Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1497 |
Resumo: | Tourism and advertising constitute fields of study that gain interest and space in the academic world, essentially in the scope of Applied Social Sciences. The present work seeks to analyze the Cuban tourism advertising discourse, providing possible interpretations of the contents (text/image) contained in its advertising campaigns, in order to perceive the way the country was promoted in the last decades. The corpus of analysis consisted of 50 posters of the four Cuban tourism advertising campaigns carried out between 2002 and 2016. Through research methods and procedures that included morphological and content analysis, semi-structured interviews and documentary analysis, the research found that diversification of products and incentives offered by the destination was the main communication strategy in the period, and that cultural attractions are the anchor of the tourist publicity of the island. |
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Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016Auténtica Cuba: análisis de la publicidad turística de 2002-2016Autêntica Cuba: análise da publicidade turística de 2002-2016TourismAdvertisingTourist destination imageTourist destinationCubaTurismoTurismoPublicidadImagen de destino turísticoDestino turísticoCuba.TurismoPublicidadeImagem do destino turísticoDestino turísticoCuba. Tourism and advertising constitute fields of study that gain interest and space in the academic world, essentially in the scope of Applied Social Sciences. The present work seeks to analyze the Cuban tourism advertising discourse, providing possible interpretations of the contents (text/image) contained in its advertising campaigns, in order to perceive the way the country was promoted in the last decades. The corpus of analysis consisted of 50 posters of the four Cuban tourism advertising campaigns carried out between 2002 and 2016. Through research methods and procedures that included morphological and content analysis, semi-structured interviews and documentary analysis, the research found that diversification of products and incentives offered by the destination was the main communication strategy in the period, and that cultural attractions are the anchor of the tourist publicity of the island. El turismo y la publicidad se configuran como campos de estudios que ganan interés y espacio en el mundo académico, esencialmente en el ámbito de las Ciencias Sociales Aplicadas. El presente trabajo busca analizar el discurso publicitario turístico cubano, proporcionando interpretaciones posibles de los contenidos (texto / imagen) incluidos en su publicidad, con el fin de percibir la forma como el país ha sido promovido en las últimas décadas. El cuerpo de análisis fue compuesto por 50 carteles de las cuatro campañas de publicidad turística cubana realizadas entre 2002 y 2016. Por medio de métodos y procedimientos de investigación que incluyeron el análisis morfológico y de contenido, entrevistas semiestructuradas y análisis documental, la investigación constató que la investigación la diversificación de los productos e incentivos que ofrece el destino constituyó la principal estrategia de comunicación en el período y que los atractivos culturales son el ancla de la publicidad turística de la isla. O turismo e a publicidade configuram-se como campos de estudos que ganham interesse e espaço no mundo acadêmico, essencialmente no âmbito das Ciências Sociais Aplicadas. O presente trabalho busca analisar o discurso publicitário turístico cubano, proporcionando interpretações possíveis dos conteúdos (texto/imagem) contidos na sua publicidade, com o fim de perceber a forma como o país foi promovido nas últimas décadas. O corpus de análise foi composto por 50 cartazes das quatro campanhas de publicidade turística cubana realizadas entre 2002 e 2016. Por meio de métodos e procedimentos de pesquisa que incluíram a análise morfológica e de conteúdo, entrevistas semiestruturadas e análise documental, a pesquisa constatou que a diversificação dos produtos e incentivos que oferece o destino constituiu a principal estratégia de comunicação no período, e que os atrativos culturais são a âncora da publicidade turística da ilha. Anptur2019-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/149710.7784/rbtur.v13i1.1497Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 13 No. 1 (2019): janeiro/abril; 125-140Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 13 Núm. 1 (2019): janeiro/abril; 125-140Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 13 n. 1 (2019): janeiro/abril; 125-1401982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporenghttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1497/1285https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1497/1287Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessReimondo Barrios, YanetReis, Clóvis2020-06-25T13:58:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1497Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-25T13:58:20Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
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