narration
film semiotics
title_short A beach, a break or On description in Abbas Kiarostami's films
title_full A beach, a break or On description in Abbas Kiarostami's films
title_fullStr A beach, a break or On description in Abbas Kiarostami's films
title_full_unstemmed A beach, a break or On description in Abbas Kiarostami's films
title_sort A beach, a break or On description in Abbas Kiarostami's films
author Macedo, Lennon
author_facet Macedo, Lennon
Silva, Alexandre Rocha da
author_role author
author2 Silva, Alexandre Rocha da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Macedo, Lennon
Silva, Alexandre Rocha da
dc.subject.por.fl_str_mv descrição cinematográfica
narração
semiótica do cinema
descripción cinematográfica
narración
semiótica del cine
film description
narration
film semiotics
topic descrição cinematográfica
narração
semiótica do cinema
descripción cinematográfica
narración
semiótica del cine
film description
narration
film semiotics
description The article addresses the relationship between cinematic description and narration in four films by Abbas Kiarostami. With the contribution of Christian Metz’s semiology and Gilles Deleuze’s post-structuralist critique, we identify some dynamics of meaning that flow between descriptive and narrative procedures. On semiology’s side, there’s a profound relationship between film studies and narrative studies, leaving description with a minor role. On the side of deleuzean taxonomy, narration and description cohabit according to the behavior of each image regime. In our analytic sketches, Kiarostami’s films produce variations inside both theoretical bundles.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1823
10.30962/ec.1823
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1823
identifier_str_mv 10.30962/ec.1823
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1823/1968
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Lennon Macedo, Alexandre Rocha da Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Lennon Macedo, Alexandre Rocha da Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 23 (2020)
E-Compós; Vol. 23 (2020)
E-Compós; v. 23 (2020)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045729921433600