Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz, Maria dos Milagres Fernandes
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4884
Resumo: With the intention to reflect on the difficulties of learning and the pedagogical practical that has been developed in the educational context, we carry through in this research, some reflexes regarding the learning difficulties, in special, the dyslexia. We opt, for an educational question, in presenting problematical of the phenomenon of the dyslexia, through of approaches of the difficulties of reading and writing that even so separate, the texts meet articulated and supplements. We carry through a case study, therefore we perceive between the childs taken care of in the NEDESP, our field of research, this pupil headed for the Aconhego school, that passing for one period of observation and assessment psychotherapist demonstrated to present dashes of dyslexia. Such in case that, we start to follow, to interview the mother and to analyze the educational material used by it in the school. Being able itself to conclude that the case study, it made possible I construct it of a critical, reflective and innovative work in the educational context, that certainly, to contribute for the deepening of studies on the dyslexia.
id UFPB_9ded37b2c1c952207474c5d100eafd81
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4884
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagemAprendizagemLearningDifficultyDyslexiaDificuldadeDislexiaCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOWith the intention to reflect on the difficulties of learning and the pedagogical practical that has been developed in the educational context, we carry through in this research, some reflexes regarding the learning difficulties, in special, the dyslexia. We opt, for an educational question, in presenting problematical of the phenomenon of the dyslexia, through of approaches of the difficulties of reading and writing that even so separate, the texts meet articulated and supplements. We carry through a case study, therefore we perceive between the childs taken care of in the NEDESP, our field of research, this pupil headed for the Aconhego school, that passing for one period of observation and assessment psychotherapist demonstrated to present dashes of dyslexia. Such in case that, we start to follow, to interview the mother and to analyze the educational material used by it in the school. Being able itself to conclude that the case study, it made possible I construct it of a critical, reflective and innovative work in the educational context, that certainly, to contribute for the deepening of studies on the dyslexia.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESCom o propósito de refletirmos sobre as dificuldades de aprendizagem e as práticas pedagógicas que têm sido desenvolvidas no contexto educacional, realizamos nesta pesquisa, algumas reflexões a respeito das dificuldades de aprendizagem, em especial, a dislexia. Optamos, por uma questão didática, em apresentar a problematização do fenômeno da Dislexia, através de enfoques das dificuldades de leitura e escrita que embora separado, os textos encontram-se articulados e intercomplementares. Realizamos um estudo de caso, pois percebemos entre as crianças atendidas no Núcleo de Educação Especial (NEDESP), nosso campo de pesquisa, este aluno encaminhado pela Escola Aconchego, que passando por um período de observação e avaliação psicopedagógica demonstrou apresentar traços de dislexia. Tal caso, passamos a acompanhar, entrevistar a mãe e analisar o material didático utilizado por ele na escola. Podendo-se concluir que o estudo de caso, viabilizou a construção de um trabalho crítico, reflexivo e inovador no contexto educacional, que certamente, contribuirá para o aprofundamento de outros estudos sobre a Dislexia.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFPBRodrigues, Janine Marta Coelhohttp://lattes.cnpq.br/8491430816252531Diniz, Maria dos Milagres Fernandes2015-05-07T15:09:47Z2018-07-20T23:56:12Z2010-03-292018-07-20T23:56:12Z2007-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfDINIZ, Maria dos Milagres Fernandes. Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem. 2007. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2007.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4884porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:12:51Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4884Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:12:51Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem
title Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem
spellingShingle Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem
Diniz, Maria dos Milagres Fernandes
Aprendizagem
Learning
Difficulty
Dyslexia
Dificuldade
Dislexia
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem
title_full Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem
title_fullStr Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem
title_full_unstemmed Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem
title_sort Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem
author Diniz, Maria dos Milagres Fernandes
author_facet Diniz, Maria dos Milagres Fernandes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Janine Marta Coelho
http://lattes.cnpq.br/8491430816252531
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz, Maria dos Milagres Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Learning
Difficulty
Dyslexia
Dificuldade
Dislexia
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Aprendizagem
Learning
Difficulty
Dyslexia
Dificuldade
Dislexia
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description With the intention to reflect on the difficulties of learning and the pedagogical practical that has been developed in the educational context, we carry through in this research, some reflexes regarding the learning difficulties, in special, the dyslexia. We opt, for an educational question, in presenting problematical of the phenomenon of the dyslexia, through of approaches of the difficulties of reading and writing that even so separate, the texts meet articulated and supplements. We carry through a case study, therefore we perceive between the childs taken care of in the NEDESP, our field of research, this pupil headed for the Aconhego school, that passing for one period of observation and assessment psychotherapist demonstrated to present dashes of dyslexia. Such in case that, we start to follow, to interview the mother and to analyze the educational material used by it in the school. Being able itself to conclude that the case study, it made possible I construct it of a critical, reflective and innovative work in the educational context, that certainly, to contribute for the deepening of studies on the dyslexia.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-11-30
2010-03-29
2015-05-07T15:09:47Z
2018-07-20T23:56:12Z
2018-07-20T23:56:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DINIZ, Maria dos Milagres Fernandes. Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem. 2007. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2007.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4884
identifier_str_mv DINIZ, Maria dos Milagres Fernandes. Um olhar direcionado às dificuldades De aprendizagem. 2007. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2007.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4884
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1797057404094906368