Is historicizing just narrating?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Solà Gussinyer, Pere
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/15193
Resumo: The author of the paper reflects on his conversion of the result of his research on the life, thought and work of a Catalan pedagogue of international reference and tragic ending, into a narrative proposal of fiction. Thus, it takes advantage of the lessons of a vital experience during the severe confinement in a city like Barcelona (but that could be any conurbation of the wide world) by the pandemic, to show us the extent to which the "historical truth" and the "deep sense" of a past that challenges us can be enhanced by the fictional narrative, beyond the theoretical leafy and documentary scaffolding of ordinary academic production.
id CAMP-1_c2654d41b564893dfeac4b107fec9d2e
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15193
network_acronym_str CAMP-1
network_name_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
repository_id_str
spelling Is historicizing just narrating?¿Historiar es narrar?Histoire est narration?¿Historiar es narrar?Histoire de l éducation et narrativitéFrancisco Ferrer GuardiaÉcole ModerneHistoria de la educación y narratividadFrancesc Ferrer GuàrdiaEscuela ModernaHistory of education and narrativityFrancesc Ferrer GuàrdiaModern SchoolHistória da educação e narratividadeFrancisco Ferrer GuardiaEscola ModernaThe author of the paper reflects on his conversion of the result of his research on the life, thought and work of a Catalan pedagogue of international reference and tragic ending, into a narrative proposal of fiction. Thus, it takes advantage of the lessons of a vital experience during the severe confinement in a city like Barcelona (but that could be any conurbation of the wide world) by the pandemic, to show us the extent to which the "historical truth" and the "deep sense" of a past that challenges us can be enhanced by the fictional narrative, beyond the theoretical leafy and documentary scaffolding of ordinary academic production.El autor del artículo reflexiona sobre su conversión del resultado de su investigación sobre la vida, el ideario y la obra de un pedagogo catalán de referencia internacional y de trágico final en una propuesta narrativa de ficción. Así, saca partido a las lecciones de una experiencia vital durante el severo confinamiento en una urbe como Barcelona (pero que podría ser cualquier conurbación del ancho mundo) por la pandemia, para mostrarnos hasta qué punto la “verdad histórica” y el “sentido profundo” de un pasado que nos interpela pueden ser potenciados por la narrativa de ficción, más allá de la hojarasca teórica y el andamiaje documental de la producción académica ordinaria.L'auteur de l'article réfléchit à sa conversion du résultat de ses recherches sur la vie, les idées et l'œuvre d'un pédagogue catalan de référence internationale et de fin tragique en une proposition narrative fictive. Ainsi, il profite des leçons d'une expérience vitale lors de l'enfermement sévère dans une ville comme Barcelone (mais qui pourrait être n'importe quelle agglomération dans le vaste monde) par la pandémie, pour nous montrer à quel point la «vérité historique» et la La "signification profonde" d'un passé qui nous interpelle peut être renforcée par un récit fictif, au-delà des déchets théoriques et de l'échafaudage documentaire de la production académique ordinaire.O autor do artigo reflete sobre a conversão do resultado de sua pesquisa sobre a vida, as ideias e a obra de um pedagogo catalão de referência internacional e fim trágico em uma proposta narrativa ficcional. Assim, ele aproveita as lições de uma experiência vital durante o severo confinamento em uma cidade como Barcelona (mas que poderia ser qualquer conurbação no vasto mundo) pela pandemia, para nos mostrar em que medida a "verdade histórica" ​​e  o “sentido profundo”, de um passado que nos desafia, podem ser potencializados pela narrativa ficcional, para além da verbosidade teórica e do alicerce documental da produção acadêmica ordinária.Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas2021-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/1519310.20888/ridpher.v7i00.15193Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 7 (2021): Publicação contínua ; e021003RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 7 (2021): Publicação contínua ; e021003RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 7 (2021): Publicação contínua ; e0210032447-746Xreponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/15193/12035https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/15193/10143Copyright (c) 2021 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSolà Gussinyer, Pere2022-10-23T19:29:04Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15193Revistahttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/RIDPHE-RPUBhttp://ojs.fe.unicamp.br/index.php/RIDPHE-R/oai||mcris@unicamp.br2447-746X2447-746Xopendoar:2022-10-23T19:29:04Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Is historicizing just narrating?
¿Historiar es narrar?
Histoire est narration?
¿Historiar es narrar?
title Is historicizing just narrating?
spellingShingle Is historicizing just narrating?
Solà Gussinyer, Pere
Histoire de l éducation et narrativité
Francisco Ferrer Guardia
École Moderne
Historia de la educación y narratividad
Francesc Ferrer Guàrdia
Escuela Moderna
History of education and narrativity
Francesc Ferrer Guàrdia
Modern School
História da educação e narratividade
Francisco Ferrer Guardia
Escola Moderna
title_short Is historicizing just narrating?
title_full Is historicizing just narrating?
title_fullStr Is historicizing just narrating?
title_full_unstemmed Is historicizing just narrating?
title_sort Is historicizing just narrating?
author Solà Gussinyer, Pere
author_facet Solà Gussinyer, Pere
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Solà Gussinyer, Pere
dc.subject.por.fl_str_mv Histoire de l éducation et narrativité
Francisco Ferrer Guardia
École Moderne
Historia de la educación y narratividad
Francesc Ferrer Guàrdia
Escuela Moderna
History of education and narrativity
Francesc Ferrer Guàrdia
Modern School
História da educação e narratividade
Francisco Ferrer Guardia
Escola Moderna
topic Histoire de l éducation et narrativité
Francisco Ferrer Guardia
École Moderne
Historia de la educación y narratividad
Francesc Ferrer Guàrdia
Escuela Moderna
History of education and narrativity
Francesc Ferrer Guàrdia
Modern School
História da educação e narratividade
Francisco Ferrer Guardia
Escola Moderna
description The author of the paper reflects on his conversion of the result of his research on the life, thought and work of a Catalan pedagogue of international reference and tragic ending, into a narrative proposal of fiction. Thus, it takes advantage of the lessons of a vital experience during the severe confinement in a city like Barcelona (but that could be any conurbation of the wide world) by the pandemic, to show us the extent to which the "historical truth" and the "deep sense" of a past that challenges us can be enhanced by the fictional narrative, beyond the theoretical leafy and documentary scaffolding of ordinary academic production.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/15193
10.20888/ridpher.v7i00.15193
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/15193
identifier_str_mv 10.20888/ridpher.v7i00.15193
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/15193/12035
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/15193/10143
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação/Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony; Vol. 7 (2021): Publicação contínua ; e021003
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; Vol. 7 (2021): Publicação contínua ; e021003
RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo; v. 7 (2021): Publicação contínua ; e021003
2447-746X
reponame:Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
collection Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R)
repository.name.fl_str_mv Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo (RIDPHE_R) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||mcris@unicamp.br
_version_ 1809280190954602496