Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007 |
Resumo: | Abstract: In searching for a reaction against a bureaucratic, elitist and walled in psychology, psychologists try to translate the knowledge this science has been producing regarding the teaching-learning process with the purpose of promoting its comprehension. In reacting to a view of science which is said to be able to identify the origins of the problems from the simple application of psychological tests, analyses of drawings or school materials, without taking into account the context and the relations that are established, psychologists try to show teachers that there is not just one possibility of analyses and that, depending on the theoretical framework adopted, several hypotheses from the same problem might emerge. We have witnessed the reactions of the teachers concerning the action of Psychology at school. But we wonder: is it the action of Psychology that creates these reactions, or is it the use of Psychology at schools? Together with teachers and professionals who work in educational contexts, as well as with other educational sciences, we have the possibility of constituting and building a set of pedagogical and educational knowledge in order to promote a quality of teaching which meets the new demands of the students who go to elementary school |
id |
CAMP_5f0842c6d90307b08e206ebba71ed650 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1366345 |
network_acronym_str |
CAMP |
network_name_str |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontesPsicologia - EnsinoReflexividadeTeaching of psychologyReflectivityArtigo originalAbstract: In searching for a reaction against a bureaucratic, elitist and walled in psychology, psychologists try to translate the knowledge this science has been producing regarding the teaching-learning process with the purpose of promoting its comprehension. In reacting to a view of science which is said to be able to identify the origins of the problems from the simple application of psychological tests, analyses of drawings or school materials, without taking into account the context and the relations that are established, psychologists try to show teachers that there is not just one possibility of analyses and that, depending on the theoretical framework adopted, several hypotheses from the same problem might emerge. We have witnessed the reactions of the teachers concerning the action of Psychology at school. But we wonder: is it the action of Psychology that creates these reactions, or is it the use of Psychology at schools? Together with teachers and professionals who work in educational contexts, as well as with other educational sciences, we have the possibility of constituting and building a set of pedagogical and educational knowledge in order to promote a quality of teaching which meets the new demands of the students who go to elementary schoolResumo: Buscando reagir a uma Psicologia burocrática, elitista e encastelada, psicólogos procuram traduzir os conhecimentos que esta ciência tem produzido em relação ao processo ensino-aprendizagem para professores, intentando promover sua compreensão. Reagindo a uma visão de ciência que se dizia capaz de identificar origens de problemas apenas a partir da aplicação de testes psicológicos, análise de desenho ou de material escolar, sem analisar o contexto e as relações que nele se estabelecem, psicólogos buscam mostrar aos professores que não há apenas uma possibilidade de análise e que, dependendo do referencial teórico que se utiliza, podem ser levantadas várias hipóteses de um mesmo problema. Temos sido testemunhas de reações de professores à ação da Psicologia na escola. Mas, perguntamos: é a ação da Psicologia que gera estas reações, ou é ao uso que se faz da Psicologia nas escolas? Em parceria junto aos professores e profissionais que atuam em contextos educativos, bem como com outras ciências da educação, temos a possibilidade de constituir e construir um conjunto de saberes e conhecimentos pedagógicos e educacionais para promover a qualidade de ensino que atenda a novas demandas dos sujeitos que freqüentam as escolas do ensino fundamentalAbertoUNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINASAragão, Ana Maria Falcão de, 1959-2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12733/14007ARAGÃO, Ana Maria Falcão de. Ensino de psicologia e o ensino fundamental: abrindo janelas a novos horizontes. ETD: educação temática digital. Campinas: UNICAMP/FE, 2007. Vol. 8. n. 2 (Jun. 2007) p. 218-224. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007. Acesso em: 7 mai. 2024.https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1366345porreponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicampinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-28T13:42:05Zoai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1366345Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unicamp.br/oai/requestreposip@unicamp.bropendoar:2023-11-28T13:42:05Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes |
title |
Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes |
spellingShingle |
Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959- Psicologia - Ensino Reflexividade Teaching of psychology Reflectivity Artigo original |
title_short |
Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes |
title_full |
Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes |
title_fullStr |
Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes |
title_full_unstemmed |
Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes |
title_sort |
Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes |
author |
Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959- |
author_facet |
Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959- |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959- |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia - Ensino Reflexividade Teaching of psychology Reflectivity Artigo original |
topic |
Psicologia - Ensino Reflexividade Teaching of psychology Reflectivity Artigo original |
description |
Abstract: In searching for a reaction against a bureaucratic, elitist and walled in psychology, psychologists try to translate the knowledge this science has been producing regarding the teaching-learning process with the purpose of promoting its comprehension. In reacting to a view of science which is said to be able to identify the origins of the problems from the simple application of psychological tests, analyses of drawings or school materials, without taking into account the context and the relations that are established, psychologists try to show teachers that there is not just one possibility of analyses and that, depending on the theoretical framework adopted, several hypotheses from the same problem might emerge. We have witnessed the reactions of the teachers concerning the action of Psychology at school. But we wonder: is it the action of Psychology that creates these reactions, or is it the use of Psychology at schools? Together with teachers and professionals who work in educational contexts, as well as with other educational sciences, we have the possibility of constituting and building a set of pedagogical and educational knowledge in order to promote a quality of teaching which meets the new demands of the students who go to elementary school |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007 ARAGÃO, Ana Maria Falcão de. Ensino de psicologia e o ensino fundamental: abrindo janelas a novos horizontes. ETD: educação temática digital. Campinas: UNICAMP/FE, 2007. Vol. 8. n. 2 (Jun. 2007) p. 218-224. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007. Acesso em: 7 mai. 2024. |
url |
https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007 |
identifier_str_mv |
ARAGÃO, Ana Maria Falcão de. Ensino de psicologia e o ensino fundamental: abrindo janelas a novos horizontes. ETD: educação temática digital. Campinas: UNICAMP/FE, 2007. Vol. 8. n. 2 (Jun. 2007) p. 218-224. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007. Acesso em: 7 mai. 2024. |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1366345 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
collection |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
reposip@unicamp.br |
_version_ |
1799030833397366784 |