The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/668 |
Resumo: | In this article we present the results of a research study made with graduates of a course of teacher training in chemistry which were fellows of PIBID. The graduates were interviewed by questionnaires and semi-structured interviews. Our main aim was to identify the factors that define professional trajectories of the graduates and also to know the relationships between their participation in this program of initiation to teaching and their professional choices. Our data were analyzed by using grounded theory. Through this analysis we could elaborate an interpretation about the professional choices of newly certified teachers, whose primary option for permanent education is represented by formation as a researcher. Acting as a teacher is postponed for the future or is taken as an alternative project in their professional trajectories. |
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The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachersO Pibid e a trajetória profissional de licenciados em QuímicaEl PIBID y la trayectoria profesional de licenciados en QuímicaProfessional Trajectory. Teacher Training in Chemistry. PIBID.Educação; Ensino de Ciências e MatemáticaFormação docente; Licenciatura em Química; Trajetória profissional; PibidTrayectoria Profesional. Licenciatura en Química. Formación Docente. PIBID.In this article we present the results of a research study made with graduates of a course of teacher training in chemistry which were fellows of PIBID. The graduates were interviewed by questionnaires and semi-structured interviews. Our main aim was to identify the factors that define professional trajectories of the graduates and also to know the relationships between their participation in this program of initiation to teaching and their professional choices. Our data were analyzed by using grounded theory. Through this analysis we could elaborate an interpretation about the professional choices of newly certified teachers, whose primary option for permanent education is represented by formation as a researcher. Acting as a teacher is postponed for the future or is taken as an alternative project in their professional trajectories.Neste artigo são apresentados os resultados de pesquisa realizada com egressos de um curso de licenciatura em Química que foram bolsistas do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid). Os recém-graduados foram entrevistados por meio de questionários e entrevistas semiestruturadas. Seu objetivo principal foi o de conhecer os fatores que incidem sobre o que define sua trajetória profissional e as relações entre sua participação nesse programa de iniciação à docência e as escolhas profissionais. Os dados levantados foram analisados por meio da Teoria Fundamentada. A análise dos dados permitiu a elaboração de uma interpretação sobre as escolhas profissionais dos licenciados, cuja opção primordial pela educação permanente está representada pela formação como pesquisador, e a atuação como docente é postergada para o futuro ou como um projeto alternativo em suas trajetórias profissionais.Ese artículo presenta los resultados de una investigación realizada con egresos de una carrera de licenciatura en química que fueron becarios del PIBID. Los recién graduados fueron entrevistados por medio de cuestionarios y entrevistas semiestructuradas. Su principal objetivo fue conocer los factores que inciden sobre la definición de sus trayectorias profesionales y también conocer las relaciones entre su participación en este programa y las elecciones profesionales. Los datos fueron analizados con la teoría fundamentada. Por medio de ese análisis elaboramos una interpretación sobre las elecciones profesionales de los recién graduados, cuya opción primera por la educación permanente está representada por la formación como investigador, mientras la actuación como docente es postergada para el futuro o tomada como un proyecto alternativo en sus trayectorias profesionales.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoCapesdos Santos, Bruno FerreiraMoraes, Jucimara de Jesus2015-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/66810.21713/2358-2332.2015.v12.668RBPG; v. 12, n. 27 (2015)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 12, n. 27 (2015)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/668/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com - |
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In this article we present the results of a research study made with graduates of a course of teacher training in chemistry which were fellows of PIBID. The graduates were interviewed by questionnaires and semi-structured interviews. Our main aim was to identify the factors that define professional trajectories of the graduates and also to know the relationships between their participation in this program of initiation to teaching and their professional choices. Our data were analyzed by using grounded theory. Through this analysis we could elaborate an interpretation about the professional choices of newly certified teachers, whose primary option for permanent education is represented by formation as a researcher. Acting as a teacher is postponed for the future or is taken as an alternative project in their professional trajectories. |
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