Comunicação gráfica & pós-modernidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cauduro, Flávio Vinicius
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/63
Resumo: The practice of graphic communication during the XX century adopted a reductive avant-garde aesthetics (modernism) which privileged the repetition of its stylistic solutions, its economy of means and the simplicity of its geometric forms. But with the appearance of the personal graphic computer, in the 80s, anyone was able to emulate any modernist solution at will with no difficulty at all. Thus both young professional designers and visual communicators decided to develop a new aesthetic in their works, which resulted in the inclusion of graphic characteristics never seen before. This strategy seems to explain graphic post-modernity as being the resultant outcome of a play on both visual provocations and humorous contradictions, aimed at the exploitation of new possibilities of transgression of graphic conventions in such a way that could lead to new visual possibilities to graphic de-sign.
id ANPPC-1_b058d63f631aae2647e99d59fca272c0
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/63
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Comunicação gráfica & pós-modernidadeComunicação GráficaEstética do DesignPós-modernidadeThe practice of graphic communication during the XX century adopted a reductive avant-garde aesthetics (modernism) which privileged the repetition of its stylistic solutions, its economy of means and the simplicity of its geometric forms. But with the appearance of the personal graphic computer, in the 80s, anyone was able to emulate any modernist solution at will with no difficulty at all. Thus both young professional designers and visual communicators decided to develop a new aesthetic in their works, which resulted in the inclusion of graphic characteristics never seen before. This strategy seems to explain graphic post-modernity as being the resultant outcome of a play on both visual provocations and humorous contradictions, aimed at the exploitation of new possibilities of transgression of graphic conventions in such a way that could lead to new visual possibilities to graphic de-sign.La practica de la comunicación grafica del siglo XX buscó la adopción de uma estetica avant-garde reduccionista (el modernismo) qui conferió la repetición de sus soluciónes estilísticas, la economía de los medios y la simplicidad de lãs formas geométricas. Con el aparecimiento de los primeros computadores graficos y personales en la decada de 80, fué permitido a qualquier sujecto la emulación de soluciónes modernistas y sin mayores dificultads. Este factor llevó los professiona-les de la comunicación visual a procuraren un nuevo diferencial estetico para sus trabajos, por medio de la inclusión de características graficas qui no eran cogita-das anteriormente. Esta estrategia parece poder explicar la postmodenidad grafica como resultante de um juego de provocaciónes visuales y contradicciónes bien hu-moradas que exploran y amplian las posibilidads transgresoras y innovadoras del design grafico.A prática da comunicação gráfica no século XX, adotou uma estética a-vant-garde reducionista (o modernismo) que privilegiou a repetição das suas soluções estilísticas, a economia de meios e a simplicidade das formas geométricas. Com o surgimento dos primeiros computadores gráficos pessoais, na década de 80, permitiu-se a qualquer pessoa a emulação daquelas soluções modernistas e sem grandes dificuldades. Isso levou os profissionais da comunicação visual a buscarem um novo diferencial estético para seus trabalhos, através da inclusão de características gráficas que eram até então impensáveis. Essa estratégia parece explicar a pós-modernidade gráfica como resultante de um jogo de provocações visuais e contradições bem humoradas, que voltam a explorar e ampliar as possibilidades trans-gressoras e inovadoras do design gráfico.ABEC2006-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/6310.30962/ec.63E-Compós; Vol. 5 (2006)E-Compós; Vol. 5 (2006)E-Compós; v. 5 (2006)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/63/63Cauduro, Flávio Viniciusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:14Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/63Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:14E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Comunicação gráfica & pós-modernidade
title Comunicação gráfica & pós-modernidade
spellingShingle Comunicação gráfica & pós-modernidade
Cauduro, Flávio Vinicius
Comunicação Gráfica
Estética do Design
Pós-modernidade
title_short Comunicação gráfica & pós-modernidade
title_full Comunicação gráfica & pós-modernidade
title_fullStr Comunicação gráfica & pós-modernidade
title_full_unstemmed Comunicação gráfica & pós-modernidade
title_sort Comunicação gráfica & pós-modernidade
author Cauduro, Flávio Vinicius
author_facet Cauduro, Flávio Vinicius
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cauduro, Flávio Vinicius
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação Gráfica
Estética do Design
Pós-modernidade
topic Comunicação Gráfica
Estética do Design
Pós-modernidade
description The practice of graphic communication during the XX century adopted a reductive avant-garde aesthetics (modernism) which privileged the repetition of its stylistic solutions, its economy of means and the simplicity of its geometric forms. But with the appearance of the personal graphic computer, in the 80s, anyone was able to emulate any modernist solution at will with no difficulty at all. Thus both young professional designers and visual communicators decided to develop a new aesthetic in their works, which resulted in the inclusion of graphic characteristics never seen before. This strategy seems to explain graphic post-modernity as being the resultant outcome of a play on both visual provocations and humorous contradictions, aimed at the exploitation of new possibilities of transgression of graphic conventions in such a way that could lead to new visual possibilities to graphic de-sign.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/63
10.30962/ec.63
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/63
identifier_str_mv 10.30962/ec.63
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/63/63
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 5 (2006)
E-Compós; Vol. 5 (2006)
E-Compós; v. 5 (2006)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045731216424960