Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959-
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
Texto Completo: https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007
Resumo: Abstract: In searching for a reaction against a bureaucratic, elitist and walled in psychology, psychologists try to translate the knowledge this science has been producing regarding the teaching-learning process with the purpose of promoting its comprehension. In reacting to a view of science which is said to be able to identify the origins of the problems from the simple application of psychological tests, analyses of drawings or school materials, without taking into account the context and the relations that are established, psychologists try to show teachers that there is not just one possibility of analyses and that, depending on the theoretical framework adopted, several hypotheses from the same problem might emerge. We have witnessed the reactions of the teachers concerning the action of Psychology at school. But we wonder: is it the action of Psychology that creates these reactions, or is it the use of Psychology at schools? Together with teachers and professionals who work in educational contexts, as well as with other educational sciences, we have the possibility of constituting and building a set of pedagogical and educational knowledge in order to promote a quality of teaching which meets the new demands of the students who go to elementary school
id CAMP_5f0842c6d90307b08e206ebba71ed650
oai_identifier_str oai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1366345
network_acronym_str CAMP
network_name_str Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
repository_id_str
spelling Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontesPsicologia - EnsinoReflexividadeTeaching of psychologyReflectivityArtigo originalAbstract: In searching for a reaction against a bureaucratic, elitist and walled in psychology, psychologists try to translate the knowledge this science has been producing regarding the teaching-learning process with the purpose of promoting its comprehension. In reacting to a view of science which is said to be able to identify the origins of the problems from the simple application of psychological tests, analyses of drawings or school materials, without taking into account the context and the relations that are established, psychologists try to show teachers that there is not just one possibility of analyses and that, depending on the theoretical framework adopted, several hypotheses from the same problem might emerge. We have witnessed the reactions of the teachers concerning the action of Psychology at school. But we wonder: is it the action of Psychology that creates these reactions, or is it the use of Psychology at schools? Together with teachers and professionals who work in educational contexts, as well as with other educational sciences, we have the possibility of constituting and building a set of pedagogical and educational knowledge in order to promote a quality of teaching which meets the new demands of the students who go to elementary schoolResumo: Buscando reagir a uma Psicologia burocrática, elitista e encastelada, psicólogos procuram traduzir os conhecimentos que esta ciência tem produzido em relação ao processo ensino-aprendizagem para professores, intentando promover sua compreensão. Reagindo a uma visão de ciência que se dizia capaz de identificar origens de problemas apenas a partir da aplicação de testes psicológicos, análise de desenho ou de material escolar, sem analisar o contexto e as relações que nele se estabelecem, psicólogos buscam mostrar aos professores que não há apenas uma possibilidade de análise e que, dependendo do referencial teórico que se utiliza, podem ser levantadas várias hipóteses de um mesmo problema. Temos sido testemunhas de reações de professores à ação da Psicologia na escola. Mas, perguntamos: é a ação da Psicologia que gera estas reações, ou é ao uso que se faz da Psicologia nas escolas? Em parceria junto aos professores e profissionais que atuam em contextos educativos, bem como com outras ciências da educação, temos a possibilidade de constituir e construir um conjunto de saberes e conhecimentos pedagógicos e educacionais para promover a qualidade de ensino que atenda a novas demandas dos sujeitos que freqüentam as escolas do ensino fundamentalAbertoUNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINASAragão, Ana Maria Falcão de, 1959-2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12733/14007ARAGÃO, Ana Maria Falcão de. Ensino de psicologia e o ensino fundamental: abrindo janelas a novos horizontes. ETD: educação temática digital. Campinas: UNICAMP/FE, 2007. Vol. 8. n. 2 (Jun. 2007) p. 218-224. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007. Acesso em: 7 mai. 2024.https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1366345porreponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicampinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-28T13:42:05Zoai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1366345Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unicamp.br/oai/requestreposip@unicamp.bropendoar:2023-11-28T13:42:05Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes
title Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes
spellingShingle Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes
Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959-
Psicologia - Ensino
Reflexividade
Teaching of psychology
Reflectivity
Artigo original
title_short Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes
title_full Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes
title_fullStr Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes
title_full_unstemmed Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes
title_sort Ensino de psicologia e o ensino fundamental : abrindo janelas a novos horizontes
author Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959-
author_facet Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959-
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS
dc.contributor.author.fl_str_mv Aragão, Ana Maria Falcão de, 1959-
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia - Ensino
Reflexividade
Teaching of psychology
Reflectivity
Artigo original
topic Psicologia - Ensino
Reflexividade
Teaching of psychology
Reflectivity
Artigo original
description Abstract: In searching for a reaction against a bureaucratic, elitist and walled in psychology, psychologists try to translate the knowledge this science has been producing regarding the teaching-learning process with the purpose of promoting its comprehension. In reacting to a view of science which is said to be able to identify the origins of the problems from the simple application of psychological tests, analyses of drawings or school materials, without taking into account the context and the relations that are established, psychologists try to show teachers that there is not just one possibility of analyses and that, depending on the theoretical framework adopted, several hypotheses from the same problem might emerge. We have witnessed the reactions of the teachers concerning the action of Psychology at school. But we wonder: is it the action of Psychology that creates these reactions, or is it the use of Psychology at schools? Together with teachers and professionals who work in educational contexts, as well as with other educational sciences, we have the possibility of constituting and building a set of pedagogical and educational knowledge in order to promote a quality of teaching which meets the new demands of the students who go to elementary school
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007
ARAGÃO, Ana Maria Falcão de. Ensino de psicologia e o ensino fundamental: abrindo janelas a novos horizontes. ETD: educação temática digital. Campinas: UNICAMP/FE, 2007. Vol. 8. n. 2 (Jun. 2007) p. 218-224. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007. Acesso em: 7 mai. 2024.
url https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007
identifier_str_mv ARAGÃO, Ana Maria Falcão de. Ensino de psicologia e o ensino fundamental: abrindo janelas a novos horizontes. ETD: educação temática digital. Campinas: UNICAMP/FE, 2007. Vol. 8. n. 2 (Jun. 2007) p. 218-224. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/14007. Acesso em: 7 mai. 2024.
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1366345
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
collection Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp
repository.name.fl_str_mv Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv reposip@unicamp.br
_version_ 1799030833397366784