METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Interdisciplinares |
Texto Completo: | https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936 |
Resumo: | This article highlights the importance of active methodologies in Professional and Technological Education (PTE). It begins with an analysis of the current situation of PTE, emphasizing the need to overcome the historical duality between technical training and the comprehensive development of the student. Next, it explores the relevance of active methodologies, which give students an active role in knowledge construction, promoting the development of professional and personal skills. Additionally, it addresses how these pedagogical approaches benefit both students and teachers by enhancing teaching practice and preparing students for the demands of the job market and contemporary society. Thus, this article emphasizes the need for a paradigm shift in PTE, recognizing active methodologies as an effective means of educational transformation. It is concluded that the integration of active methodologies in PTE is essential to indicate a more comprehensive education aligned with the demands of today's society. |
id |
CEEINTER-1_96277d5117689ad62693d930136c1f52 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/936 |
network_acronym_str |
CEEINTER-1 |
network_name_str |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
repository_id_str |
|
spelling |
METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE EPTEducaçãoProfissionalMetodologias AtivasEPTEducaçãoProfissionalMetodologias AtivasEPTEducationProfessionalActive MethodologiesEPTEducationProfessionalActive MethodologiesEPTEducaciónProfesionalMetodologías ActivasEPTEducaciónProfesionalMetodologías ActivasThis article highlights the importance of active methodologies in Professional and Technological Education (PTE). It begins with an analysis of the current situation of PTE, emphasizing the need to overcome the historical duality between technical training and the comprehensive development of the student. Next, it explores the relevance of active methodologies, which give students an active role in knowledge construction, promoting the development of professional and personal skills. Additionally, it addresses how these pedagogical approaches benefit both students and teachers by enhancing teaching practice and preparing students for the demands of the job market and contemporary society. Thus, this article emphasizes the need for a paradigm shift in PTE, recognizing active methodologies as an effective means of educational transformation. It is concluded that the integration of active methodologies in PTE is essential to indicate a more comprehensive education aligned with the demands of today's society.El objetivo de este artículo es destacar la importancia de las metodologías activas en la Educación Profesional y Tecnológica (EPT). Comienza con un análisis de la situación actual de la EPT, resaltando la necesidad de superar la dualidad histórica entre formación técnica y desarrollo integral del educando. A continuación, se explora la relevancia de las metodologías activas, que proporcionan a los estudiantes un papel activo en la construcción del conocimiento, promoviendo el desarrollo de competencias profesionales y personales. El texto también aborda cómo estos enfoques pedagógicos benefician tanto a los estudiantes como a los profesores, mejorando la práctica docente y preparando a los alumnos para las demandas del mercado laboral y de la sociedad contemporánea. Así, este artículo enfatiza la necesidad de un cambio de paradigma en la EPT, reconociendo las metodologías activas como un medio eficaz de transformación educativa.O objetivo deste artigo é destacar a importância das metodologias ativas na Educação Profissional e Tecnológica (EPT). Inicia-se com uma análise da situação atual da EPT, ressaltando a necessidade de superar a dualidade histórica entre formação técnica e desenvolvimento integral do educando. Em seguida, explora-se a relevância das metodologias ativas, que proporcionam aos estudantes um papel ativo na construção do conhecimento, promovendo o desenvolvimento de competências profissionais e pessoais. O texto também aborda como essas abordagens pedagógicas beneficiam tanto os estudantes quanto os professores, aprimorando a prática docente e preparando os alunos para as demandas do mercado de trabalho e da sociedade contemporânea. Assim, este artigo enfatiza a necessidade de uma mudança de paradigma na EPT, reconhecendo as metodologias ativas como um meio eficaz de transformação educacional.Editora CEEINTER2024-05-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/93610.56579/rei.v6i1.936Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-21Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-21Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-212674-870310.56579/rei.v6i1reponame:Revista de Estudos Interdisciplinaresinstname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERinstacron:CEEINTERporhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936/1107Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-brinfo:eu-repo/semantics/openAccessJordao, Graziela MartinsSilva, Arleide Rosa da2024-06-15T18:56:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/936Revistahttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinarPRIhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/oaiceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br2674-87032674-8703opendoar:2024-06-15T18:56:23Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE |
title |
METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE |
spellingShingle |
METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE Jordao, Graziela Martins EPT Educação Profissional Metodologias Ativas EPT Educação Profissional Metodologias Ativas EPT Education Professional Active Methodologies EPT Education Professional Active Methodologies EPT Educación Profesional Metodologías Activas EPT Educación Profesional Metodologías Activas |
title_short |
METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE |
title_full |
METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE |
title_fullStr |
METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE |
title_full_unstemmed |
METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE |
title_sort |
METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE |
author |
Jordao, Graziela Martins |
author_facet |
Jordao, Graziela Martins Silva, Arleide Rosa da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Arleide Rosa da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jordao, Graziela Martins Silva, Arleide Rosa da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EPT Educação Profissional Metodologias Ativas EPT Educação Profissional Metodologias Ativas EPT Education Professional Active Methodologies EPT Education Professional Active Methodologies EPT Educación Profesional Metodologías Activas EPT Educación Profesional Metodologías Activas |
topic |
EPT Educação Profissional Metodologias Ativas EPT Educação Profissional Metodologias Ativas EPT Education Professional Active Methodologies EPT Education Professional Active Methodologies EPT Educación Profesional Metodologías Activas EPT Educación Profesional Metodologías Activas |
description |
This article highlights the importance of active methodologies in Professional and Technological Education (PTE). It begins with an analysis of the current situation of PTE, emphasizing the need to overcome the historical duality between technical training and the comprehensive development of the student. Next, it explores the relevance of active methodologies, which give students an active role in knowledge construction, promoting the development of professional and personal skills. Additionally, it addresses how these pedagogical approaches benefit both students and teachers by enhancing teaching practice and preparing students for the demands of the job market and contemporary society. Thus, this article emphasizes the need for a paradigm shift in PTE, recognizing active methodologies as an effective means of educational transformation. It is concluded that the integration of active methodologies in PTE is essential to indicate a more comprehensive education aligned with the demands of today's society. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936 10.56579/rei.v6i1.936 |
url |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936 |
identifier_str_mv |
10.56579/rei.v6i1.936 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936/1107 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-br |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora CEEINTER |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora CEEINTER |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-21 Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-21 Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-21 2674-8703 10.56579/rei.v6i1 reponame:Revista de Estudos Interdisciplinares instname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER instacron:CEEINTER |
instname_str |
Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER |
instacron_str |
CEEINTER |
institution |
CEEINTER |
reponame_str |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
collection |
Revista de Estudos Interdisciplinares |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTER |
repository.mail.fl_str_mv |
ceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br |
_version_ |
1814983751138017280 |