Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cordeiro, Thamires Luana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Eliane Gonçalves dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1453
Resumo: The research sought to analyze the conceptions of undergraduates and graduates of three courses aimed at training teachers in the field of Natural Sciences, referring to the terms Gender and Sexuality. Since the media, society and conservative discourses reinforce and contribute to the construction of biased views regarding these themes. For the development of this research a keyboard was used and for the exploration of the data Content Analysis was used, from which three categories emerged. The results show that undergraduate students have misunderstandings about the terminologies gender, sexuality and sexual orientation and indicate that the University addresses some of these issues, at the same time, they recognize the importance of working with these issues in school spaces. Finally, the research points out that greater depth is needed about the theme of Gender and Sexuality in the training of teachers, given that these issues are part of everyday life and are present in the lives of students.
id IFMT_dcc96b6b6c7319c4b1bfbab30c90f3ae
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1453
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues Formación de Profesores de Ciencias Naturales y temas de género y sexualidadFormação de Professoras e Professores de Ciências da Natureza e as questões de gênero e sexualidadeGênero e SexualidadeCiências da NaturezaFormação de professoresGender and SexualityNatural SciencesTeacher trainingGénero y SexualidadCiéncias de la naturalezaFormación de profesoresThe research sought to analyze the conceptions of undergraduates and graduates of three courses aimed at training teachers in the field of Natural Sciences, referring to the terms Gender and Sexuality. Since the media, society and conservative discourses reinforce and contribute to the construction of biased views regarding these themes. For the development of this research a keyboard was used and for the exploration of the data Content Analysis was used, from which three categories emerged. The results show that undergraduate students have misunderstandings about the terminologies gender, sexuality and sexual orientation and indicate that the University addresses some of these issues, at the same time, they recognize the importance of working with these issues in school spaces. Finally, the research points out that greater depth is needed about the theme of Gender and Sexuality in the training of teachers, given that these issues are part of everyday life and are present in the lives of students.La investigación buscó analizar las concepciones de graduados y graduados de tres cursos destinados a la formación de profesores en el campo de las Ciencias Naturales, en referencia a los términos Género y Sexualidad. Dado que los medios de comunicación, la sociedad y los discursos conservadores refuerzan y contribuyen a la construcción de visiones sesgadas sobre estos temas. Para el desarrollo de esta investigación se utilizó un teclado y para la exploración de los datos se utilizó el Análisis de Contenido, del cual surgieron tres categorías. Los resultados muestran que los estudiantes de pregrado tienen malentendidos sobre las terminologías género, sexualidad y orientación sexual e indican que la Universidad aborda algunos de estos temas, al mismo tiempo, reconocen la importancia de trabajar estos temas en los espacios escolares. Finalmente, la investigación apunta que se necesita mayor profundidad sobre el tema de Género y Sexualidad en la formación de docentes, dado que estos temas forman parte del cotidiano y están presentes en la vida de los estudiantes.A pesquisa buscou analisar as concepções de licenciandos e licenciandas de três cursos voltados a formação de professores e professoras da área de Ciências da Natureza, referentes aos termos Gênero e Sexualidade. Visto que a mídia, a sociedade e os discursos conservadores reforçam e contribuírem para a construção de visões tendenciosas referentes a estas temáticas. Para o desenvolvimento desta pesquisa foi utilizado um questionário e para a exploração dos dados utilizou-se a Análise de Conteúdo, da qual emergiram três categorias. Os resultados demonstram que estudantes de licenciatura apresentam entendimentos equivocados sobre as terminologias gênero, sexualidade e orientação sexual e sinalizam que a Universidade aborda pouco essas temáticas, ao mesmo tempo, reconhecem a importância de se trabalhar com essas questões nos espaços escolares. Por fim, a pesquisa aponta que são necessários maiores aprofundamentos acerca da temática Gênero e Sexualidade na formação de professores e professoras, haja vista que essas questões fazem parte do cotidiano e estão presentes na vida das educandas e dos educandos.Revista Prática Docente2022-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/145310.23926/RPD.2022.v7.n3.e22079.id1453Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22079Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22079Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220792526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1453/701Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro, Thamires LuanaSantos, Eliane Gonçalves dos2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1453Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues
Formación de Profesores de Ciencias Naturales y temas de género y sexualidad
Formação de Professoras e Professores de Ciências da Natureza e as questões de gênero e sexualidade
title Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues
spellingShingle Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues
Cordeiro, Thamires Luana
Gênero e Sexualidade
Ciências da Natureza
Formação de professores
Gender and Sexuality
Natural Sciences
Teacher training
Género y Sexualidad
Ciéncias de la naturaleza
Formación de profesores
title_short Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues
title_full Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues
title_fullStr Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues
title_full_unstemmed Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues
title_sort Training of Teachers of Natural Sciences and gender and sexuality issues
author Cordeiro, Thamires Luana
author_facet Cordeiro, Thamires Luana
Santos, Eliane Gonçalves dos
author_role author
author2 Santos, Eliane Gonçalves dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cordeiro, Thamires Luana
Santos, Eliane Gonçalves dos
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero e Sexualidade
Ciências da Natureza
Formação de professores
Gender and Sexuality
Natural Sciences
Teacher training
Género y Sexualidad
Ciéncias de la naturaleza
Formación de profesores
topic Gênero e Sexualidade
Ciências da Natureza
Formação de professores
Gender and Sexuality
Natural Sciences
Teacher training
Género y Sexualidad
Ciéncias de la naturaleza
Formación de profesores
description The research sought to analyze the conceptions of undergraduates and graduates of three courses aimed at training teachers in the field of Natural Sciences, referring to the terms Gender and Sexuality. Since the media, society and conservative discourses reinforce and contribute to the construction of biased views regarding these themes. For the development of this research a keyboard was used and for the exploration of the data Content Analysis was used, from which three categories emerged. The results show that undergraduate students have misunderstandings about the terminologies gender, sexuality and sexual orientation and indicate that the University addresses some of these issues, at the same time, they recognize the importance of working with these issues in school spaces. Finally, the research points out that greater depth is needed about the theme of Gender and Sexuality in the training of teachers, given that these issues are part of everyday life and are present in the lives of students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1453
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22079.id1453
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1453
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22079.id1453
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1453/701
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22079
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22079
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22079
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726294212608