Comunicação gráfica & pós-modernidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/63 |
Resumo: | The practice of graphic communication during the XX century adopted a reductive avant-garde aesthetics (modernism) which privileged the repetition of its stylistic solutions, its economy of means and the simplicity of its geometric forms. But with the appearance of the personal graphic computer, in the 80s, anyone was able to emulate any modernist solution at will with no difficulty at all. Thus both young professional designers and visual communicators decided to develop a new aesthetic in their works, which resulted in the inclusion of graphic characteristics never seen before. This strategy seems to explain graphic post-modernity as being the resultant outcome of a play on both visual provocations and humorous contradictions, aimed at the exploitation of new possibilities of transgression of graphic conventions in such a way that could lead to new visual possibilities to graphic de-sign. |
id |
ANPPC-1_b058d63f631aae2647e99d59fca272c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/63 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Comunicação gráfica & pós-modernidadeComunicação GráficaEstética do DesignPós-modernidadeThe practice of graphic communication during the XX century adopted a reductive avant-garde aesthetics (modernism) which privileged the repetition of its stylistic solutions, its economy of means and the simplicity of its geometric forms. But with the appearance of the personal graphic computer, in the 80s, anyone was able to emulate any modernist solution at will with no difficulty at all. Thus both young professional designers and visual communicators decided to develop a new aesthetic in their works, which resulted in the inclusion of graphic characteristics never seen before. This strategy seems to explain graphic post-modernity as being the resultant outcome of a play on both visual provocations and humorous contradictions, aimed at the exploitation of new possibilities of transgression of graphic conventions in such a way that could lead to new visual possibilities to graphic de-sign.La practica de la comunicación grafica del siglo XX buscó la adopción de uma estetica avant-garde reduccionista (el modernismo) qui conferió la repetición de sus soluciónes estilísticas, la economía de los medios y la simplicidad de lãs formas geométricas. Con el aparecimiento de los primeros computadores graficos y personales en la decada de 80, fué permitido a qualquier sujecto la emulación de soluciónes modernistas y sin mayores dificultads. Este factor llevó los professiona-les de la comunicación visual a procuraren un nuevo diferencial estetico para sus trabajos, por medio de la inclusión de características graficas qui no eran cogita-das anteriormente. Esta estrategia parece poder explicar la postmodenidad grafica como resultante de um juego de provocaciónes visuales y contradicciónes bien hu-moradas que exploran y amplian las posibilidads transgresoras y innovadoras del design grafico.A prática da comunicação gráfica no século XX, adotou uma estética a-vant-garde reducionista (o modernismo) que privilegiou a repetição das suas soluções estilísticas, a economia de meios e a simplicidade das formas geométricas. Com o surgimento dos primeiros computadores gráficos pessoais, na década de 80, permitiu-se a qualquer pessoa a emulação daquelas soluções modernistas e sem grandes dificuldades. Isso levou os profissionais da comunicação visual a buscarem um novo diferencial estético para seus trabalhos, através da inclusão de características gráficas que eram até então impensáveis. Essa estratégia parece explicar a pós-modernidade gráfica como resultante de um jogo de provocações visuais e contradições bem humoradas, que voltam a explorar e ampliar as possibilidades trans-gressoras e inovadoras do design gráfico.ABEC2006-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/6310.30962/ec.63E-Compós; Vol. 5 (2006)E-Compós; Vol. 5 (2006)E-Compós; v. 5 (2006)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/63/63Cauduro, Flávio Viniciusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:14Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/63Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:14E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comunicação gráfica & pós-modernidade |
title |
Comunicação gráfica & pós-modernidade |
spellingShingle |
Comunicação gráfica & pós-modernidade Cauduro, Flávio Vinicius Comunicação Gráfica Estética do Design Pós-modernidade |
title_short |
Comunicação gráfica & pós-modernidade |
title_full |
Comunicação gráfica & pós-modernidade |
title_fullStr |
Comunicação gráfica & pós-modernidade |
title_full_unstemmed |
Comunicação gráfica & pós-modernidade |
title_sort |
Comunicação gráfica & pós-modernidade |
author |
Cauduro, Flávio Vinicius |
author_facet |
Cauduro, Flávio Vinicius |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cauduro, Flávio Vinicius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Gráfica Estética do Design Pós-modernidade |
topic |
Comunicação Gráfica Estética do Design Pós-modernidade |
description |
The practice of graphic communication during the XX century adopted a reductive avant-garde aesthetics (modernism) which privileged the repetition of its stylistic solutions, its economy of means and the simplicity of its geometric forms. But with the appearance of the personal graphic computer, in the 80s, anyone was able to emulate any modernist solution at will with no difficulty at all. Thus both young professional designers and visual communicators decided to develop a new aesthetic in their works, which resulted in the inclusion of graphic characteristics never seen before. This strategy seems to explain graphic post-modernity as being the resultant outcome of a play on both visual provocations and humorous contradictions, aimed at the exploitation of new possibilities of transgression of graphic conventions in such a way that could lead to new visual possibilities to graphic de-sign. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/63 10.30962/ec.63 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/63 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.63 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/63/63 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 5 (2006) E-Compós; Vol. 5 (2006) E-Compós; v. 5 (2006) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045731216424960 |