Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista história hoje |
Texto Completo: | https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/911 |
Resumo: | This article reports and analyzes the experience of the subproject in the area of History at PIBID (Institutional Teaching Initiation Scholarship Program), developed between 2020 and 2022, initially entitled: “Working with TDICs for teaching and meaningful learning in History”. The subproject, formulated from the conception of meaningful learning, directed us to the challenge of working with the concept of historical thinking (LEE, 2011; BORRIES, 2011), which leads to the idea of a learning focused on mastering and mobilizing certain principles, concepts and operations related to the construction, representation and uses of historical knowledge. We sought to explore these dimensions from different educational possibilities linked to digital culture (BARATO; CRESPO, 2013) and the use and digital information and communication technologies (DICTs). |
id |
ANPUH-2_30db1dacccd71596621bbbd1ca54be14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/911 |
network_acronym_str |
ANPUH-2 |
network_name_str |
Revista história hoje |
repository_id_str |
|
spelling |
Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher EducationPensamento histórico e cultura digital: desafios e experiências na formação de professoresAprendizagem históricaPensamento históricoItinerários didáticosTDICsCultura digitalHistorical LearningHistorical ThinkingDidatics ItnerariesDICTsDigital CultureThis article reports and analyzes the experience of the subproject in the area of History at PIBID (Institutional Teaching Initiation Scholarship Program), developed between 2020 and 2022, initially entitled: “Working with TDICs for teaching and meaningful learning in History”. The subproject, formulated from the conception of meaningful learning, directed us to the challenge of working with the concept of historical thinking (LEE, 2011; BORRIES, 2011), which leads to the idea of a learning focused on mastering and mobilizing certain principles, concepts and operations related to the construction, representation and uses of historical knowledge. We sought to explore these dimensions from different educational possibilities linked to digital culture (BARATO; CRESPO, 2013) and the use and digital information and communication technologies (DICTs).O presente artigo relata e analisa a experiência do subprojeto da área de História no PIBID (Programa de Bolsas de Iniciação à Docência), desenvolvido entre 2020 e 2022, inicialmente intitulado: “Trabalhando com as TDICs para o ensino e a aprendizagem significativa em História”. O subprojeto, formulado a partir da concepção de aprendizagem significativa, nos direcionou para o desafio de trabalhar com o conceito de pensamento histórico (LEE, 2011; BORRIES, 2011), que conduz à ideia de uma com foco no domínio e na mobilização de determinados princípios, conceitos e operações ligados à construção, representação e usos do conhecimento histórico. Buscou-se explorar essas dimensões a partir de diversas possibilidades educacionais vinculadas à cultura digital (BARATO & CRESPO, 2013) e ao uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs). O presente artigo relata e analisa a experiência do subprojeto da área de História no PIBID (Programa de Bolsas de Iniciação à Docência), desenvolvido entre 2020 e 2022, inicialmente intitulado: “Trabalhando com as TDICs para o ensino e a aprendizagem significativa em História”. O subprojeto, formulado a partir da concepção de aprendizagem significativa, nos direcionou para o desafio de trabalhar com o conceito de pensamento histórico (LEE, 2011; BORRIES, 2011), que conduz à ideia de uma com foco no domínio e na mobilização de determinados princípios, conceitos e operações ligados à construção, representação e usos do conhecimento histórico. Buscou-se explorar essas dimensões a partir de diversas possibilidades educacionais vinculadas à cultura digital (BARATO & CRESPO, 2013) e ao uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs).Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil2022-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de Dossiêapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/91110.20949/rhhj.v11i23.911Revista História Hoje; Vol. 11 No. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-53Revista História Hoje; Vol. 11 Núm. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-53Revista História Hoje; v. 11 n. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-531806-399310.20949/rhhj.v11i23reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/911/461Copyright (c) 2022 Éder Cristiano de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Éder Cristiano2023-06-09T21:26:42Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/911Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-06-09T21:26:42Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education Pensamento histórico e cultura digital: desafios e experiências na formação de professores |
title |
Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education |
spellingShingle |
Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education de Souza, Éder Cristiano Aprendizagem histórica Pensamento histórico Itinerários didáticos TDICs Cultura digital Historical Learning Historical Thinking Didatics Itneraries DICTs Digital Culture |
title_short |
Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education |
title_full |
Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education |
title_fullStr |
Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education |
title_full_unstemmed |
Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education |
title_sort |
Historical Thinking and Digital Culture: Challenges and Experiences in Teacher Education |
author |
de Souza, Éder Cristiano |
author_facet |
de Souza, Éder Cristiano |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza, Éder Cristiano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem histórica Pensamento histórico Itinerários didáticos TDICs Cultura digital Historical Learning Historical Thinking Didatics Itneraries DICTs Digital Culture |
topic |
Aprendizagem histórica Pensamento histórico Itinerários didáticos TDICs Cultura digital Historical Learning Historical Thinking Didatics Itneraries DICTs Digital Culture |
description |
This article reports and analyzes the experience of the subproject in the area of History at PIBID (Institutional Teaching Initiation Scholarship Program), developed between 2020 and 2022, initially entitled: “Working with TDICs for teaching and meaningful learning in History”. The subproject, formulated from the conception of meaningful learning, directed us to the challenge of working with the concept of historical thinking (LEE, 2011; BORRIES, 2011), which leads to the idea of a learning focused on mastering and mobilizing certain principles, concepts and operations related to the construction, representation and uses of historical knowledge. We sought to explore these dimensions from different educational possibilities linked to digital culture (BARATO; CRESPO, 2013) and the use and digital information and communication technologies (DICTs). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de Dossiê |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/911 10.20949/rhhj.v11i23.911 |
url |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/911 |
identifier_str_mv |
10.20949/rhhj.v11i23.911 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/911/461 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Éder Cristiano de Souza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Éder Cristiano de Souza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista História Hoje; Vol. 11 No. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-53 Revista História Hoje; Vol. 11 Núm. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-53 Revista História Hoje; v. 11 n. 23 (2022): Julho-Dezembro; 38-53 1806-3993 10.20949/rhhj.v11i23 reponame:Revista história hoje instname:Associação Nacional de História (ANPUH) instacron:ANPUH |
instname_str |
Associação Nacional de História (ANPUH) |
instacron_str |
ANPUH |
institution |
ANPUH |
reponame_str |
Revista história hoje |
collection |
Revista história hoje |
repository.name.fl_str_mv |
Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH) |
repository.mail.fl_str_mv |
rhhjeditor@anpuh.org |
_version_ |
1798315287753261056 |