ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Marcos Vinícius
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: de Castro Silva, Fabrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Interdisciplinares
Texto Completo: https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/906
Resumo: This article investigates the perception of students majoring in Rural Education/Natural Sciences in Piauí regarding the teaching of Chemistry, through the administration of a questionnaire via Google Forms. The research follows a qualitative, descriptive approach, with a case study as the investigative method. The majority of students believe that the content is easy, but they recognize a weak foundation in high school, where classes were disconnected from real-life applications and lacked hands-on experiments. In higher education, active teaching methodologies are well-received, allowing for connections with everyday life and more meaningful learning. Nevertheless, many still consider a change in the teaching of Chemistry at Licenciatura em Educação do campo/Ciências da Natureza – Piauí (LEDOC/CN-PI) to be necessary. The study highlights the importance of a contextualized and inclusive approach, aiming to educate teachers who are committed and aligned with the reality of students in rural communities. This will promote relevant learning and contribute to sustainable development and the appreciation of local identities."
id CEEINTER-1_5488d9b9a7a9a93a185e9849fd4da8f0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/906
network_acronym_str CEEINTER-1
network_name_str Revista de Estudos Interdisciplinares
repository_id_str
spelling ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS Formação de professoresEducação do campoAprendizagem em químicaMetodologias de ensinoQuímicaMetodologia de EnsinoFormação de professoresTeacher TrainingRural EducationChemistry LearningTeaching MethodologiesChemicalTeaching MethodologyTeacher TrainingFormación de profesoresEducación RuralAprendizaje de QuimicaMetodologías de enseñanzaQuímicoMetodología de la enseñanzaFormación de profesoresThis article investigates the perception of students majoring in Rural Education/Natural Sciences in Piauí regarding the teaching of Chemistry, through the administration of a questionnaire via Google Forms. The research follows a qualitative, descriptive approach, with a case study as the investigative method. The majority of students believe that the content is easy, but they recognize a weak foundation in high school, where classes were disconnected from real-life applications and lacked hands-on experiments. In higher education, active teaching methodologies are well-received, allowing for connections with everyday life and more meaningful learning. Nevertheless, many still consider a change in the teaching of Chemistry at Licenciatura em Educação do campo/Ciências da Natureza – Piauí (LEDOC/CN-PI) to be necessary. The study highlights the importance of a contextualized and inclusive approach, aiming to educate teachers who are committed and aligned with the reality of students in rural communities. This will promote relevant learning and contribute to sustainable development and the appreciation of local identities."El presente artículo investiga la percepción de los estudiantes de Licenciatura en Educación del Campo/Ciencias Naturales en Piauí sobre la enseñanza de Química, mediante la aplicación de un cuestionario a través de Google Forms. La investigación es de enfoque cualitativo, de tipo descriptivo, en la que se utiliza el estudio de caso como método investigativo. La mayoría cree que los contenidos son fáciles, pero reconoce una base débil en la enseñanza secundaria, cuyas clases eran descontextualizadas y poco experimentales. En la enseñanza superior, las metodologías activas son bien vistas, permitiendo conexiones con el día a día y un aprendizaje más significativo. Aún así, muchos consideran necesaria una cambio en la enseñanza de Química en la Licenciatura en Educación del Campo/Ciencias Naturales – Piauí (LEDOC/CN-PI). El estudio destaca la importancia de un enfoque contextualizado e inclusivo, con el objetivo de formar educadores comprometidos y alineados con la realidad de los alumnos de las comunidades rurales. Esto promoverá un aprendizaje relevante y contribuirá al desarrollo sostenible y la valoración de las identidades locales.O presente artigo investiga a percepção de estudantes de Licenciatura em Educação do Campo/Ciências da Natureza no Piauí sobre o ensino de Química, através da aplicação de um questionário aplicado via Google Forms. A pesquisa é de abordagem qualitativa, do tipo descritiva, na qual se tem o estudo de caso como método investigativo. A maioria acredita que os conteúdos são fáceis, mas reconhece uma base fraca no ensino médio, cujas aulas eram descontextualizadas e pouco experimentais. No ensino superior, as metodologias ativas são bem-vistas, permitindo conexões com o cotidiano e uma aprendizagem mais significativa. Ainda assim, muitos consideram necessária uma mudança no ensino de Química na Licenciatura em Educação do Campo/Ciências da Natureza – Piauí (LEDOC/CN-PI). O estudo destaca a importância de uma abordagem contextualizada e inclusiva, visando formar educadores comprometidos e alinhados com a realidade dos alunos das comunidades rurais. Isso promoverá uma aprendizagem relevante e contribuirá para o desenvolvimento sustentável e valorização das identidades locais.Editora CEEINTER2024-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/90610.56579/rei.v6i1.906Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-25Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-25Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-252674-870310.56579/rei.v6i1reponame:Revista de Estudos Interdisciplinaresinstname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERinstacron:CEEINTERporhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/906/1124Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-brinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Marcos Viníciusde Castro Silva, Fabrícia2024-06-15T18:56:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/906Revistahttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinarPRIhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/oaiceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br2674-87032674-8703opendoar:2024-06-15T18:56:25Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERfalse
dc.title.none.fl_str_mv ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS
title ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS
spellingShingle ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS
Andrade, Marcos Vinícius
Formação de professores
Educação do campo
Aprendizagem em química
Metodologias de ensino
Química
Metodologia de Ensino
Formação de professores
Teacher Training
Rural Education
Chemistry Learning
Teaching Methodologies
Chemical
Teaching Methodology
Teacher Training
Formación de profesores
Educación Rural
Aprendizaje de Quimica
Metodologías de enseñanza
Químico
Metodología de la enseñanza
Formación de profesores
title_short ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS
title_full ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS
title_fullStr ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS
title_full_unstemmed ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS
title_sort ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS
author Andrade, Marcos Vinícius
author_facet Andrade, Marcos Vinícius
de Castro Silva, Fabrícia
author_role author
author2 de Castro Silva, Fabrícia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Marcos Vinícius
de Castro Silva, Fabrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Educação do campo
Aprendizagem em química
Metodologias de ensino
Química
Metodologia de Ensino
Formação de professores
Teacher Training
Rural Education
Chemistry Learning
Teaching Methodologies
Chemical
Teaching Methodology
Teacher Training
Formación de profesores
Educación Rural
Aprendizaje de Quimica
Metodologías de enseñanza
Químico
Metodología de la enseñanza
Formación de profesores
topic Formação de professores
Educação do campo
Aprendizagem em química
Metodologias de ensino
Química
Metodologia de Ensino
Formação de professores
Teacher Training
Rural Education
Chemistry Learning
Teaching Methodologies
Chemical
Teaching Methodology
Teacher Training
Formación de profesores
Educación Rural
Aprendizaje de Quimica
Metodologías de enseñanza
Químico
Metodología de la enseñanza
Formación de profesores
description This article investigates the perception of students majoring in Rural Education/Natural Sciences in Piauí regarding the teaching of Chemistry, through the administration of a questionnaire via Google Forms. The research follows a qualitative, descriptive approach, with a case study as the investigative method. The majority of students believe that the content is easy, but they recognize a weak foundation in high school, where classes were disconnected from real-life applications and lacked hands-on experiments. In higher education, active teaching methodologies are well-received, allowing for connections with everyday life and more meaningful learning. Nevertheless, many still consider a change in the teaching of Chemistry at Licenciatura em Educação do campo/Ciências da Natureza – Piauí (LEDOC/CN-PI) to be necessary. The study highlights the importance of a contextualized and inclusive approach, aiming to educate teachers who are committed and aligned with the reality of students in rural communities. This will promote relevant learning and contribute to sustainable development and the appreciation of local identities."
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/906
10.56579/rei.v6i1.906
url https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/906
identifier_str_mv 10.56579/rei.v6i1.906
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/906/1124
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora CEEINTER
publisher.none.fl_str_mv Editora CEEINTER
dc.source.none.fl_str_mv Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-25
Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-25
Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-25
2674-8703
10.56579/rei.v6i1
reponame:Revista de Estudos Interdisciplinares
instname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER
instacron:CEEINTER
instname_str Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER
instacron_str CEEINTER
institution CEEINTER
reponame_str Revista de Estudos Interdisciplinares
collection Revista de Estudos Interdisciplinares
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER
repository.mail.fl_str_mv ceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br
_version_ 1814983751118094336