The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dos Santos, Bruno Ferreira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Vaz, Ádila Silva, Leite, Paula Lacerda, Barbosa, Cláudia Stela, Araújo, Luzitânea, Lyra, Anni Barreto, dos Santos, Beatriz, Moreira, Celma Bento, Santana, Maria Lydia Aroz D., Martins, Regiane Barreto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1270
Resumo: This paper presents an experience that took place in a course on the analysis of qualitative data, and discusses the teaching and learning of its methods with researchers in training. The experience consisted of a survey conducted by students from Science Education and Health master’s degree programs, about the analysis methods presented in dissertations of both programs. The goal was to develop skills related to the methods of analysis, associated with the methodological rigor of the scientific research. The descriptive survey resulted in the dispersion of the used methods, with emphasis on Content Analysis. Master’s students produced a report that corresponded positively to what was proposed as activity. From the teaching experience of the qualitative analysis, this article contributes to the debate of this matter in the training of new researchers.
id CAPES-1_1385a382ce8a7b9c43507ad85f32a351
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/1270
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience reportO estudo dos métodos de análise em dissertações como aprendizagem e formação de pesquisadores para a pesquisa qualitativa: relato de uma experiênciaEl estudio de los métodos de análisis como aprendizaje y formación de investigadores para la investigación cualitativa: relato de una experienciaQualitative Research. Analysis Methods. Researcher Training. Graduation Teaching.EducaçãoPesquisa Qualitativa. Métodos de Análise. Formação do Pesquisador. Ensino de Pós-Graduação.Investigación Cualitativa. Métodos de Análisis. Formación del Investigador. Enseñanza de Postgrado.This paper presents an experience that took place in a course on the analysis of qualitative data, and discusses the teaching and learning of its methods with researchers in training. The experience consisted of a survey conducted by students from Science Education and Health master’s degree programs, about the analysis methods presented in dissertations of both programs. The goal was to develop skills related to the methods of analysis, associated with the methodological rigor of the scientific research. The descriptive survey resulted in the dispersion of the used methods, with emphasis on Content Analysis. Master’s students produced a report that corresponded positively to what was proposed as activity. From the teaching experience of the qualitative analysis, this article contributes to the debate of this matter in the training of new researchers.Este artículo presenta una experiencia desarrollada en una disciplina sobre análisis de datos cualitativos y discute la enseñanza y el aprendizaje de sus métodos con investigadores en formación. La experiencia consistió en un relevamiento conducido por estudiantes de dos maestrías académicas, en Educación Científica y en Salud, sobre los métodos de análisis presentados en tesis de ambos programas. El objetivo fue desarrollar competencias relacionadas con los métodos de análisis, vinculadas con el rigor metodológico de toda investigación. El relevamiento descriptivo resultó en una dispersión de los métodos empleados, con predominancia del Análisis del Contenido. Los estudiantes produjeron un relato bien elaborado y que correspondió de forma positiva al que había sido propuesto como actividad. Como experiencia de enseñanza del análisis cualitativo, ese artículo contribuye para el debate de ese tema en la formación de nuevos investigadores.Este artigo apresenta uma experiência ocorrida em uma disciplina sobre a análise de dados qualitativos e discute o ensino e a aprendizagem de seus métodos com pesquisadores em formação. A experiência consistiu em um levantamento realizado por estudantes de dois mestrados acadêmicos, em Educação Científica e em Saúde, sobre os métodos de análise apresentados em dissertações de ambos os programas. O objetivo era desenvolver competências relacionadas com os métodos de análise, associadas ao rigor metodológico da pesquisa científica. O levantamento descritivo resultou em uma dispersão dos métodos utilizados, com predominância da Análise de Conteúdo. Os mestrandos produziram um relatório que correspondeu de forma positiva ao proposto como atividade. A partir da experiência de ensino da análise qualitativa, este artigo contribui para o debate do tema na formação de novos pesquisadores.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoDos Santos, Bruno FerreiraVaz, Ádila SilvaLeite, Paula LacerdaBarbosa, Cláudia StelaAraújo, LuzitâneaLyra, Anni Barretodos Santos, BeatrizMoreira, Celma BentoSantana, Maria Lydia Aroz D.Martins, Regiane Barreto2017-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/127010.21713/2358-2332.2017.v14.1270RBPG; v. 14 (2017)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1270/pdf##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report
O estudo dos métodos de análise em dissertações como aprendizagem e formação de pesquisadores para a pesquisa qualitativa: relato de uma experiência
El estudio de los métodos de análisis como aprendizaje y formación de investigadores para la investigación cualitativa: relato de una experiencia
title The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report
spellingShingle The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report
Dos Santos, Bruno Ferreira
Qualitative Research. Analysis Methods. Researcher Training. Graduation Teaching.
Educação
Pesquisa Qualitativa. Métodos de Análise. Formação do Pesquisador. Ensino de Pós-Graduação.
Investigación Cualitativa. Métodos de Análisis. Formación del Investigador. Enseñanza de Postgrado.
title_short The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report
title_full The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report
title_fullStr The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report
title_full_unstemmed The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report
title_sort The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report
author Dos Santos, Bruno Ferreira
author_facet Dos Santos, Bruno Ferreira
Vaz, Ádila Silva
Leite, Paula Lacerda
Barbosa, Cláudia Stela
Araújo, Luzitânea
Lyra, Anni Barreto
dos Santos, Beatriz
Moreira, Celma Bento
Santana, Maria Lydia Aroz D.
Martins, Regiane Barreto
author_role author
author2 Vaz, Ádila Silva
Leite, Paula Lacerda
Barbosa, Cláudia Stela
Araújo, Luzitânea
Lyra, Anni Barreto
dos Santos, Beatriz
Moreira, Celma Bento
Santana, Maria Lydia Aroz D.
Martins, Regiane Barreto
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Dos Santos, Bruno Ferreira
Vaz, Ádila Silva
Leite, Paula Lacerda
Barbosa, Cláudia Stela
Araújo, Luzitânea
Lyra, Anni Barreto
dos Santos, Beatriz
Moreira, Celma Bento
Santana, Maria Lydia Aroz D.
Martins, Regiane Barreto
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Qualitative Research. Analysis Methods. Researcher Training. Graduation Teaching.
Educação
Pesquisa Qualitativa. Métodos de Análise. Formação do Pesquisador. Ensino de Pós-Graduação.
Investigación Cualitativa. Métodos de Análisis. Formación del Investigador. Enseñanza de Postgrado.
topic Qualitative Research. Analysis Methods. Researcher Training. Graduation Teaching.
Educação
Pesquisa Qualitativa. Métodos de Análise. Formação do Pesquisador. Ensino de Pós-Graduação.
Investigación Cualitativa. Métodos de Análisis. Formación del Investigador. Enseñanza de Postgrado.
dc.description.none.fl_txt_mv This paper presents an experience that took place in a course on the analysis of qualitative data, and discusses the teaching and learning of its methods with researchers in training. The experience consisted of a survey conducted by students from Science Education and Health master’s degree programs, about the analysis methods presented in dissertations of both programs. The goal was to develop skills related to the methods of analysis, associated with the methodological rigor of the scientific research. The descriptive survey resulted in the dispersion of the used methods, with emphasis on Content Analysis. Master’s students produced a report that corresponded positively to what was proposed as activity. From the teaching experience of the qualitative analysis, this article contributes to the debate of this matter in the training of new researchers.
Este artículo presenta una experiencia desarrollada en una disciplina sobre análisis de datos cualitativos y discute la enseñanza y el aprendizaje de sus métodos con investigadores en formación. La experiencia consistió en un relevamiento conducido por estudiantes de dos maestrías académicas, en Educación Científica y en Salud, sobre los métodos de análisis presentados en tesis de ambos programas. El objetivo fue desarrollar competencias relacionadas con los métodos de análisis, vinculadas con el rigor metodológico de toda investigación. El relevamiento descriptivo resultó en una dispersión de los métodos empleados, con predominancia del Análisis del Contenido. Los estudiantes produjeron un relato bien elaborado y que correspondió de forma positiva al que había sido propuesto como actividad. Como experiencia de enseñanza del análisis cualitativo, ese artículo contribuye para el debate de ese tema en la formación de nuevos investigadores.
Este artigo apresenta uma experiência ocorrida em uma disciplina sobre a análise de dados qualitativos e discute o ensino e a aprendizagem de seus métodos com pesquisadores em formação. A experiência consistiu em um levantamento realizado por estudantes de dois mestrados acadêmicos, em Educação Científica e em Saúde, sobre os métodos de análise apresentados em dissertações de ambos os programas. O objetivo era desenvolver competências relacionadas com os métodos de análise, associadas ao rigor metodológico da pesquisa científica. O levantamento descritivo resultou em uma dispersão dos métodos utilizados, com predominância da Análise de Conteúdo. Os mestrandos produziram um relatório que correspondeu de forma positiva ao proposto como atividade. A partir da experiência de ensino da análise qualitativa, este artigo contribui para o debate do tema na formação de novos pesquisadores.
description This paper presents an experience that took place in a course on the analysis of qualitative data, and discusses the teaching and learning of its methods with researchers in training. The experience consisted of a survey conducted by students from Science Education and Health master’s degree programs, about the analysis methods presented in dissertations of both programs. The goal was to develop skills related to the methods of analysis, associated with the methodological rigor of the scientific research. The descriptive survey resulted in the dispersion of the used methods, with emphasis on Content Analysis. Master’s students produced a report that corresponded positively to what was proposed as activity. From the teaching experience of the qualitative analysis, this article contributes to the debate of this matter in the training of new researchers.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-04
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1270
10.21713/2358-2332.2017.v14.1270
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1270
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2017.v14.1270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1270/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 14 (2017)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987073721040896