Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza, Éder Cristiano
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista história hoje
Texto Completo: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/911
Resumo: This article reports and analyzes the experience of the subproject in the area of History at PIBID (Institutional Teaching Initiation Scholarship Program), developed between 2020 and 2022, initially entitled: “Working with TDICs for teaching and meaningful learning in History”. The subproject, formulated from the conception of meaningful learning, directed us to the challenge of working with the concept of historical thinking (LEE, 2011; BORRIES, 2011), which leads to the idea of a learning focused on mastering and mobilizing certain principles, concepts and operations related to the construction, representation and uses of historical knowledge. We sought to explore these dimensions from different educational possibilities linked to digital culture (BARATO; CRESPO, 2013) and the use and digital information and communication technologies (DICTs).
id ANPUH-2_30db1dacccd71596621bbbd1ca54be14
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/911
network_acronym_str ANPUH-2
network_name_str Revista história hoje
repository_id_str
spelling Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher EducationPensamento histórico e cultura digital: desafios e experiências na formação de professoresAprendizagem históricaPensamento históricoItinerários didáticosTDICsCultura digitalHistorical LearningHistorical ThinkingDidatics ItnerariesDICTsDigital CultureThis article reports and analyzes the experience of the subproject in the area of History at PIBID (Institutional Teaching Initiation Scholarship Program), developed between 2020 and 2022, initially entitled: “Working with TDICs for teaching and meaningful learning in History”. The subproject, formulated from the conception of meaningful learning, directed us to the challenge of working with the concept of historical thinking (LEE, 2011; BORRIES, 2011), which leads to the idea of a learning focused on mastering and mobilizing certain principles, concepts and operations related to the construction, representation and uses of historical knowledge. We sought to explore these dimensions from different educational possibilities linked to digital culture (BARATO; CRESPO, 2013) and the use and digital information and communication technologies (DICTs).O presente artigo relata e analisa a experiência do subprojeto da área de História no PIBID (Programa de Bolsas de Iniciação à Docência), desenvolvido entre 2020 e 2022, inicialmente intitulado: “Trabalhando com as TDICs para o ensino e a aprendizagem significativa em História”. O subprojeto, formulado a partir da concepção de aprendizagem significativa, nos direcionou para o desafio de trabalhar com o conceito de pensamento histórico (LEE, 2011; BORRIES, 2011), que conduz à ideia de uma com foco no domínio e na mobilização de determinados princípios, conceitos e operações ligados à construção, representação e usos do conhecimento histórico. Buscou-se explorar essas dimensões a partir de diversas possibilidades educacionais vinculadas à cultura digital (BARATO & CRESPO, 2013) e ao uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs). O presente artigo relata e analisa a experiência do subprojeto da área de História no PIBID (Programa de Bolsas de Iniciação à Docência), desenvolvido entre 2020 e 2022, inicialmente intitulado: “Trabalhando com as TDICs para o ensino e a aprendizagem significativa em História”. O subprojeto, formulado a partir da concepção de aprendizagem significativa, nos direcionou para o desafio de trabalhar com o conceito de pensamento histórico (LEE, 2011; BORRIES, 2011), que conduz à ideia de uma com foco no domínio e na mobilização de determinados princípios, conceitos e operações ligados à construção, representação e usos do conhecimento histórico. Buscou-se explorar essas dimensões a partir de diversas possibilidades educacionais vinculadas à cultura digital (BARATO & CRESPO, 2013) e ao uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs).Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil2022-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de Dossiêapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/91110.20949/rhhj.v11i23.911Revista História Hoje; Vol. 11 No. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-53Revista História Hoje; Vol. 11 Núm. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-53Revista História Hoje; v. 11 n. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-531806-399310.20949/rhhj.v11i23reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/911/461Copyright (c) 2022 Éder Cristiano de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Éder Cristiano2023-06-09T21:26:42Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/911Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-06-09T21:26:42Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false
dc.title.none.fl_str_mv Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education
Pensamento histórico e cultura digital: desafios e experiências na formação de professores
title Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education
spellingShingle Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education
de Souza, Éder Cristiano
Aprendizagem histórica
Pensamento histórico
Itinerários didáticos
TDICs
Cultura digital
Historical Learning
Historical Thinking
Didatics Itneraries
DICTs
Digital Culture
title_short Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education
title_full Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education
title_fullStr Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education
title_full_unstemmed Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education
title_sort Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education
author de Souza, Éder Cristiano
author_facet de Souza, Éder Cristiano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza, Éder Cristiano
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem histórica
Pensamento histórico
Itinerários didáticos
TDICs
Cultura digital
Historical Learning
Historical Thinking
Didatics Itneraries
DICTs
Digital Culture
topic Aprendizagem histórica
Pensamento histórico
Itinerários didáticos
TDICs
Cultura digital
Historical Learning
Historical Thinking
Didatics Itneraries
DICTs
Digital Culture
description This article reports and analyzes the experience of the subproject in the area of History at PIBID (Institutional Teaching Initiation Scholarship Program), developed between 2020 and 2022, initially entitled: “Working with TDICs for teaching and meaningful learning in History”. The subproject, formulated from the conception of meaningful learning, directed us to the challenge of working with the concept of historical thinking (LEE, 2011; BORRIES, 2011), which leads to the idea of a learning focused on mastering and mobilizing certain principles, concepts and operations related to the construction, representation and uses of historical knowledge. We sought to explore these dimensions from different educational possibilities linked to digital culture (BARATO; CRESPO, 2013) and the use and digital information and communication technologies (DICTs).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo de Dossiê
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/911
10.20949/rhhj.v11i23.911
url https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/911
identifier_str_mv 10.20949/rhhj.v11i23.911
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/911/461
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Éder Cristiano de Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Éder Cristiano de Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
dc.source.none.fl_str_mv Revista História Hoje; Vol. 11 No. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-53
Revista História Hoje; Vol. 11 Núm. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-53
Revista História Hoje; v. 11 n. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-53
1806-3993
10.20949/rhhj.v11i23
reponame:Revista história hoje
instname:Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron:ANPUH
instname_str Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron_str ANPUH
institution ANPUH
reponame_str Revista história hoje
collection Revista história hoje
repository.name.fl_str_mv Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)
repository.mail.fl_str_mv rhhjeditor@anpuh.org
_version_ 1798315287753261056