VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11217 |
Resumo: | This work aims to contribute to the debate about autobiography uses and forms based on our experiences with art. Our reflections are the result of research that investigated the formation of Visual Arts teachers from an autobiographical perspective. For this article we are guided by the following question: how can art, its procedures, objects, images or concepts help us to find new ways of narrating, perceiving and looking at oneself? We focused on the work carried out with a group of students and teachers of Arts. We adopted as a theoretical and methodological framework of (Auto) Biographical Research, and we used visual narratives, combined with the oral and written narratives traditionally used in this approach, as the main strategy. We hope to contribute to the debate about the possibilities of using this approach in research in the field of Art and Education. |
id |
BIO-1_0f6228aefd3e24e26207551d0675b4d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/11217 |
network_acronym_str |
BIO-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository_id_str |
|
spelling |
VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIESNARRATIVAS VISUALES DE TRAYECTORIAS DOCENTESNarrativas Visuais de Trajetórias DocentesTeacher`s Education; Narrative research; Biographical research; visual arts; visual narratives.Formación docente; investigación biográfica; investigación narrativa; artes visuales; narrativas visuales.Formação de professores; pesquisa biográfica; pesquisa narrativa; artes visuais; narrativas visuais.This work aims to contribute to the debate about autobiography uses and forms based on our experiences with art. Our reflections are the result of research that investigated the formation of Visual Arts teachers from an autobiographical perspective. For this article we are guided by the following question: how can art, its procedures, objects, images or concepts help us to find new ways of narrating, perceiving and looking at oneself? We focused on the work carried out with a group of students and teachers of Arts. We adopted as a theoretical and methodological framework of (Auto) Biographical Research, and we used visual narratives, combined with the oral and written narratives traditionally used in this approach, as the main strategy. We hope to contribute to the debate about the possibilities of using this approach in research in the field of Art and Education.Este trabajo tiene como objetivo contribuir al debate sobre los usos y formas de la autobiografía a partir de nuestras experiencias con el arte. Nuestras reflexiones son el resultado de una investigación que acerca de la formación de profesores de Artes Visuales en una perspectiva autobiográfica. Para este artículo nos guiamos por la siguiente pregunta: ¿cómo puede el arte, sus procedimientos, objetos, imágenes o conceptos ayudarnos a encontrar nuevas formas de narrar, percibir y mirarnos a uno mismo? Nos enfocamos en el trabajo realizado con un grupo de estudiantes y profesores de Artes. Adoptamos como marco teórico y metodológico a Investigación (Auto) Biográfica, y utilizamos narrativas visuales, combinadas con las narrativas orales y escritas, tradicionalmente utilizadas en este enfoque, como estrategia principal. Esperamos contribuir al debate sobre las posibilidades de utilizar este enfoque en la investigación en el campo del Arte y la Educación.Este trabalho tem por objetivo contribuir com o debate a respeito dos usos e formas da autobiografia a partir de nossas experiências com a arte. Nossas reflexões resultam de uma pesquisa que investigou a formação de professores de Artes Visuais em uma perspectiva autobiográfica. Para este artigo nos pautamos pelo seguinte questionamento: de que modo a arte, seus procedimentos, objetos, imagens ou conceitos podem nos ajudar a encontrar novos modos de narrar, perceber e olhar para si? Colocamos foco no trabalho realizado com um grupo de estudantes e professores de Artes. Adotamos como referencial teórico-metodológico a Pesquisa (Auto)biográfica, e utilizamos as narrativas visuais, aliadas às narrativas orais e escritas tradicionalmente utilizadas nesta abordagem, como principal estratégia. Esperamos contribuir com o debate acerca das possibilidades de uso desta abordagem em pesquisas no campo da Arte e da Educação.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2022-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1121710.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p292-306Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 7 Núm. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-306REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 7 No. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-306Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 7 n. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-3062525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v7.n21reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11217/10347Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Carla Juliana GalvãoOliveira, Ronaldo Alexandre de2023-07-18T22:24:05Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/11217Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-07-18T22:24:05Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES NARRATIVAS VISUALES DE TRAYECTORIAS DOCENTES Narrativas Visuais de Trajetórias Docentes |
title |
VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES |
spellingShingle |
VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES Alves, Carla Juliana Galvão Teacher`s Education; Narrative research; Biographical research; visual arts; visual narratives. Formación docente; investigación biográfica; investigación narrativa; artes visuales; narrativas visuales. Formação de professores; pesquisa biográfica; pesquisa narrativa; artes visuais; narrativas visuais. |
title_short |
VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES |
title_full |
VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES |
title_fullStr |
VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES |
title_full_unstemmed |
VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES |
title_sort |
VISUAL NARRATIVES OF TEACHING TRAJECTORIES |
author |
Alves, Carla Juliana Galvão |
author_facet |
Alves, Carla Juliana Galvão Oliveira, Ronaldo Alexandre de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Ronaldo Alexandre de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Carla Juliana Galvão Oliveira, Ronaldo Alexandre de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher`s Education; Narrative research; Biographical research; visual arts; visual narratives. Formación docente; investigación biográfica; investigación narrativa; artes visuales; narrativas visuales. Formação de professores; pesquisa biográfica; pesquisa narrativa; artes visuais; narrativas visuais. |
topic |
Teacher`s Education; Narrative research; Biographical research; visual arts; visual narratives. Formación docente; investigación biográfica; investigación narrativa; artes visuales; narrativas visuales. Formação de professores; pesquisa biográfica; pesquisa narrativa; artes visuais; narrativas visuais. |
description |
This work aims to contribute to the debate about autobiography uses and forms based on our experiences with art. Our reflections are the result of research that investigated the formation of Visual Arts teachers from an autobiographical perspective. For this article we are guided by the following question: how can art, its procedures, objects, images or concepts help us to find new ways of narrating, perceiving and looking at oneself? We focused on the work carried out with a group of students and teachers of Arts. We adopted as a theoretical and methodological framework of (Auto) Biographical Research, and we used visual narratives, combined with the oral and written narratives traditionally used in this approach, as the main strategy. We hope to contribute to the debate about the possibilities of using this approach in research in the field of Art and Education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11217 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p292-306 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11217 |
identifier_str_mv |
10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p292-306 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/11217/10347 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 7 Núm. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-306 REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 7 No. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-306 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 7 n. 21 (2022): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica; 292-306 2525-426X 10.31892/rbpab2525-426X.v7.n21 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) instacron:BIO |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
instacron_str |
BIO |
institution |
BIO |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
repository.mail.fl_str_mv |
||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com |
_version_ |
1798325187943333888 |