Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pessoa, Vera Lúcia Mendes de Paula
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Sousa, Maria do Socorro de, Machado, Márcia Maria Tavares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1295
Resumo: This manuscript aims to describe the experience of the insertion of postdoctoral professors in the methods and techniques in qualitative research subject in a graduate program in Collective Health. The relevance of this work stems from the fact that, unlike the quantitative methodology, the qualitative approach has not yet been a first-choice option in Health Sciences for exploring issues arising from reality. The experience evidences the learning of the professors when receiving the previous knowledge of the student, valuing the reports of research experiences and providing a practical technique. At the end of this process, we verified that the rethinking of pedagogical practices made creativity and inventiveness become present in the teaching praxis.
id CAPES-1_9c3fd930201b6f3932e6504c008f8de6
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/1295
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programsExperiencia docente en la enseñanza de la disciplina de metodología de la investigación cualitativa en la postgradoExperiência docente no ensino da disciplina de metodologia da pesquisa qualitativa na pós-graduaçãoExperience. Qualitative Research. Graduate Studies.Educação; EnfermagemExperiência. Pesquisa Qualitativa. Pós-Graduação.Experiencia. Investigación Cualitativa. Postgrado.This manuscript aims to describe the experience of the insertion of postdoctoral professors in the methods and techniques in qualitative research subject in a graduate program in Collective Health. The relevance of this work stems from the fact that, unlike the quantitative methodology, the qualitative approach has not yet been a first-choice option in Health Sciences for exploring issues arising from reality. The experience evidences the learning of the professors when receiving the previous knowledge of the student, valuing the reports of research experiences and providing a practical technique. At the end of this process, we verified that the rethinking of pedagogical practices made creativity and inventiveness become present in the teaching praxis.El presente manuscrito trae como objetivo la descripción de la experiencia de la inserción de profesoras en etapa postdoctoral en la disciplina de métodos y técnicas en investigación cualitativa en un programa de postgrado en Salud Colectiva. La relevancia de tal trabajo se deriva del hecho de que, a diferencia de la metodología cuantitativa, el abordaje cualitativo no ha sido aún una opción de primera elección en las ciencias de la salud para la exploración de cuestiones derivadas de la realidad. La experiencia evidencia los aprendizajes de las docentes, cuando acogen el conocimiento previo del estudiante, valoran los relatos de experiencias de investigación y proporcionan un ejercicio práctico de técnica. Al término de esa construcción, se constata que el repensar de prácticas pedagógicas hizo que la creatividad y la inventividad se hicieran presentes en la praxis docente.O trabalho, ora apresentado, traz como objetivo a descrição da experiência da inserção de professoras em estágio pós-doutoral na disciplina de métodos e técnicas em pesquisa qualitativa em um programa de pós-graduação em Saúde Coletiva. A relevância de tal empreitada decorre do fato de que, diferentemente da metodologia quantitativa, a abordagem qualitativa não tem sido, ainda, uma opção de primeira escolha nas ciências da saúde para exploração de questões advindas da realidade. A experiência evidencia as aprendizagens das docentes, quando acolhem o conhecimento prévio do estudante, valorizam os relatos de experiências de pesquisa e proporcionam um exercício prático de técnica. Ao término dessa construção, constata-se que o repensar de práticas pedagógicas fez a criatividade e inventividade se tornarem presente na práxis docente.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoPessoa, Vera Lúcia Mendes de PaulaSousa, Maria do Socorro deMachado, Márcia Maria Tavares2017-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/129510.21713/2358-2332.2017.v14.1295RBPG; v. 14 (2017)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1295/pdf##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs
Experiencia docente en la enseñanza de la disciplina de metodología de la investigación cualitativa en la postgrado
Experiência docente no ensino da disciplina de metodologia da pesquisa qualitativa na pós-graduação
title Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs
spellingShingle Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs
Pessoa, Vera Lúcia Mendes de Paula
Experience. Qualitative Research. Graduate Studies.
Educação; Enfermagem
Experiência. Pesquisa Qualitativa. Pós-Graduação.
Experiencia. Investigación Cualitativa. Postgrado.
title_short Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs
title_full Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs
title_fullStr Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs
title_full_unstemmed Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs
title_sort Professor’s experience in the teaching of the methodology of qualitative research subject in graduate programs
author Pessoa, Vera Lúcia Mendes de Paula
author_facet Pessoa, Vera Lúcia Mendes de Paula
Sousa, Maria do Socorro de
Machado, Márcia Maria Tavares
author_role author
author2 Sousa, Maria do Socorro de
Machado, Márcia Maria Tavares
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Pessoa, Vera Lúcia Mendes de Paula
Sousa, Maria do Socorro de
Machado, Márcia Maria Tavares
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Experience. Qualitative Research. Graduate Studies.
Educação; Enfermagem
Experiência. Pesquisa Qualitativa. Pós-Graduação.
Experiencia. Investigación Cualitativa. Postgrado.
topic Experience. Qualitative Research. Graduate Studies.
Educação; Enfermagem
Experiência. Pesquisa Qualitativa. Pós-Graduação.
Experiencia. Investigación Cualitativa. Postgrado.
dc.description.none.fl_txt_mv This manuscript aims to describe the experience of the insertion of postdoctoral professors in the methods and techniques in qualitative research subject in a graduate program in Collective Health. The relevance of this work stems from the fact that, unlike the quantitative methodology, the qualitative approach has not yet been a first-choice option in Health Sciences for exploring issues arising from reality. The experience evidences the learning of the professors when receiving the previous knowledge of the student, valuing the reports of research experiences and providing a practical technique. At the end of this process, we verified that the rethinking of pedagogical practices made creativity and inventiveness become present in the teaching praxis.
El presente manuscrito trae como objetivo la descripción de la experiencia de la inserción de profesoras en etapa postdoctoral en la disciplina de métodos y técnicas en investigación cualitativa en un programa de postgrado en Salud Colectiva. La relevancia de tal trabajo se deriva del hecho de que, a diferencia de la metodología cuantitativa, el abordaje cualitativo no ha sido aún una opción de primera elección en las ciencias de la salud para la exploración de cuestiones derivadas de la realidad. La experiencia evidencia los aprendizajes de las docentes, cuando acogen el conocimiento previo del estudiante, valoran los relatos de experiencias de investigación y proporcionan un ejercicio práctico de técnica. Al término de esa construcción, se constata que el repensar de prácticas pedagógicas hizo que la creatividad y la inventividad se hicieran presentes en la praxis docente.
O trabalho, ora apresentado, traz como objetivo a descrição da experiência da inserção de professoras em estágio pós-doutoral na disciplina de métodos e técnicas em pesquisa qualitativa em um programa de pós-graduação em Saúde Coletiva. A relevância de tal empreitada decorre do fato de que, diferentemente da metodologia quantitativa, a abordagem qualitativa não tem sido, ainda, uma opção de primeira escolha nas ciências da saúde para exploração de questões advindas da realidade. A experiência evidencia as aprendizagens das docentes, quando acolhem o conhecimento prévio do estudante, valorizam os relatos de experiências de pesquisa e proporcionam um exercício prático de técnica. Ao término dessa construção, constata-se que o repensar de práticas pedagógicas fez a criatividade e inventividade se tornarem presente na práxis docente.
description This manuscript aims to describe the experience of the insertion of postdoctoral professors in the methods and techniques in qualitative research subject in a graduate program in Collective Health. The relevance of this work stems from the fact that, unlike the quantitative methodology, the qualitative approach has not yet been a first-choice option in Health Sciences for exploring issues arising from reality. The experience evidences the learning of the professors when receiving the previous knowledge of the student, valuing the reports of research experiences and providing a practical technique. At the end of this process, we verified that the rethinking of pedagogical practices made creativity and inventiveness become present in the teaching praxis.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-25
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1295
10.21713/2358-2332.2017.v14.1295
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1295
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2017.v14.1295
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1295/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 14 (2017)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987073743060992