The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1270 |
Resumo: | This paper presents an experience that took place in a course on the analysis of qualitative data, and discusses the teaching and learning of its methods with researchers in training. The experience consisted of a survey conducted by students from Science Education and Health master’s degree programs, about the analysis methods presented in dissertations of both programs. The goal was to develop skills related to the methods of analysis, associated with the methodological rigor of the scientific research. The descriptive survey resulted in the dispersion of the used methods, with emphasis on Content Analysis. Master’s students produced a report that corresponded positively to what was proposed as activity. From the teaching experience of the qualitative analysis, this article contributes to the debate of this matter in the training of new researchers. |
id |
CAPES-1_1385a382ce8a7b9c43507ad85f32a351 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/1270 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience reportO estudo dos métodos de análise em dissertações como aprendizagem e formação de pesquisadores para a pesquisa qualitativa: relato de uma experiênciaEl estudio de los métodos de análisis como aprendizaje y formación de investigadores para la investigación cualitativa: relato de una experienciaQualitative Research. Analysis Methods. Researcher Training. Graduation Teaching.EducaçãoPesquisa Qualitativa. Métodos de Análise. Formação do Pesquisador. Ensino de Pós-Graduação.Investigación Cualitativa. Métodos de Análisis. Formación del Investigador. Enseñanza de Postgrado.This paper presents an experience that took place in a course on the analysis of qualitative data, and discusses the teaching and learning of its methods with researchers in training. The experience consisted of a survey conducted by students from Science Education and Health master’s degree programs, about the analysis methods presented in dissertations of both programs. The goal was to develop skills related to the methods of analysis, associated with the methodological rigor of the scientific research. The descriptive survey resulted in the dispersion of the used methods, with emphasis on Content Analysis. Master’s students produced a report that corresponded positively to what was proposed as activity. From the teaching experience of the qualitative analysis, this article contributes to the debate of this matter in the training of new researchers.Este artículo presenta una experiencia desarrollada en una disciplina sobre análisis de datos cualitativos y discute la enseñanza y el aprendizaje de sus métodos con investigadores en formación. La experiencia consistió en un relevamiento conducido por estudiantes de dos maestrías académicas, en Educación Científica y en Salud, sobre los métodos de análisis presentados en tesis de ambos programas. El objetivo fue desarrollar competencias relacionadas con los métodos de análisis, vinculadas con el rigor metodológico de toda investigación. El relevamiento descriptivo resultó en una dispersión de los métodos empleados, con predominancia del Análisis del Contenido. Los estudiantes produjeron un relato bien elaborado y que correspondió de forma positiva al que había sido propuesto como actividad. Como experiencia de enseñanza del análisis cualitativo, ese artículo contribuye para el debate de ese tema en la formación de nuevos investigadores.Este artigo apresenta uma experiência ocorrida em uma disciplina sobre a análise de dados qualitativos e discute o ensino e a aprendizagem de seus métodos com pesquisadores em formação. A experiência consistiu em um levantamento realizado por estudantes de dois mestrados acadêmicos, em Educação Científica e em Saúde, sobre os métodos de análise apresentados em dissertações de ambos os programas. O objetivo era desenvolver competências relacionadas com os métodos de análise, associadas ao rigor metodológico da pesquisa científica. O levantamento descritivo resultou em uma dispersão dos métodos utilizados, com predominância da Análise de Conteúdo. Os mestrandos produziram um relatório que correspondeu de forma positiva ao proposto como atividade. A partir da experiência de ensino da análise qualitativa, este artigo contribui para o debate do tema na formação de novos pesquisadores.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoDos Santos, Bruno FerreiraVaz, Ádila SilvaLeite, Paula LacerdaBarbosa, Cláudia StelaAraújo, LuzitâneaLyra, Anni Barretodos Santos, BeatrizMoreira, Celma BentoSantana, Maria Lydia Aroz D.Martins, Regiane Barreto2017-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/127010.21713/2358-2332.2017.v14.1270RBPG; v. 14 (2017)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1270/pdf##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report O estudo dos métodos de análise em dissertações como aprendizagem e formação de pesquisadores para a pesquisa qualitativa: relato de uma experiência El estudio de los métodos de análisis como aprendizaje y formación de investigadores para la investigación cualitativa: relato de una experiencia |
title |
The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report |
spellingShingle |
The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report Dos Santos, Bruno Ferreira Qualitative Research. Analysis Methods. Researcher Training. Graduation Teaching. Educação Pesquisa Qualitativa. Métodos de Análise. Formação do Pesquisador. Ensino de Pós-Graduação. Investigación Cualitativa. Métodos de Análisis. Formación del Investigador. Enseñanza de Postgrado. |
title_short |
The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report |
title_full |
The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report |
title_fullStr |
The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report |
title_full_unstemmed |
The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report |
title_sort |
The analysis methods study in dissertations as researchers learning and training to the qualitative research: an experience report |
author |
Dos Santos, Bruno Ferreira |
author_facet |
Dos Santos, Bruno Ferreira Vaz, Ádila Silva Leite, Paula Lacerda Barbosa, Cláudia Stela Araújo, Luzitânea Lyra, Anni Barreto dos Santos, Beatriz Moreira, Celma Bento Santana, Maria Lydia Aroz D. Martins, Regiane Barreto |
author_role |
author |
author2 |
Vaz, Ádila Silva Leite, Paula Lacerda Barbosa, Cláudia Stela Araújo, Luzitânea Lyra, Anni Barreto dos Santos, Beatriz Moreira, Celma Bento Santana, Maria Lydia Aroz D. Martins, Regiane Barreto |
author2_role |
author author author author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dos Santos, Bruno Ferreira Vaz, Ádila Silva Leite, Paula Lacerda Barbosa, Cláudia Stela Araújo, Luzitânea Lyra, Anni Barreto dos Santos, Beatriz Moreira, Celma Bento Santana, Maria Lydia Aroz D. Martins, Regiane Barreto |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Qualitative Research. Analysis Methods. Researcher Training. Graduation Teaching. Educação Pesquisa Qualitativa. Métodos de Análise. Formação do Pesquisador. Ensino de Pós-Graduação. Investigación Cualitativa. Métodos de Análisis. Formación del Investigador. Enseñanza de Postgrado. |
topic |
Qualitative Research. Analysis Methods. Researcher Training. Graduation Teaching. Educação Pesquisa Qualitativa. Métodos de Análise. Formação do Pesquisador. Ensino de Pós-Graduação. Investigación Cualitativa. Métodos de Análisis. Formación del Investigador. Enseñanza de Postgrado. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This paper presents an experience that took place in a course on the analysis of qualitative data, and discusses the teaching and learning of its methods with researchers in training. The experience consisted of a survey conducted by students from Science Education and Health master’s degree programs, about the analysis methods presented in dissertations of both programs. The goal was to develop skills related to the methods of analysis, associated with the methodological rigor of the scientific research. The descriptive survey resulted in the dispersion of the used methods, with emphasis on Content Analysis. Master’s students produced a report that corresponded positively to what was proposed as activity. From the teaching experience of the qualitative analysis, this article contributes to the debate of this matter in the training of new researchers. Este artículo presenta una experiencia desarrollada en una disciplina sobre análisis de datos cualitativos y discute la enseñanza y el aprendizaje de sus métodos con investigadores en formación. La experiencia consistió en un relevamiento conducido por estudiantes de dos maestrías académicas, en Educación Científica y en Salud, sobre los métodos de análisis presentados en tesis de ambos programas. El objetivo fue desarrollar competencias relacionadas con los métodos de análisis, vinculadas con el rigor metodológico de toda investigación. El relevamiento descriptivo resultó en una dispersión de los métodos empleados, con predominancia del Análisis del Contenido. Los estudiantes produjeron un relato bien elaborado y que correspondió de forma positiva al que había sido propuesto como actividad. Como experiencia de enseñanza del análisis cualitativo, ese artículo contribuye para el debate de ese tema en la formación de nuevos investigadores. Este artigo apresenta uma experiência ocorrida em uma disciplina sobre a análise de dados qualitativos e discute o ensino e a aprendizagem de seus métodos com pesquisadores em formação. A experiência consistiu em um levantamento realizado por estudantes de dois mestrados acadêmicos, em Educação Científica e em Saúde, sobre os métodos de análise apresentados em dissertações de ambos os programas. O objetivo era desenvolver competências relacionadas com os métodos de análise, associadas ao rigor metodológico da pesquisa científica. O levantamento descritivo resultou em uma dispersão dos métodos utilizados, com predominância da Análise de Conteúdo. Os mestrandos produziram um relatório que correspondeu de forma positiva ao proposto como atividade. A partir da experiência de ensino da análise qualitativa, este artigo contribui para o debate do tema na formação de novos pesquisadores. |
description |
This paper presents an experience that took place in a course on the analysis of qualitative data, and discusses the teaching and learning of its methods with researchers in training. The experience consisted of a survey conducted by students from Science Education and Health master’s degree programs, about the analysis methods presented in dissertations of both programs. The goal was to develop skills related to the methods of analysis, associated with the methodological rigor of the scientific research. The descriptive survey resulted in the dispersion of the used methods, with emphasis on Content Analysis. Master’s students produced a report that corresponded positively to what was proposed as activity. From the teaching experience of the qualitative analysis, this article contributes to the debate of this matter in the training of new researchers. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1270 10.21713/2358-2332.2017.v14.1270 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1270 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2017.v14.1270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1270/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 14 (2017) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987073721040896 |