Development and Proposal of a Scale for Measuring the Image of Touristic Destinations (IMATUR)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1349 |
Resumo: | Image plays an important role in the process of choosing a touristic destination. In view of its importance, the purpose of this study is to propose a valid, reliable and dimensional scale of measurement that allows measuring touristic destinations images. To achieve this objective, a methodology was developed in different stages, which includes building a scale with a range of content validity and analyzing their psychometric properties by means of different statistical methods, parametric and nonparametric. To develop this analysis, 750 people were surveyed in samples, in proportion to the touristic destinations visited in Chile. The results showed a scale to measure the image of a touristic destination, made up of cognitive perception, affective evaluation, and by functional, symbolic and hedonistic benefits. This study provides to different groups of interest relevant information regarding the factors that make up the image, and are the basis to achieve a better perception of the touristic destination.Key words: Image. Tourist destination. Scale. |
id |
FECAP-3_467e17ea2be7c8845e5ec574621079ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1349 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Development and Proposal of a Scale for Measuring the Image of Touristic Destinations (IMATUR)Desarrollo y Propuesta de una Escala para Medir la Imagen de los Destinos Turísticos (IMATUR)Desenvolvimento e Proposta de uma Escala para Medida da Imagem dos Destinos Turísticos (IMATUR)Image. Tourist destination. Scale.Imagen. Destino turístico. Escala.Imagem. Destino turístico. Escala.Image plays an important role in the process of choosing a touristic destination. In view of its importance, the purpose of this study is to propose a valid, reliable and dimensional scale of measurement that allows measuring touristic destinations images. To achieve this objective, a methodology was developed in different stages, which includes building a scale with a range of content validity and analyzing their psychometric properties by means of different statistical methods, parametric and nonparametric. To develop this analysis, 750 people were surveyed in samples, in proportion to the touristic destinations visited in Chile. The results showed a scale to measure the image of a touristic destination, made up of cognitive perception, affective evaluation, and by functional, symbolic and hedonistic benefits. This study provides to different groups of interest relevant information regarding the factors that make up the image, and are the basis to achieve a better perception of the touristic destination.Key words: Image. Tourist destination. Scale.La imagen juega un importante rol en el proceso de elección de un determinado destino turístico. Dada esta relevancia, el presente estudio tiene como objetivo proponer una escala válida, fiable y dimensional que permita medir la imagen de los destinos turísticos. Para lograr este objetivo, se ha desarrollado una metodología en diferentes etapas, que incluye elaborar una escala con un grado de validez de contenido y analizar sus propiedades psicométricas por medio de diferentes métodos estadísticos paramétricos y no paramétricos. Para desarrollar este análisis, se encuestaron a un total de 750 personas por medio de un muestreo en base a cuotas, en proporción a los destinos turísticos visitados en Chile. Los resultados muestran una escala para medir la imagen de un destino turístico, compuesta por la percepción cognitiva, evaluación afectiva y por los beneficios funcionales, simbólicos y hedónicos. El estudio proporciona a los distintos grupos de interés información relevante acerca de los factores que componen la imagen y que son la base para lograr una mejor percepción del destino turístico.Palabras clave: Imagen. Destino turístico. Escala.A imagem desempenha um papel fundamental no processo de escolha de um determinado destino turístico. Em razão de sua importância, o presente estudo tem como objetivo propor uma escala de medição válida, confiável e dimensionada, que permita medir a imagem dos destinos turísticos. Para lograr esse objetivo, desenvolve-se uma metodologia em diferentes etapas, que inclui a construção de uma escala com um grau de validez do conteúdo e a análise de suas propriedades psicométricas por meio de variados métodos estatísticos. Para desenvolver essa análise, entrevistou-se um total de 750 pessoas escolhidas por uma amostra com base em cotas, proporcionalmente aos destinos turísticos visitados no Chile. Os resultados mostram uma escala de medição de imagem turística composta pela percepção cognitiva, avaliação afetiva e pelos benefícios funcionais, simbólicos e hedonistas. Este estudo fornece às diversas partes interessadas no destino turístico a informação relevante sobre os fatores que compõem a imagem e são a base para uma melhor percepção do destino.Palavras-chave: Imagem. Destino turístico. Escala. FECAP2012-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/134910.7819/rbgn.v14i45.1349Review of Business Management; Vol. 14 No. 45 (2012); 400-418RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 14 Núm. 45 (2012); 400-418RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 14 n. 45 (2012); 400-4181983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPspahttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1349/905Copyright (c) 2014 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraga, Eduardo TorresArtigas, Enrique Alex MarinaoIrigoyen, Coro Chasco2021-07-21T16:36:14Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1349Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:36:14Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Development and Proposal of a Scale for Measuring the Image of Touristic Destinations (IMATUR) Desarrollo y Propuesta de una Escala para Medir la Imagen de los Destinos Turísticos (IMATUR) Desenvolvimento e Proposta de uma Escala para Medida da Imagem dos Destinos Turísticos (IMATUR) |
title |
Development and Proposal of a Scale for Measuring the Image of Touristic Destinations (IMATUR) |
spellingShingle |
Development and Proposal of a Scale for Measuring the Image of Touristic Destinations (IMATUR) Moraga, Eduardo Torres Image. Tourist destination. Scale. Imagen. Destino turístico. Escala. Imagem. Destino turístico. Escala. |
title_short |
Development and Proposal of a Scale for Measuring the Image of Touristic Destinations (IMATUR) |
title_full |
Development and Proposal of a Scale for Measuring the Image of Touristic Destinations (IMATUR) |
title_fullStr |
Development and Proposal of a Scale for Measuring the Image of Touristic Destinations (IMATUR) |
title_full_unstemmed |
Development and Proposal of a Scale for Measuring the Image of Touristic Destinations (IMATUR) |
title_sort |
Development and Proposal of a Scale for Measuring the Image of Touristic Destinations (IMATUR) |
author |
Moraga, Eduardo Torres |
author_facet |
Moraga, Eduardo Torres Artigas, Enrique Alex Marinao Irigoyen, Coro Chasco |
author_role |
author |
author2 |
Artigas, Enrique Alex Marinao Irigoyen, Coro Chasco |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraga, Eduardo Torres Artigas, Enrique Alex Marinao Irigoyen, Coro Chasco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Image. Tourist destination. Scale. Imagen. Destino turístico. Escala. Imagem. Destino turístico. Escala. |
topic |
Image. Tourist destination. Scale. Imagen. Destino turístico. Escala. Imagem. Destino turístico. Escala. |
description |
Image plays an important role in the process of choosing a touristic destination. In view of its importance, the purpose of this study is to propose a valid, reliable and dimensional scale of measurement that allows measuring touristic destinations images. To achieve this objective, a methodology was developed in different stages, which includes building a scale with a range of content validity and analyzing their psychometric properties by means of different statistical methods, parametric and nonparametric. To develop this analysis, 750 people were surveyed in samples, in proportion to the touristic destinations visited in Chile. The results showed a scale to measure the image of a touristic destination, made up of cognitive perception, affective evaluation, and by functional, symbolic and hedonistic benefits. This study provides to different groups of interest relevant information regarding the factors that make up the image, and are the basis to achieve a better perception of the touristic destination.Key words: Image. Tourist destination. Scale. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1349 10.7819/rbgn.v14i45.1349 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1349 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v14i45.1349 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1349/905 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Review of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Review of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 14 No. 45 (2012); 400-418 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 14 Núm. 45 (2012); 400-418 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 14 n. 45 (2012); 400-418 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1798942368235257856 |