Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1295 |
Resumo: | This manuscript aims to describe the experience of the insertion of postdoctoral professors in the methods and techniques in qualitative research subject in a graduate program in Collective Health. The relevance of this work stems from the fact that, unlike the quantitative methodology, the qualitative approach has not yet been a first-choice option in Health Sciences for exploring issues arising from reality. The experience evidences the learning of the professors when receiving the previous knowledge of the student, valuing the reports of research experiences and providing a practical technique. At the end of this process, we verified that the rethinking of pedagogical practices made creativity and inventiveness become present in the teaching praxis. |
id |
CAPES-1_9c3fd930201b6f3932e6504c008f8de6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/1295 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programsExperiencia docente en la enseñanza de la disciplina de metodología de la investigación cualitativa en la postgradoExperiência docente no ensino da disciplina de metodologia da pesquisa qualitativa na pós-graduaçãoExperience. Qualitative Research. Graduate Studies.Educação; EnfermagemExperiência. Pesquisa Qualitativa. Pós-Graduação.Experiencia. Investigación Cualitativa. Postgrado.This manuscript aims to describe the experience of the insertion of postdoctoral professors in the methods and techniques in qualitative research subject in a graduate program in Collective Health. The relevance of this work stems from the fact that, unlike the quantitative methodology, the qualitative approach has not yet been a first-choice option in Health Sciences for exploring issues arising from reality. The experience evidences the learning of the professors when receiving the previous knowledge of the student, valuing the reports of research experiences and providing a practical technique. At the end of this process, we verified that the rethinking of pedagogical practices made creativity and inventiveness become present in the teaching praxis.El presente manuscrito trae como objetivo la descripción de la experiencia de la inserción de profesoras en etapa postdoctoral en la disciplina de métodos y técnicas en investigación cualitativa en un programa de postgrado en Salud Colectiva. La relevancia de tal trabajo se deriva del hecho de que, a diferencia de la metodología cuantitativa, el abordaje cualitativo no ha sido aún una opción de primera elección en las ciencias de la salud para la exploración de cuestiones derivadas de la realidad. La experiencia evidencia los aprendizajes de las docentes, cuando acogen el conocimiento previo del estudiante, valoran los relatos de experiencias de investigación y proporcionan un ejercicio práctico de técnica. Al término de esa construcción, se constata que el repensar de prácticas pedagógicas hizo que la creatividad y la inventividad se hicieran presentes en la praxis docente.O trabalho, ora apresentado, traz como objetivo a descrição da experiência da inserção de professoras em estágio pós-doutoral na disciplina de métodos e técnicas em pesquisa qualitativa em um programa de pós-graduação em Saúde Coletiva. A relevância de tal empreitada decorre do fato de que, diferentemente da metodologia quantitativa, a abordagem qualitativa não tem sido, ainda, uma opção de primeira escolha nas ciências da saúde para exploração de questões advindas da realidade. A experiência evidencia as aprendizagens das docentes, quando acolhem o conhecimento prévio do estudante, valorizam os relatos de experiências de pesquisa e proporcionam um exercício prático de técnica. Ao término dessa construção, constata-se que o repensar de práticas pedagógicas fez a criatividade e inventividade se tornarem presente na práxis docente.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoPessoa, Vera Lúcia Mendes de PaulaSousa, Maria do Socorro deMachado, Márcia Maria Tavares2017-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/129510.21713/2358-2332.2017.v14.1295RBPG; v. 14 (2017)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1295/pdf##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs Experiencia docente en la enseñanza de la disciplina de metodología de la investigación cualitativa en la postgrado Experiência docente no ensino da disciplina de metodologia da pesquisa qualitativa na pós-graduação |
title |
Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs |
spellingShingle |
Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs Pessoa, Vera Lúcia Mendes de Paula Experience. Qualitative Research. Graduate Studies. Educação; Enfermagem Experiência. Pesquisa Qualitativa. Pós-Graduação. Experiencia. Investigación Cualitativa. Postgrado. |
title_short |
Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs |
title_full |
Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs |
title_fullStr |
Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs |
title_full_unstemmed |
Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs |
title_sort |
Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs |
author |
Pessoa, Vera Lúcia Mendes de Paula |
author_facet |
Pessoa, Vera Lúcia Mendes de Paula Sousa, Maria do Socorro de Machado, Márcia Maria Tavares |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Maria do Socorro de Machado, Márcia Maria Tavares |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pessoa, Vera Lúcia Mendes de Paula Sousa, Maria do Socorro de Machado, Márcia Maria Tavares |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experience. Qualitative Research. Graduate Studies. Educação; Enfermagem Experiência. Pesquisa Qualitativa. Pós-Graduação. Experiencia. Investigación Cualitativa. Postgrado. |
topic |
Experience. Qualitative Research. Graduate Studies. Educação; Enfermagem Experiência. Pesquisa Qualitativa. Pós-Graduação. Experiencia. Investigación Cualitativa. Postgrado. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This manuscript aims to describe the experience of the insertion of postdoctoral professors in the methods and techniques in qualitative research subject in a graduate program in Collective Health. The relevance of this work stems from the fact that, unlike the quantitative methodology, the qualitative approach has not yet been a first-choice option in Health Sciences for exploring issues arising from reality. The experience evidences the learning of the professors when receiving the previous knowledge of the student, valuing the reports of research experiences and providing a practical technique. At the end of this process, we verified that the rethinking of pedagogical practices made creativity and inventiveness become present in the teaching praxis. El presente manuscrito trae como objetivo la descripción de la experiencia de la inserción de profesoras en etapa postdoctoral en la disciplina de métodos y técnicas en investigación cualitativa en un programa de postgrado en Salud Colectiva. La relevancia de tal trabajo se deriva del hecho de que, a diferencia de la metodología cuantitativa, el abordaje cualitativo no ha sido aún una opción de primera elección en las ciencias de la salud para la exploración de cuestiones derivadas de la realidad. La experiencia evidencia los aprendizajes de las docentes, cuando acogen el conocimiento previo del estudiante, valoran los relatos de experiencias de investigación y proporcionan un ejercicio práctico de técnica. Al término de esa construcción, se constata que el repensar de prácticas pedagógicas hizo que la creatividad y la inventividad se hicieran presentes en la praxis docente. O trabalho, ora apresentado, traz como objetivo a descrição da experiência da inserção de professoras em estágio pós-doutoral na disciplina de métodos e técnicas em pesquisa qualitativa em um programa de pós-graduação em Saúde Coletiva. A relevância de tal empreitada decorre do fato de que, diferentemente da metodologia quantitativa, a abordagem qualitativa não tem sido, ainda, uma opção de primeira escolha nas ciências da saúde para exploração de questões advindas da realidade. A experiência evidencia as aprendizagens das docentes, quando acolhem o conhecimento prévio do estudante, valorizam os relatos de experiências de pesquisa e proporcionam um exercício prático de técnica. Ao término dessa construção, constata-se que o repensar de práticas pedagógicas fez a criatividade e inventividade se tornarem presente na práxis docente. |
description |
This manuscript aims to describe the experience of the insertion of postdoctoral professors in the methods and techniques in qualitative research subject in a graduate program in Collective Health. The relevance of this work stems from the fact that, unlike the quantitative methodology, the qualitative approach has not yet been a first-choice option in Health Sciences for exploring issues arising from reality. The experience evidences the learning of the professors when receiving the previous knowledge of the student, valuing the reports of research experiences and providing a practical technique. At the end of this process, we verified that the rethinking of pedagogical practices made creativity and inventiveness become present in the teaching praxis. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1295 10.21713/2358-2332.2017.v14.1295 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1295 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2017.v14.1295 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1295/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 14 (2017) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987073743060992 |