Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2846 |
Resumo: | In the school setting, it is crucial to provide critical pedagogical mediations that problematize the lessons that students negotiate with the media. The work aims to categorize and analyze a mapping of the scenario of Media-Visual Literacy in nine public schools in a municipality in Rio Grande do Sul. Data collection was done through a questionnaire answered by 110 teachers. We used the content analysis method and, in this article, we analyze two of the four categories that emerged. The research subjects understand Media-Visual Literacy as a relevant element in school pedagogy and believe that teaching work is often guided by such media. |
id |
ANPPC-1_d3688a108de5cef8d1297f1228c70040 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2846 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public networkAlfabetización mediática-visual: un estudio sobre las percepciones de los docentes de la red públicaAlfabetização Midiática-Visual: um estudo acerca das percepções docentes da rede públicaEducaçãoDireitos HumanosMídiaEducationHuman RightsMediaEducaciónDerechos HumanosMedios de comunicaciónIn the school setting, it is crucial to provide critical pedagogical mediations that problematize the lessons that students negotiate with the media. The work aims to categorize and analyze a mapping of the scenario of Media-Visual Literacy in nine public schools in a municipality in Rio Grande do Sul. Data collection was done through a questionnaire answered by 110 teachers. We used the content analysis method and, in this article, we analyze two of the four categories that emerged. The research subjects understand Media-Visual Literacy as a relevant element in school pedagogy and believe that teaching work is often guided by such media.En el entorno escolar, es crucial ofrecer mediaciones pedagógicas críticas que problematizen las lecciones que los estudiantes negocian con los medios de comunicación. El trabajo tiene como objetivo categorizar y analizar un mapeo del escenario de la Alfabetización Mediática-Visual en nueve escuelas públicas en un municipio en Rio Grande do Sul. La recopilación de datos se realizó a través de un cuestionario respondido por 110 docentes. Utilizamos el método de análisis de contenido y, en este artículo, analizamos dos de las cuatro categorías que surgieron. Los sujetos de investigación comprenden la Alfabetización Mediática-Visual como un elemento relevante en la pedagogía escolar y creen que el trabajo docente a menudo está guiado por dichos medios.No território escolar, é fulcral a oferta de mediações pedagógicas críticas que problematizem as lições que os/as estudantes negociam com a mídia. O trabalho objetiva categorizar e analisar um mapeamento sobre o cenário da Alfabetização Midiática-Visual em nove escolas públicas de um município no Rio Grande do Sul. A coleta de dados ocorreu via questionário respondido por 110 docentes. Utilizamos o método de análise de conteúdo e analisamos, neste artigo, duas das quatro categorias que emergiram. Os sujeitos de pesquisa compreendem a Alfabetização Midiática-Visual como elemento pertinente à pedagogia escolar e acreditam que o trabalho docente frequentemente é pautado por tais mídias.ABEC2024-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/284610.30962/ecomps.2846E-Compós; Ahead of PrintE-Compós; Ahead of PrintE-Compós; Ahead of Print1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2846/2150Copyright (c) 2024 Alissom Brum, Saraí Patrícia Schmidthttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrum, AlissomSchmidt, Saraí Patrícia2024-02-26T13:39:39Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2846Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2024-02-26T13:39:39E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network Alfabetización mediática-visual: un estudio sobre las percepciones de los docentes de la red pública Alfabetização Midiática-Visual: um estudo acerca das percepções docentes da rede pública |
title |
Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network |
spellingShingle |
Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network Brum, Alissom Educação Direitos Humanos Mídia Education Human Rights Media Educación Derechos Humanos Medios de comunicación |
title_short |
Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network |
title_full |
Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network |
title_fullStr |
Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network |
title_full_unstemmed |
Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network |
title_sort |
Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network |
author |
Brum, Alissom |
author_facet |
Brum, Alissom Schmidt, Saraí Patrícia |
author_role |
author |
author2 |
Schmidt, Saraí Patrícia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brum, Alissom Schmidt, Saraí Patrícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Direitos Humanos Mídia Education Human Rights Media Educación Derechos Humanos Medios de comunicación |
topic |
Educação Direitos Humanos Mídia Education Human Rights Media Educación Derechos Humanos Medios de comunicación |
description |
In the school setting, it is crucial to provide critical pedagogical mediations that problematize the lessons that students negotiate with the media. The work aims to categorize and analyze a mapping of the scenario of Media-Visual Literacy in nine public schools in a municipality in Rio Grande do Sul. Data collection was done through a questionnaire answered by 110 teachers. We used the content analysis method and, in this article, we analyze two of the four categories that emerged. The research subjects understand Media-Visual Literacy as a relevant element in school pedagogy and believe that teaching work is often guided by such media. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2846 10.30962/ecomps.2846 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2846 |
identifier_str_mv |
10.30962/ecomps.2846 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2846/2150 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Alissom Brum, Saraí Patrícia Schmidt https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Alissom Brum, Saraí Patrícia Schmidt https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Ahead of Print E-Compós; Ahead of Print E-Compós; Ahead of Print 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045730580987904 |