ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Interdisciplinares |
Texto Completo: | https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/906 |
Resumo: | This article investigates the perception of students majoring in Rural Education/Natural Sciences in Piauí regarding the teaching of Chemistry, through the administration of a questionnaire via Google Forms. The research follows a qualitative, descriptive approach, with a case study as the investigative method. The majority of students believe that the content is easy, but they recognize a weak foundation in high school, where classes were disconnected from real-life applications and lacked hands-on experiments. In higher education, active teaching methodologies are well-received, allowing for connections with everyday life and more meaningful learning. Nevertheless, many still consider a change in the teaching of Chemistry at Licenciatura em Educação do campo/Ciências da Natureza – Piauí (LEDOC/CN-PI) to be necessary. The study highlights the importance of a contextualized and inclusive approach, aiming to educate teachers who are committed and aligned with the reality of students in rural communities. This will promote relevant learning and contribute to sustainable development and the appreciation of local identities." |
id |
CEEINTER-1_5488d9b9a7a9a93a185e9849fd4da8f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/906 |
network_acronym_str |
CEEINTER-1 |
network_name_str |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
repository_id_str |
|
spelling |
ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS Formação de professoresEducação do campoAprendizagem em químicaMetodologias de ensinoQuímicaMetodologia de EnsinoFormação de professoresTeacher TrainingRural EducationChemistry LearningTeaching MethodologiesChemicalTeaching MethodologyTeacher TrainingFormación de profesoresEducación RuralAprendizaje de QuimicaMetodologías de enseñanzaQuímicoMetodología de la enseñanzaFormación de profesoresThis article investigates the perception of students majoring in Rural Education/Natural Sciences in Piauí regarding the teaching of Chemistry, through the administration of a questionnaire via Google Forms. The research follows a qualitative, descriptive approach, with a case study as the investigative method. The majority of students believe that the content is easy, but they recognize a weak foundation in high school, where classes were disconnected from real-life applications and lacked hands-on experiments. In higher education, active teaching methodologies are well-received, allowing for connections with everyday life and more meaningful learning. Nevertheless, many still consider a change in the teaching of Chemistry at Licenciatura em Educação do campo/Ciências da Natureza – Piauí (LEDOC/CN-PI) to be necessary. The study highlights the importance of a contextualized and inclusive approach, aiming to educate teachers who are committed and aligned with the reality of students in rural communities. This will promote relevant learning and contribute to sustainable development and the appreciation of local identities."El presente artículo investiga la percepción de los estudiantes de Licenciatura en Educación del Campo/Ciencias Naturales en Piauí sobre la enseñanza de Química, mediante la aplicación de un cuestionario a través de Google Forms. La investigación es de enfoque cualitativo, de tipo descriptivo, en la que se utiliza el estudio de caso como método investigativo. La mayoría cree que los contenidos son fáciles, pero reconoce una base débil en la enseñanza secundaria, cuyas clases eran descontextualizadas y poco experimentales. En la enseñanza superior, las metodologías activas son bien vistas, permitiendo conexiones con el día a día y un aprendizaje más significativo. Aún así, muchos consideran necesaria una cambio en la enseñanza de Química en la Licenciatura en Educación del Campo/Ciencias Naturales – Piauí (LEDOC/CN-PI). El estudio destaca la importancia de un enfoque contextualizado e inclusivo, con el objetivo de formar educadores comprometidos y alineados con la realidad de los alumnos de las comunidades rurales. Esto promoverá un aprendizaje relevante y contribuirá al desarrollo sostenible y la valoración de las identidades locales.O presente artigo investiga a percepção de estudantes de Licenciatura em Educação do Campo/Ciências da Natureza no Piauí sobre o ensino de Química, através da aplicação de um questionário aplicado via Google Forms. A pesquisa é de abordagem qualitativa, do tipo descritiva, na qual se tem o estudo de caso como método investigativo. A maioria acredita que os conteúdos são fáceis, mas reconhece uma base fraca no ensino médio, cujas aulas eram descontextualizadas e pouco experimentais. No ensino superior, as metodologias ativas são bem-vistas, permitindo conexões com o cotidiano e uma aprendizagem mais significativa. Ainda assim, muitos consideram necessária uma mudança no ensino de Química na Licenciatura em Educação do Campo/Ciências da Natureza – Piauí (LEDOC/CN-PI). O estudo destaca a importância de uma abordagem contextualizada e inclusiva, visando formar educadores comprometidos e alinhados com a realidade dos alunos das comunidades rurais. Isso promoverá uma aprendizagem relevante e contribuirá para o desenvolvimento sustentável e valorização das identidades locais.Editora CEEINTER2024-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/90610.56579/rei.v6i1.906Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-25Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-25Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-252674-870310.56579/rei.v6i1reponame:Revista de Estudos Interdisciplinaresinstname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERinstacron:CEEINTERporhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/906/1124Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-brinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Marcos Viníciusde Castro Silva, Fabrícia2024-06-15T18:56:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/906Revistahttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinarPRIhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/oaiceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br2674-87032674-8703opendoar:2024-06-15T18:56:25Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS |
title |
ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS |
spellingShingle |
ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS Andrade, Marcos Vinícius Formação de professores Educação do campo Aprendizagem em química Metodologias de ensino Química Metodologia de Ensino Formação de professores Teacher Training Rural Education Chemistry Learning Teaching Methodologies Chemical Teaching Methodology Teacher Training Formación de profesores Educación Rural Aprendizaje de Quimica Metodologías de enseñanza Químico Metodología de la enseñanza Formación de profesores |
title_short |
ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS |
title_full |
ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS |
title_fullStr |
ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS |
title_full_unstemmed |
ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS |
title_sort |
ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS |
author |
Andrade, Marcos Vinícius |
author_facet |
Andrade, Marcos Vinícius de Castro Silva, Fabrícia |
author_role |
author |
author2 |
de Castro Silva, Fabrícia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Marcos Vinícius de Castro Silva, Fabrícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Educação do campo Aprendizagem em química Metodologias de ensino Química Metodologia de Ensino Formação de professores Teacher Training Rural Education Chemistry Learning Teaching Methodologies Chemical Teaching Methodology Teacher Training Formación de profesores Educación Rural Aprendizaje de Quimica Metodologías de enseñanza Químico Metodología de la enseñanza Formación de profesores |
topic |
Formação de professores Educação do campo Aprendizagem em química Metodologias de ensino Química Metodologia de Ensino Formação de professores Teacher Training Rural Education Chemistry Learning Teaching Methodologies Chemical Teaching Methodology Teacher Training Formación de profesores Educación Rural Aprendizaje de Quimica Metodologías de enseñanza Químico Metodología de la enseñanza Formación de profesores |
description |
This article investigates the perception of students majoring in Rural Education/Natural Sciences in Piauí regarding the teaching of Chemistry, through the administration of a questionnaire via Google Forms. The research follows a qualitative, descriptive approach, with a case study as the investigative method. The majority of students believe that the content is easy, but they recognize a weak foundation in high school, where classes were disconnected from real-life applications and lacked hands-on experiments. In higher education, active teaching methodologies are well-received, allowing for connections with everyday life and more meaningful learning. Nevertheless, many still consider a change in the teaching of Chemistry at Licenciatura em Educação do campo/Ciências da Natureza – Piauí (LEDOC/CN-PI) to be necessary. The study highlights the importance of a contextualized and inclusive approach, aiming to educate teachers who are committed and aligned with the reality of students in rural communities. This will promote relevant learning and contribute to sustainable development and the appreciation of local identities." |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/906 10.56579/rei.v6i1.906 |
url |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/906 |
identifier_str_mv |
10.56579/rei.v6i1.906 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/906/1124 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora CEEINTER |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora CEEINTER |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-25 Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-25 Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-25 2674-8703 10.56579/rei.v6i1 reponame:Revista de Estudos Interdisciplinares instname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER instacron:CEEINTER |
instname_str |
Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER |
instacron_str |
CEEINTER |
institution |
CEEINTER |
reponame_str |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
collection |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER |
repository.mail.fl_str_mv |
ceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br |
_version_ |
1814983751118094336 |