SEX EDUCATION IN SCHOOLS: WHEN THE EASIEST THING IS SILENCE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Interdisciplinares |
Texto Completo: | https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/877 |
Resumo: | Sex education is a taboo subject in schools. It is not talked about directly, but it is extremely present in everyday school life. Officially in Brazil, Sex Education is a cross-curricular theme, as set out in the National Curriculum Parameters of 1996 and, during the conservative ascendancy in the federal government, its omission from the main legal provisions of this period (between 2016 and 2022). In schools, Sex Education has been introduced with a biological, hygienist bias, mainly stemming from health projects. In this article, we will report on a training activity with sixth-grade students at a school in the metropolitan region of Rio Grande do Sul, using the Adolescent Health Handbook. To this end, we will carry out qualitative research using experience reports and documentary analysis based on feminist epistemology and gender studies. The results point to the need for greater theoretical depth, not just for education professionals, but for society as a whole, on the essential cultural, historical and social nature of Sex Education, as well as the internal nature of the school's Sexuality Pedagogy. |
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SEX EDUCATION IN SCHOOLS: WHEN THE EASIEST THING IS SILENCEEDUCACIÓN SEXUAL EN LAS ESCUELAS: CUANDO LO MÁS FÁCIL ES EL SILENCIOEDUCAÇÃO SEXUAL NAS ESCOLAS: QUANDO O MAIS FÁCIL É O SILÊNCIOEducação SexualGênero e SexualidadeFormação de professoresEducação SexualGênero e SexualidadeFormação de professoresSex EducationGender and SexualityTeacher Continuous TrainingSex EducationGender and SexualityTeacher Continuous TrainingEducación sexualGénero y sexualidadFormación de profesoresEducación sexualGénero y sexualidadFormación de profesoresSex education is a taboo subject in schools. It is not talked about directly, but it is extremely present in everyday school life. Officially in Brazil, Sex Education is a cross-curricular theme, as set out in the National Curriculum Parameters of 1996 and, during the conservative ascendancy in the federal government, its omission from the main legal provisions of this period (between 2016 and 2022). In schools, Sex Education has been introduced with a biological, hygienist bias, mainly stemming from health projects. In this article, we will report on a training activity with sixth-grade students at a school in the metropolitan region of Rio Grande do Sul, using the Adolescent Health Handbook. To this end, we will carry out qualitative research using experience reports and documentary analysis based on feminist epistemology and gender studies. The results point to the need for greater theoretical depth, not just for education professionals, but for society as a whole, on the essential cultural, historical and social nature of Sex Education, as well as the internal nature of the school's Sexuality Pedagogy.La educación sexual es un tabú en las escuelas. No se aborda directamente, pero es sumamente presente en la vida cotidiana escolar. Oficialmente en Brasil, tenemos la Educación Sexual como un tema transversal previsto en los Parámetros Curriculares Nacionales de 1996 y, durante la ascendencia conservadora en el gobierno federal, su omisión en los principales dispositivos legales de este período (entre 2016 y 2022). En las escuelas, la Educación Sexual ha sido introducida desde una perspectiva biológica, higienista y principalmente derivada de proyectos del área de la Salud. En este artículo, presentaremos un informe de actividad formativa con estudiantes de sexto año de la Educación Primaria de una escuela en la región metropolitana de Río Grande do Sul, utilizando la Caderneta de Saúde do/a Adolescente. Para ello, llevaremos a cabo una investigación cualitativa utilizando el informe de experiencia y el análisis documental basados en la epistemología feminista y en los estudios de género. Como resultados, señalamos la necesidad de un mayor aprofundamiento teórico, no solo por parte de los profesionales de la educación, sino también por parte de toda la sociedad, sobre la esencialidad del carácter cultural, histórico y social de la Educación Sexual, así como del carácter interno de la Pedagogía de la Sexualidad en la escuela.A educação sexual é um tabu nas escolas. Não se fala diretamente, porém é extremamente presente no cotidiano escolar. Oficialmente no Brasil temos a Educação Sexual como um tema transversal previso nos Parâmetros Curriculares Nacionais de 1996 e, durante a ascendência conservadora no governo federal, a sua omissão dos principais dispositivos legais deste período (entre 2016 a 2022). Nas escolas a Educação Sexual tem sido introduzida pelo viés biológico, higienista e advinda, principalmente, de projetos da área da Saúde. Iremos trazer neste artigo um relato de atividade formativa com estudantes do sexto ano do Ensino Fundamental de uma escola da região metropolitana do Rio Grande do Sul utilizando a Caderneta de Saúde do/a Adolescente. Para tanto, realizaremos uma pesquisa qualitativa utilizando o relato de experiência, a análise documental embasadas na epistemologia feminista e nos estudos de gênero. Como resultados apontamos para a necessidade de maior aprofundamento teórico, não apenas das/os profissionais da educação, mas como de toda a sociedade, sobre a essencialidade do caráter cultural, histórico e social da Educação Sexual bem como do caráter interno da Pedagogia da Sexualidade da escola.Editora CEEINTER2024-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/87710.56579/rei.v5i7.877Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 5 No. 7 (2023): DOSSIER: Intersectionality and Education: Challenges for Thinking School Education; 31-45Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 5 Núm. 7 (2023): DOSSIER: Interseccionalidad y Educación: Desafíos para Reflexionar sobre la Educación Escolar; 31-45Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 5 n. 7 (2023): DOSSIÊ: Interseccionalidade e Educação: Desafios para Pensar a Educação Escolar; 31-452674-870310.56579/rei.v5i7reponame:Revista de Estudos Interdisciplinaresinstname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERinstacron:CEEINTERporhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/877/845Copyright (c) 2023 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-brinfo:eu-repo/semantics/openAccessStumpf, GlauceSouza , Marcos Rogério dos SantosSilva, Denise Regina Quaresma da2024-01-03T22:11:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/877Revistahttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinarPRIhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/oaiceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br2674-87032674-8703opendoar:2024-01-03T22:11:54Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERfalse |
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