PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Menezes, Jean Michel dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Aquino de Farias, Sidilene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/203
Resumo: Investigative Teaching (IT) introduces reflection and problem solving practices into the classroom, leading to the construction of knowledge. Given the importance of IT in the educational process, this study aimed to characterize the perceptions of undergraduates in Chemistry from public Higher Education Institutions in Manaus/AM, regarding investigation as an educational and scientific principle. 67 undergraduates participated in the research based on a questionnaire and interview, and the data were treated using Descriptive Statistics and Analysis Textual Discursive. The undergraduates showed that they understood the elements of EI, highlighting the elaboration of hypotheses and the teacher's guidance. Moreover, they agree that initial training should include IT and scientific research, and criticize how Chemistry specific content courses are taught, with strong characteristics of traditional teaching. The undergraduates understand the need to permanently improve and apply IT in their future teaching practice.
id IFMT_8fec65aae7ce3e1973f2251aef215cbe
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/203
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLEPERCEPCIONES DE LOS LICENCIANDOS EN QUÍMICA DE IES PÚBLICAS DE MANAUS/AM SOBRE LA ENSEÑANZA POR INVESTIGACIÓN: PRINCIPIO EDUCATIVO Y CIENTÍFICOPERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS EM QUÍMICA DAS IES PÚBLICAS DE MANAUS/AM ACERCA DO ENSINO POR INVESTIGAÇÃO: PRINCÍPIO EDUCATIVO E CIENTÍFICOEnsino de QuímicaFormação de ProfessoresEnsino por InvestigaçãoTeaching ChemistryTeacher TrainingInvestigative TeachingEnseñanza de la QuímicaFormación de ProfesoresEnseñanza por InvestigaciónInvestigative Teaching (IT) introduces reflection and problem solving practices into the classroom, leading to the construction of knowledge. Given the importance of IT in the educational process, this study aimed to characterize the perceptions of undergraduates in Chemistry from public Higher Education Institutions in Manaus/AM, regarding investigation as an educational and scientific principle. 67 undergraduates participated in the research based on a questionnaire and interview, and the data were treated using Descriptive Statistics and Analysis Textual Discursive. The undergraduates showed that they understood the elements of EI, highlighting the elaboration of hypotheses and the teacher's guidance. Moreover, they agree that initial training should include IT and scientific research, and criticize how Chemistry specific content courses are taught, with strong characteristics of traditional teaching. The undergraduates understand the need to permanently improve and apply IT in their future teaching practice.La enseñanza por investigación (EI) introduce prácticas de reflexión y resolución de problemas en el aula, lo que lleva a la construcción del conocimiento. Dada la importancia de la IE en el proceso educativo, este estudio tuvo como objetivo caracterizar las percepciones de los licenciados en Química de las Instituciones Públicas de Educación Superior de Manaus/AM, sobre la investigación como principio educativo y científico. 67 estudiantes de pregrado participaron en la investigación a partir de un cuestionario y entrevista, y los datos fueron tratados mediante Estadística Descriptiva y Análisis Textual Discursivo. Los estudiantes demostraron comprender los elementos de la EI, destacando la elaboración de hipótesis y la orientación del docente. Además, coinciden en que la formación inicial debe incluir la EI y la investigación científica, y critican cómo se imparten las asignaturas específicas de Química, con fuertes características de la enseñanza tradicional. Los graduados comprenden la necesidad de mejorar permanentemente y aplicar la EI en su futura práctica docente.O Ensino por Investigação (EI) insere em sala de aula práticas de reflexão e resolução de problemas, levando a construção do conhecimento. Dada a importância do EI no processo educativo, objetivou-se caracterizar as percepções de licenciandos em Química de Instituições de Ensino Superior públicas de Manaus/AM, acerca da investigação enquanto princípio educativo e científico. Participaram da pesquisa 67 licenciandos a partir de questionário e entrevista, sendo os dados tratados por meio da Estatística Descritiva e Análise Textual Discursiva. Os licenciandos mostraram compreender os elementos do EI, destacando a elaboração de hipóteses e a orientação do professor. Além disso, concordam que a formação inicial deve contemplar o EI e a realização de pesquisas científicas, e criticam como as disciplinas de conteúdo específico da Química são ministradas, com características fortes do ensino tradicional. Os licenciandos compreendem a necessidade de se aperfeiçoar permanentemente e de aplicar o EI na sua futura prática docente.Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/20310.23926/RPD.2022.v7.n3.e22064.id1330Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22064Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22064Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220642526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/203/193Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Menezes, Jean Michel dosAquino de Farias, Sidilene2023-05-26T00:39:03Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/203Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-26T00:39:03Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE
PERCEPCIONES DE LOS LICENCIANDOS EN QUÍMICA DE IES PÚBLICAS DE MANAUS/AM SOBRE LA ENSEÑANZA POR INVESTIGACIÓN: PRINCIPIO EDUCATIVO Y CIENTÍFICO
PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS EM QUÍMICA DAS IES PÚBLICAS DE MANAUS/AM ACERCA DO ENSINO POR INVESTIGAÇÃO: PRINCÍPIO EDUCATIVO E CIENTÍFICO
title PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE
spellingShingle PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE
Santos Menezes, Jean Michel dos
Ensino de Química
Formação de Professores
Ensino por Investigação
Teaching Chemistry
Teacher Training
Investigative Teaching
Enseñanza de la Química
Formación de Profesores
Enseñanza por Investigación
title_short PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE
title_full PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE
title_fullStr PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE
title_full_unstemmed PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE
title_sort PERCEPTIONS OF UNDERGRADUATES IN CHEMISTRY FROM PUBLIC HEI OF MANAUS/AM ABOUT INVESTIGATIVE TEACHING: EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PRINCIPLE
author Santos Menezes, Jean Michel dos
author_facet Santos Menezes, Jean Michel dos
Aquino de Farias, Sidilene
author_role author
author2 Aquino de Farias, Sidilene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Menezes, Jean Michel dos
Aquino de Farias, Sidilene
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Química
Formação de Professores
Ensino por Investigação
Teaching Chemistry
Teacher Training
Investigative Teaching
Enseñanza de la Química
Formación de Profesores
Enseñanza por Investigación
topic Ensino de Química
Formação de Professores
Ensino por Investigação
Teaching Chemistry
Teacher Training
Investigative Teaching
Enseñanza de la Química
Formación de Profesores
Enseñanza por Investigación
description Investigative Teaching (IT) introduces reflection and problem solving practices into the classroom, leading to the construction of knowledge. Given the importance of IT in the educational process, this study aimed to characterize the perceptions of undergraduates in Chemistry from public Higher Education Institutions in Manaus/AM, regarding investigation as an educational and scientific principle. 67 undergraduates participated in the research based on a questionnaire and interview, and the data were treated using Descriptive Statistics and Analysis Textual Discursive. The undergraduates showed that they understood the elements of EI, highlighting the elaboration of hypotheses and the teacher's guidance. Moreover, they agree that initial training should include IT and scientific research, and criticize how Chemistry specific content courses are taught, with strong characteristics of traditional teaching. The undergraduates understand the need to permanently improve and apply IT in their future teaching practice.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/203
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22064.id1330
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/203
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22064.id1330
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/203/193
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22064
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22064
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22064
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939779375104