Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita : análise à luz da neurolinguística discursiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/20.500.12733/8359 |
Resumo: | Abstract: One of Discursive Neurolinguistics’ (DN) objects of analysis is the increase in courses that link cognition, psychology, and neurology - the so-called neurosciences - to education. The goal of these courses, in general, is to help the teachers to understand biological processes involved in learning and brain functioning, which, in theory, would help to understand students’ difficulties and rethink pedagogical practices. In this paper, weanalyze the recent advances by the so-called Neurosciences or neuroeducation on teacher training courses and its approach to learning difficulties, especially Dyslexia. Based on DN, we analyzed a representative article that shows the point of view that Neuroscience discloses about Dyslexia, and we propose a counter-discourse for this perspective |
id |
CAMP_d8ed20d3c618a5f8da25191208644860 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1266318 |
network_acronym_str |
CAMP |
network_name_str |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
repository_id_str |
|
spelling |
Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita : análise à luz da neurolinguística discursivaDislexiaNeuroeducaçãoDificuldades escolaresDyslexiaArtigo originalAbstract: One of Discursive Neurolinguistics’ (DN) objects of analysis is the increase in courses that link cognition, psychology, and neurology - the so-called neurosciences - to education. The goal of these courses, in general, is to help the teachers to understand biological processes involved in learning and brain functioning, which, in theory, would help to understand students’ difficulties and rethink pedagogical practices. In this paper, weanalyze the recent advances by the so-called Neurosciences or neuroeducation on teacher training courses and its approach to learning difficulties, especially Dyslexia. Based on DN, we analyzed a representative article that shows the point of view that Neuroscience discloses about Dyslexia, and we propose a counter-discourse for this perspectiveResumo: Um dos objetos de análise da Neurolinguística Discursiva (ND) é o aumento de cursos que relacionam os estudos da cognição, a psicologia e a neurologia – as chamadas neurociências – com a educação. O objetivo desses cursos, em geral, é ajudar o professor a compreender processos biológicos envolvidos na aprendizagem e o funcionamento cerebral, o que, em tese, ajudaria a compreender as dificuldades dos alunos e repensar as práticas pedagógicas. Neste trabalho, analisamos o recente avanço das chamadas Neurociências ou a Neuroeducação sobre os cursos de formação de professores e sua abordagem das dificuldades de aprendizagem, sobretudo da Dislexia. À luz da ND, analisamos um artigo representativo do ponto de vista que a Neurociência divulga sobre a Dislexia e propomos um contradiscurso para esta perspectivaAbertoUNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINASMoutinho, Isabella de Cássia Netto, 1989-Coudry, Maria Irma Hadler, 1949-2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12733/8359MOUTINHO, Isabella de Cássia Netto; COUDRY, Maria Irma Hadler. Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita: análise à luz da neurolinguística discursiva. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978) . São Carlos, SP : Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo (GEL), 2021. Vol. 50, n. 3, (dez. 2021), p. 1136-1158. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/8359. Acesso em: 7 mai. 2024.https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1266318porreponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicampinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-11T16:05:31Zoai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1266318Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unicamp.br/oai/requestreposip@unicamp.bropendoar:2023-04-11T16:05:31Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita : análise à luz da neurolinguística discursiva |
title |
Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita : análise à luz da neurolinguística discursiva |
spellingShingle |
Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita : análise à luz da neurolinguística discursiva Moutinho, Isabella de Cássia Netto, 1989- Dislexia Neuroeducação Dificuldades escolares Dyslexia Artigo original |
title_short |
Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita : análise à luz da neurolinguística discursiva |
title_full |
Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita : análise à luz da neurolinguística discursiva |
title_fullStr |
Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita : análise à luz da neurolinguística discursiva |
title_full_unstemmed |
Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita : análise à luz da neurolinguística discursiva |
title_sort |
Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita : análise à luz da neurolinguística discursiva |
author |
Moutinho, Isabella de Cássia Netto, 1989- |
author_facet |
Moutinho, Isabella de Cássia Netto, 1989- Coudry, Maria Irma Hadler, 1949- |
author_role |
author |
author2 |
Coudry, Maria Irma Hadler, 1949- |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moutinho, Isabella de Cássia Netto, 1989- Coudry, Maria Irma Hadler, 1949- |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dislexia Neuroeducação Dificuldades escolares Dyslexia Artigo original |
topic |
Dislexia Neuroeducação Dificuldades escolares Dyslexia Artigo original |
description |
Abstract: One of Discursive Neurolinguistics’ (DN) objects of analysis is the increase in courses that link cognition, psychology, and neurology - the so-called neurosciences - to education. The goal of these courses, in general, is to help the teachers to understand biological processes involved in learning and brain functioning, which, in theory, would help to understand students’ difficulties and rethink pedagogical practices. In this paper, weanalyze the recent advances by the so-called Neurosciences or neuroeducation on teacher training courses and its approach to learning difficulties, especially Dyslexia. Based on DN, we analyzed a representative article that shows the point of view that Neuroscience discloses about Dyslexia, and we propose a counter-discourse for this perspective |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12733/8359 MOUTINHO, Isabella de Cássia Netto; COUDRY, Maria Irma Hadler. Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita: análise à luz da neurolinguística discursiva. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978) . São Carlos, SP : Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo (GEL), 2021. Vol. 50, n. 3, (dez. 2021), p. 1136-1158. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/8359. Acesso em: 7 mai. 2024. |
url |
https://hdl.handle.net/20.500.12733/8359 |
identifier_str_mv |
MOUTINHO, Isabella de Cássia Netto; COUDRY, Maria Irma Hadler. Neuroeducação e dificuldades de leitura e escrita: análise à luz da neurolinguística discursiva. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978) . São Carlos, SP : Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo (GEL), 2021. Vol. 50, n. 3, (dez. 2021), p. 1136-1158. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/8359. Acesso em: 7 mai. 2024. |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1266318 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
collection |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
reposip@unicamp.br |
_version_ |
1799030827668996096 |