The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Bruno Ferreira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Moraes, Jucimara de Jesus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/668
Resumo: In this article we present the results of a research study made with graduates of a course of teacher training in chemistry which were fellows of PIBID. The graduates were interviewed by questionnaires and semi-structured interviews. Our main aim was to identify the factors that define professional trajectories of the graduates and also to know the relationships between their participation in this program of initiation to teaching and their professional choices. Our data were analyzed by using grounded theory. Through this analysis we could elaborate an interpretation about the professional choices of newly certified teachers, whose primary option for permanent education is represented by formation as a researcher. Acting as a teacher is postponed for the future or is taken as an alternative project in their professional trajectories.
id CAPES-1_eb132b5c936ee71d03153aed712c323f
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/668
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachersO Pibid e a trajetória profissional de licenciados em QuímicaEl PIBID y la trayectoria profesional de licenciados en QuímicaProfessional Trajectory. Teacher Training in Chemistry. PIBID.Educação; Ensino de Ciências e MatemáticaFormação docente; Licenciatura em Química; Trajetória profissional; PibidTrayectoria Profesional. Licenciatura en Química. Formación Docente. PIBID.In this article we present the results of a research study made with graduates of a course of teacher training in chemistry which were fellows of PIBID. The graduates were interviewed by questionnaires and semi-structured interviews. Our main aim was to identify the factors that define professional trajectories of the graduates and also to know the relationships between their participation in this program of initiation to teaching and their professional choices. Our data were analyzed by using grounded theory. Through this analysis we could elaborate an interpretation about the professional choices of newly certified teachers, whose primary option for permanent education is represented by formation as a researcher. Acting as a teacher is postponed for the future or is taken as an alternative project in their professional trajectories.Neste artigo são apresentados os resultados de pesquisa realizada com egressos de um curso de licenciatura em Química que foram bolsistas do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid). Os recém-graduados foram entrevistados por meio de questionários e entrevistas semiestruturadas. Seu objetivo principal foi o de conhecer os fatores que incidem sobre o que define sua trajetória profissional e as relações entre sua participação nesse programa de iniciação à docência e as escolhas profissionais. Os dados levantados foram analisados por meio da Teoria Fundamentada. A análise dos dados permitiu a elaboração de uma interpretação sobre as escolhas profissionais dos licenciados, cuja opção primordial pela educação permanente está representada pela formação como pesquisador, e a atuação como docente é postergada para o futuro ou como um projeto alternativo em suas trajetórias profissionais.Ese artículo presenta los resultados de una investigación realizada con egresos de una carrera de licenciatura en química que fueron becarios del PIBID. Los recién graduados fueron entrevistados por medio de cuestionarios y entrevistas semiestructuradas. Su principal objetivo fue conocer los factores que inciden sobre la definición de sus trayectorias profesionales y también conocer las relaciones entre su participación en este programa y las elecciones profesionales. Los datos fueron analizados con la teoría fundamentada. Por medio de ese análisis elaboramos una interpretación sobre las elecciones profesionales de los recién graduados, cuya opción primera por la educación permanente está representada por la formación como investigador, mientras la actuación como docente es postergada para el futuro o tomada como un proyecto alternativo en sus trayectorias profesionales.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoCapesdos Santos, Bruno FerreiraMoraes, Jucimara de Jesus2015-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/66810.21713/2358-2332.2015.v12.668RBPG; v. 12, n. 27 (2015)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 12, n. 27 (2015)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/668/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers
O Pibid e a trajetória profissional de licenciados em Química
El PIBID y la trayectoria profesional de licenciados en Química
title The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers
spellingShingle The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers
dos Santos, Bruno Ferreira
Professional Trajectory. Teacher Training in Chemistry. PIBID.
Educação; Ensino de Ciências e Matemática
Formação docente; Licenciatura em Química; Trajetória profissional; Pibid
Trayectoria Profesional. Licenciatura en Química. Formación Docente. PIBID.
title_short The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers
title_full The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers
title_fullStr The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers
title_full_unstemmed The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers
title_sort The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers
author dos Santos, Bruno Ferreira
author_facet dos Santos, Bruno Ferreira
Moraes, Jucimara de Jesus
author_role author
author2 Moraes, Jucimara de Jesus
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Capes

dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos, Bruno Ferreira
Moraes, Jucimara de Jesus
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Professional Trajectory. Teacher Training in Chemistry. PIBID.
Educação; Ensino de Ciências e Matemática
Formação docente; Licenciatura em Química; Trajetória profissional; Pibid
Trayectoria Profesional. Licenciatura en Química. Formación Docente. PIBID.
topic Professional Trajectory. Teacher Training in Chemistry. PIBID.
Educação; Ensino de Ciências e Matemática
Formação docente; Licenciatura em Química; Trajetória profissional; Pibid
Trayectoria Profesional. Licenciatura en Química. Formación Docente. PIBID.
dc.description.none.fl_txt_mv In this article we present the results of a research study made with graduates of a course of teacher training in chemistry which were fellows of PIBID. The graduates were interviewed by questionnaires and semi-structured interviews. Our main aim was to identify the factors that define professional trajectories of the graduates and also to know the relationships between their participation in this program of initiation to teaching and their professional choices. Our data were analyzed by using grounded theory. Through this analysis we could elaborate an interpretation about the professional choices of newly certified teachers, whose primary option for permanent education is represented by formation as a researcher. Acting as a teacher is postponed for the future or is taken as an alternative project in their professional trajectories.
Neste artigo são apresentados os resultados de pesquisa realizada com egressos de um curso de licenciatura em Química que foram bolsistas do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid). Os recém-graduados foram entrevistados por meio de questionários e entrevistas semiestruturadas. Seu objetivo principal foi o de conhecer os fatores que incidem sobre o que define sua trajetória profissional e as relações entre sua participação nesse programa de iniciação à docência e as escolhas profissionais. Os dados levantados foram analisados por meio da Teoria Fundamentada. A análise dos dados permitiu a elaboração de uma interpretação sobre as escolhas profissionais dos licenciados, cuja opção primordial pela educação permanente está representada pela formação como pesquisador, e a atuação como docente é postergada para o futuro ou como um projeto alternativo em suas trajetórias profissionais.
Ese artículo presenta los resultados de una investigación realizada con egresos de una carrera de licenciatura en química que fueron becarios del PIBID. Los recién graduados fueron entrevistados por medio de cuestionarios y entrevistas semiestructuradas. Su principal objetivo fue conocer los factores que inciden sobre la definición de sus trayectorias profesionales y también conocer las relaciones entre su participación en este programa y las elecciones profesionales. Los datos fueron analizados con la teoría fundamentada. Por medio de ese análisis elaboramos una interpretación sobre las elecciones profesionales de los recién graduados, cuya opción primera por la educación permanente está representada por la formación como investigador, mientras la actuación como docente es postergada para el futuro o tomada como un proyecto alternativo en sus trayectorias profesionales.
description In this article we present the results of a research study made with graduates of a course of teacher training in chemistry which were fellows of PIBID. The graduates were interviewed by questionnaires and semi-structured interviews. Our main aim was to identify the factors that define professional trajectories of the graduates and also to know the relationships between their participation in this program of initiation to teaching and their professional choices. Our data were analyzed by using grounded theory. Through this analysis we could elaborate an interpretation about the professional choices of newly certified teachers, whose primary option for permanent education is represented by formation as a researcher. Acting as a teacher is postponed for the future or is taken as an alternative project in their professional trajectories.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-03
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/668
10.21713/2358-2332.2015.v12.668
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/668
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2015.v12.668
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/668/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 12, n. 27 (2015)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 12, n. 27 (2015)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987074307194880