Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1453 |
Resumo: | The research sought to analyze the conceptions of undergraduates and graduates of three courses aimed at training teachers in the field of Natural Sciences, referring to the terms Gender and Sexuality. Since the media, society and conservative discourses reinforce and contribute to the construction of biased views regarding these themes. For the development of this research a keyboard was used and for the exploration of the data Content Analysis was used, from which three categories emerged. The results show that undergraduate students have misunderstandings about the terminologies gender, sexuality and sexual orientation and indicate that the University addresses some of these issues, at the same time, they recognize the importance of working with these issues in school spaces. Finally, the research points out that greater depth is needed about the theme of Gender and Sexuality in the training of teachers, given that these issues are part of everyday life and are present in the lives of students. |
id |
IFMT_dcc96b6b6c7319c4b1bfbab30c90f3ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1453 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues Formación de Profesores de Ciencias Naturales y temas de género y sexualidadFormação de Professoras e Professores de Ciências da Natureza e as questões de gênero e sexualidadeGênero e SexualidadeCiências da NaturezaFormação de professoresGender and SexualityNatural SciencesTeacher trainingGénero y SexualidadCiéncias de la naturalezaFormación de profesoresThe research sought to analyze the conceptions of undergraduates and graduates of three courses aimed at training teachers in the field of Natural Sciences, referring to the terms Gender and Sexuality. Since the media, society and conservative discourses reinforce and contribute to the construction of biased views regarding these themes. For the development of this research a keyboard was used and for the exploration of the data Content Analysis was used, from which three categories emerged. The results show that undergraduate students have misunderstandings about the terminologies gender, sexuality and sexual orientation and indicate that the University addresses some of these issues, at the same time, they recognize the importance of working with these issues in school spaces. Finally, the research points out that greater depth is needed about the theme of Gender and Sexuality in the training of teachers, given that these issues are part of everyday life and are present in the lives of students.La investigación buscó analizar las concepciones de graduados y graduados de tres cursos destinados a la formación de profesores en el campo de las Ciencias Naturales, en referencia a los términos Género y Sexualidad. Dado que los medios de comunicación, la sociedad y los discursos conservadores refuerzan y contribuyen a la construcción de visiones sesgadas sobre estos temas. Para el desarrollo de esta investigación se utilizó un teclado y para la exploración de los datos se utilizó el Análisis de Contenido, del cual surgieron tres categorías. Los resultados muestran que los estudiantes de pregrado tienen malentendidos sobre las terminologías género, sexualidad y orientación sexual e indican que la Universidad aborda algunos de estos temas, al mismo tiempo, reconocen la importancia de trabajar estos temas en los espacios escolares. Finalmente, la investigación apunta que se necesita mayor profundidad sobre el tema de Género y Sexualidad en la formación de docentes, dado que estos temas forman parte del cotidiano y están presentes en la vida de los estudiantes.A pesquisa buscou analisar as concepções de licenciandos e licenciandas de três cursos voltados a formação de professores e professoras da área de Ciências da Natureza, referentes aos termos Gênero e Sexualidade. Visto que a mídia, a sociedade e os discursos conservadores reforçam e contribuírem para a construção de visões tendenciosas referentes a estas temáticas. Para o desenvolvimento desta pesquisa foi utilizado um questionário e para a exploração dos dados utilizou-se a Análise de Conteúdo, da qual emergiram três categorias. Os resultados demonstram que estudantes de licenciatura apresentam entendimentos equivocados sobre as terminologias gênero, sexualidade e orientação sexual e sinalizam que a Universidade aborda pouco essas temáticas, ao mesmo tempo, reconhecem a importância de se trabalhar com essas questões nos espaços escolares. Por fim, a pesquisa aponta que são necessários maiores aprofundamentos acerca da temática Gênero e Sexualidade na formação de professores e professoras, haja vista que essas questões fazem parte do cotidiano e estão presentes na vida das educandas e dos educandos.Revista Prática Docente2022-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/145310.23926/RPD.2022.v7.n3.e22079.id1453Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22079Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22079Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220792526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1453/701Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro, Thamires LuanaSantos, Eliane Gonçalves dos2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1453Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues Formación de Profesores de Ciencias Naturales y temas de género y sexualidad Formação de Professoras e Professores de Ciências da Natureza e as questões de gênero e sexualidade |
title |
Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues |
spellingShingle |
Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues Cordeiro, Thamires Luana Gênero e Sexualidade Ciências da Natureza Formação de professores Gender and Sexuality Natural Sciences Teacher training Género y Sexualidad Ciéncias de la naturaleza Formación de profesores |
title_short |
Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues |
title_full |
Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues |
title_fullStr |
Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues |
title_full_unstemmed |
Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues |
title_sort |
Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues |
author |
Cordeiro, Thamires Luana |
author_facet |
Cordeiro, Thamires Luana Santos, Eliane Gonçalves dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Eliane Gonçalves dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cordeiro, Thamires Luana Santos, Eliane Gonçalves dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero e Sexualidade Ciências da Natureza Formação de professores Gender and Sexuality Natural Sciences Teacher training Género y Sexualidad Ciéncias de la naturaleza Formación de profesores |
topic |
Gênero e Sexualidade Ciências da Natureza Formação de professores Gender and Sexuality Natural Sciences Teacher training Género y Sexualidad Ciéncias de la naturaleza Formación de profesores |
description |
The research sought to analyze the conceptions of undergraduates and graduates of three courses aimed at training teachers in the field of Natural Sciences, referring to the terms Gender and Sexuality. Since the media, society and conservative discourses reinforce and contribute to the construction of biased views regarding these themes. For the development of this research a keyboard was used and for the exploration of the data Content Analysis was used, from which three categories emerged. The results show that undergraduate students have misunderstandings about the terminologies gender, sexuality and sexual orientation and indicate that the University addresses some of these issues, at the same time, they recognize the importance of working with these issues in school spaces. Finally, the research points out that greater depth is needed about the theme of Gender and Sexuality in the training of teachers, given that these issues are part of everyday life and are present in the lives of students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1453 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22079.id1453 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1453 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22079.id1453 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1453/701 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22079 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22079 Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22079 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726294212608 |