Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reimondo Barrios, Yanet
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Reis, Clóvis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
Texto Completo: https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1497
Resumo: Tourism and advertising constitute fields of study that gain interest and space in the academic world, essentially in the scope of Applied Social Sciences. The present work seeks to analyze the Cuban tourism advertising discourse, providing possible interpretations of the contents (text/image) contained in its advertising campaigns, in order to perceive the way the country was promoted in the last decades. The corpus of analysis consisted of 50 posters of the four Cuban tourism advertising campaigns carried out between 2002 and 2016. Through research methods and procedures that included morphological and content analysis, semi-structured interviews and documentary analysis, the research found that diversification of products and incentives offered by the destination was the main communication strategy in the period, and that cultural attractions are the anchor of the tourist publicity of the island.
id ANPPGT-1_73dbbee8bb050ddcc8e64a45ff1779e6
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1497
network_acronym_str ANPPGT-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository_id_str
spelling Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016Auténtica Cuba: análisis de la publicidad turística de 2002-2016Autêntica Cuba: análise da publicidade turística de 2002-2016TourismAdvertisingTourist destination imageTourist destinationCubaTurismoTurismoPublicidadImagen de destino turísticoDestino turísticoCuba.TurismoPublicidadeImagem do destino turísticoDestino turísticoCuba. Tourism and advertising constitute fields of study that gain interest and space in the academic world, essentially in the scope of Applied Social Sciences. The present work seeks to analyze the Cuban tourism advertising discourse, providing possible interpretations of the contents (text/image) contained in its advertising campaigns, in order to perceive the way the country was promoted in the last decades. The corpus of analysis consisted of 50 posters of the four Cuban tourism advertising campaigns carried out between 2002 and 2016. Through research methods and procedures that included morphological and content analysis, semi-structured interviews and documentary analysis, the research found that diversification of products and incentives offered by the destination was the main communication strategy in the period, and that cultural attractions are the anchor of the tourist publicity of the island. El turismo y la publicidad se configuran como campos de estudios que ganan interés y espacio en el mundo académico, esencialmente en el ámbito de las Ciencias Sociales Aplicadas. El presente trabajo busca analizar el discurso publicitario turístico cubano, proporcionando interpretaciones posibles de los contenidos (texto / imagen) incluidos en su publicidad, con el fin de percibir la forma como el país ha sido promovido en las últimas décadas. El cuerpo de análisis fue compuesto por 50 carteles de las cuatro campañas de publicidad turística cubana realizadas entre 2002 y 2016. Por medio de métodos y procedimientos de investigación que incluyeron el análisis morfológico y de contenido, entrevistas semiestructuradas y análisis documental, la investigación constató que la investigación la diversificación de los productos e incentivos que ofrece el destino constituyó la principal estrategia de comunicación en el período y que los atractivos culturales son el ancla de la publicidad turística de la isla. O turismo e a publicidade configuram-se como campos de estudos que ganham interesse e espaço no mundo acadêmico, essencialmente no âmbito das Ciências Sociais Aplicadas. O presente trabalho busca analisar o discurso publicitário turístico cubano, proporcionando interpretações possíveis dos conteúdos (texto/imagem) contidos na sua publicidade, com o fim de perceber a forma como o país foi promovido nas últimas décadas. O corpus de análise foi composto por 50 cartazes das quatro campanhas de publicidade turística cubana realizadas entre 2002 e 2016. Por meio de métodos e procedimentos de pesquisa que incluíram a análise morfológica e de conteúdo, entrevistas semiestruturadas e análise documental, a pesquisa constatou que a diversificação dos produtos e incentivos que oferece o destino constituiu a principal estratégia de comunicação no período, e que os atrativos culturais são a âncora da publicidade turística da ilha. Anptur2019-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/149710.7784/rbtur.v13i1.1497Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 13 No. 1 (2019): janeiro/abril; 125-140Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 13 Núm. 1 (2019): janeiro/abril; 125-140Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 13 n. 1 (2019): janeiro/abril; 125-1401982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporenghttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1497/1285https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1497/1287Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessReimondo Barrios, YanetReis, Clóvis2020-06-25T13:58:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1497Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-25T13:58:20Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false
dc.title.none.fl_str_mv Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016
Auténtica Cuba: análisis de la publicidad turística de 2002-2016
Autêntica Cuba: análise da publicidade turística de 2002-2016
title Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016
spellingShingle Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016
Reimondo Barrios, Yanet
Tourism
Advertising
Tourist destination image
Tourist destination
Cuba
Turismo
Turismo
Publicidad
Imagen de destino turístico
Destino turístico
Cuba.
Turismo
Publicidade
Imagem do destino turístico
Destino turístico
Cuba.
title_short Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016
title_full Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016
title_fullStr Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016
title_full_unstemmed Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016
title_sort Authentic Cuba: analysis of tourist advertising of 2002-2016
author Reimondo Barrios, Yanet
author_facet Reimondo Barrios, Yanet
Reis, Clóvis
author_role author
author2 Reis, Clóvis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reimondo Barrios, Yanet
Reis, Clóvis
dc.subject.por.fl_str_mv Tourism
Advertising
Tourist destination image
Tourist destination
Cuba
Turismo
Turismo
Publicidad
Imagen de destino turístico
Destino turístico
Cuba.
Turismo
Publicidade
Imagem do destino turístico
Destino turístico
Cuba.
topic Tourism
Advertising
Tourist destination image
Tourist destination
Cuba
Turismo
Turismo
Publicidad
Imagen de destino turístico
Destino turístico
Cuba.
Turismo
Publicidade
Imagem do destino turístico
Destino turístico
Cuba.
description Tourism and advertising constitute fields of study that gain interest and space in the academic world, essentially in the scope of Applied Social Sciences. The present work seeks to analyze the Cuban tourism advertising discourse, providing possible interpretations of the contents (text/image) contained in its advertising campaigns, in order to perceive the way the country was promoted in the last decades. The corpus of analysis consisted of 50 posters of the four Cuban tourism advertising campaigns carried out between 2002 and 2016. Through research methods and procedures that included morphological and content analysis, semi-structured interviews and documentary analysis, the research found that diversification of products and incentives offered by the destination was the main communication strategy in the period, and that cultural attractions are the anchor of the tourist publicity of the island.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Evaluado por pares
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1497
10.7784/rbtur.v13i1.1497
url https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1497
identifier_str_mv 10.7784/rbtur.v13i1.1497
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1497/1285
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1497/1287
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Anptur
publisher.none.fl_str_mv Anptur
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 13 No. 1 (2019): janeiro/abril; 125-140
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 13 Núm. 1 (2019): janeiro/abril; 125-140
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 13 n. 1 (2019): janeiro/abril; 125-140
1982-6125
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron:ANPPGT
instname_str Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron_str ANPPGT
institution ANPPGT
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
collection Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
repository.mail.fl_str_mv ||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br
_version_ 1797675689092055040