Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brum, Alissom
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Schmidt, Saraí Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2846
Resumo: In the school setting, it is crucial to provide critical pedagogical mediations that problematize the lessons that students negotiate with the media. The work aims to categorize and analyze a mapping of the scenario of Media-Visual Literacy in nine public schools in a municipality in Rio Grande do Sul. Data collection was done through a questionnaire answered by 110 teachers. We used the content analysis method and, in this article, we analyze two of the four categories that emerged. The research subjects understand Media-Visual Literacy as a relevant element in school pedagogy and believe that teaching work is often guided by such media.
id ANPPC-1_d3688a108de5cef8d1297f1228c70040
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2846
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public networkAlfabetización mediática-visual: un estudio sobre las percepciones de los docentes de la red públicaAlfabetização Midiática-Visual: um estudo acerca das percepções docentes da rede públicaEducaçãoDireitos HumanosMídiaEducationHuman RightsMediaEducaciónDerechos HumanosMedios de comunicaciónIn the school setting, it is crucial to provide critical pedagogical mediations that problematize the lessons that students negotiate with the media. The work aims to categorize and analyze a mapping of the scenario of Media-Visual Literacy in nine public schools in a municipality in Rio Grande do Sul. Data collection was done through a questionnaire answered by 110 teachers. We used the content analysis method and, in this article, we analyze two of the four categories that emerged. The research subjects understand Media-Visual Literacy as a relevant element in school pedagogy and believe that teaching work is often guided by such media.En el entorno escolar, es crucial ofrecer mediaciones pedagógicas críticas que problematizen las lecciones que los estudiantes negocian con los medios de comunicación. El trabajo tiene como objetivo categorizar y analizar un mapeo del escenario de la Alfabetización Mediática-Visual en nueve escuelas públicas en un municipio en Rio Grande do Sul. La recopilación de datos se realizó a través de un cuestionario respondido por 110 docentes. Utilizamos el método de análisis de contenido y, en este artículo, analizamos dos de las cuatro categorías que surgieron. Los sujetos de investigación comprenden la Alfabetización Mediática-Visual como un elemento relevante en la pedagogía escolar y creen que el trabajo docente a menudo está guiado por dichos medios.No território escolar, é fulcral a oferta de mediações pedagógicas críticas que problematizem as lições que os/as estudantes negociam com a mídia. O trabalho objetiva categorizar e analisar um mapeamento sobre o cenário da Alfabetização Midiática-Visual em nove escolas públicas de um município no Rio Grande do Sul. A coleta de dados ocorreu via questionário respondido por 110 docentes. Utilizamos o método de análise de conteúdo e analisamos, neste artigo, duas das quatro categorias que emergiram. Os sujeitos de pesquisa compreendem a Alfabetização Midiática-Visual como elemento pertinente à pedagogia escolar e acreditam que o trabalho docente frequentemente é pautado por tais mídias.ABEC2024-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/284610.30962/ecomps.2846E-Compós; Ahead of PrintE-Compós; Ahead of PrintE-Compós; Ahead of Print1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2846/2150Copyright (c) 2024 Alissom Brum, Saraí Patrícia Schmidthttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrum, AlissomSchmidt, Saraí Patrícia2024-02-26T13:39:39Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2846Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2024-02-26T13:39:39E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network
Alfabetización mediática-visual: un estudio sobre las percepciones de los docentes de la red pública
Alfabetização Midiática-Visual: um estudo acerca das percepções docentes da rede pública
title Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network
spellingShingle Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network
Brum, Alissom
Educação
Direitos Humanos
Mídia
Education
Human Rights
Media
Educación
Derechos Humanos
Medios de comunicación
title_short Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network
title_full Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network
title_fullStr Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network
title_full_unstemmed Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network
title_sort Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network
author Brum, Alissom
author_facet Brum, Alissom
Schmidt, Saraí Patrícia
author_role author
author2 Schmidt, Saraí Patrícia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brum, Alissom
Schmidt, Saraí Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Direitos Humanos
Mídia
Education
Human Rights
Media
Educación
Derechos Humanos
Medios de comunicación
topic Educação
Direitos Humanos
Mídia
Education
Human Rights
Media
Educación
Derechos Humanos
Medios de comunicación
description In the school setting, it is crucial to provide critical pedagogical mediations that problematize the lessons that students negotiate with the media. The work aims to categorize and analyze a mapping of the scenario of Media-Visual Literacy in nine public schools in a municipality in Rio Grande do Sul. Data collection was done through a questionnaire answered by 110 teachers. We used the content analysis method and, in this article, we analyze two of the four categories that emerged. The research subjects understand Media-Visual Literacy as a relevant element in school pedagogy and believe that teaching work is often guided by such media.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2846
10.30962/ecomps.2846
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2846
identifier_str_mv 10.30962/ecomps.2846
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2846/2150
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Alissom Brum, Saraí Patrícia Schmidt
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Alissom Brum, Saraí Patrícia Schmidt
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Ahead of Print
E-Compós; Ahead of Print
E-Compós; Ahead of Print
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045730580987904