METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jordao, Graziela Martins
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Silva, Arleide Rosa da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Interdisciplinares
Texto Completo: https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936
Resumo: This article highlights the importance of active methodologies in Professional and Technological Education (PTE). It begins with an analysis of the current situation of PTE, emphasizing the need to overcome the historical duality between technical training and the comprehensive development of the student. Next, it explores the relevance of active methodologies, which give students an active role in knowledge construction, promoting the development of professional and personal skills. Additionally, it addresses how these pedagogical approaches benefit both students and teachers by enhancing teaching practice and preparing students for the demands of the job market and contemporary society. Thus, this article emphasizes the need for a paradigm shift in PTE, recognizing active methodologies as an effective means of educational transformation. It is concluded that the integration of active methodologies in PTE is essential to indicate a more comprehensive education aligned with the demands of today's society.
id CEEINTER-1_96277d5117689ad62693d930136c1f52
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/936
network_acronym_str CEEINTER-1
network_name_str Revista de Estudos Interdisciplinares
repository_id_str
spelling METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE EPTEducaçãoProfissionalMetodologias AtivasEPTEducaçãoProfissionalMetodologias AtivasEPTEducationProfessionalActive MethodologiesEPTEducationProfessionalActive MethodologiesEPTEducaciónProfesionalMetodologías ActivasEPTEducaciónProfesionalMetodologías ActivasThis article highlights the importance of active methodologies in Professional and Technological Education (PTE). It begins with an analysis of the current situation of PTE, emphasizing the need to overcome the historical duality between technical training and the comprehensive development of the student. Next, it explores the relevance of active methodologies, which give students an active role in knowledge construction, promoting the development of professional and personal skills. Additionally, it addresses how these pedagogical approaches benefit both students and teachers by enhancing teaching practice and preparing students for the demands of the job market and contemporary society. Thus, this article emphasizes the need for a paradigm shift in PTE, recognizing active methodologies as an effective means of educational transformation. It is concluded that the integration of active methodologies in PTE is essential to indicate a more comprehensive education aligned with the demands of today's society.El objetivo de este artículo es destacar la importancia de las metodologías activas en la Educación Profesional y Tecnológica (EPT). Comienza con un análisis de la situación actual de la EPT, resaltando la necesidad de superar la dualidad histórica entre formación técnica y desarrollo integral del educando. A continuación, se explora la relevancia de las metodologías activas, que proporcionan a los estudiantes un papel activo en la construcción del conocimiento, promoviendo el desarrollo de competencias profesionales y personales. El texto también aborda cómo estos enfoques pedagógicos benefician tanto a los estudiantes como a los profesores, mejorando la práctica docente y preparando a los alumnos para las demandas del mercado laboral y de la sociedad contemporánea. Así, este artículo enfatiza la necesidad de un cambio de paradigma en la EPT, reconociendo las metodologías activas como un medio eficaz de transformación educativa.O objetivo deste artigo é destacar a importância das metodologias ativas na Educação Profissional e Tecnológica (EPT). Inicia-se com uma análise da situação atual da EPT, ressaltando a necessidade de superar a dualidade histórica entre formação técnica e desenvolvimento integral do educando. Em seguida, explora-se a relevância das metodologias ativas, que proporcionam aos estudantes um papel ativo na construção do conhecimento, promovendo o desenvolvimento de competências profissionais e pessoais. O texto também aborda como essas abordagens pedagógicas beneficiam tanto os estudantes quanto os professores, aprimorando a prática docente e preparando os alunos para as demandas do mercado de trabalho e da sociedade contemporânea. Assim, este artigo enfatiza a necessidade de uma mudança de paradigma na EPT, reconhecendo as metodologias ativas como um meio eficaz de transformação educacional.Editora CEEINTER2024-05-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/93610.56579/rei.v6i1.936Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-21Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-21Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-212674-870310.56579/rei.v6i1reponame:Revista de Estudos Interdisciplinaresinstname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERinstacron:CEEINTERporhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936/1107Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-brinfo:eu-repo/semantics/openAccessJordao, Graziela MartinsSilva, Arleide Rosa da2024-06-15T18:56:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/936Revistahttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinarPRIhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/oaiceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br2674-87032674-8703opendoar:2024-06-15T18:56:23Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERfalse
dc.title.none.fl_str_mv METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE
title METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE
spellingShingle METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE
Jordao, Graziela Martins
EPT
Educação
Profissional
Metodologias Ativas
EPT
Educação
Profissional
Metodologias Ativas
EPT
Education
Professional
Active Methodologies
EPT
Education
Professional
Active Methodologies
EPT
Educación
Profesional
Metodologías Activas
EPT
Educación
Profesional
Metodologías Activas
title_short METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE
title_full METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE
title_fullStr METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE
title_full_unstemmed METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE
title_sort METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE
author Jordao, Graziela Martins
author_facet Jordao, Graziela Martins
Silva, Arleide Rosa da
author_role author
author2 Silva, Arleide Rosa da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jordao, Graziela Martins
Silva, Arleide Rosa da
dc.subject.por.fl_str_mv EPT
Educação
Profissional
Metodologias Ativas
EPT
Educação
Profissional
Metodologias Ativas
EPT
Education
Professional
Active Methodologies
EPT
Education
Professional
Active Methodologies
EPT
Educación
Profesional
Metodologías Activas
EPT
Educación
Profesional
Metodologías Activas
topic EPT
Educação
Profissional
Metodologias Ativas
EPT
Educação
Profissional
Metodologias Ativas
EPT
Education
Professional
Active Methodologies
EPT
Education
Professional
Active Methodologies
EPT
Educación
Profesional
Metodologías Activas
EPT
Educación
Profesional
Metodologías Activas
description This article highlights the importance of active methodologies in Professional and Technological Education (PTE). It begins with an analysis of the current situation of PTE, emphasizing the need to overcome the historical duality between technical training and the comprehensive development of the student. Next, it explores the relevance of active methodologies, which give students an active role in knowledge construction, promoting the development of professional and personal skills. Additionally, it addresses how these pedagogical approaches benefit both students and teachers by enhancing teaching practice and preparing students for the demands of the job market and contemporary society. Thus, this article emphasizes the need for a paradigm shift in PTE, recognizing active methodologies as an effective means of educational transformation. It is concluded that the integration of active methodologies in PTE is essential to indicate a more comprehensive education aligned with the demands of today's society.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936
10.56579/rei.v6i1.936
url https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936
identifier_str_mv 10.56579/rei.v6i1.936
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936/1107
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora CEEINTER
publisher.none.fl_str_mv Editora CEEINTER
dc.source.none.fl_str_mv Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-21
Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-21
Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-21
2674-8703
10.56579/rei.v6i1
reponame:Revista de Estudos Interdisciplinares
instname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER
instacron:CEEINTER
instname_str Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER
instacron_str CEEINTER
institution CEEINTER
reponame_str Revista de Estudos Interdisciplinares
collection Revista de Estudos Interdisciplinares
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER
repository.mail.fl_str_mv ceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br
_version_ 1814983751138017280