Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Tatyanne Gomes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Santos, Deusliana Pereira Silva, Pereira, Eunice Da Rocha, Silva, Marieuda Cardoso Guimarães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351
Resumo: This paper aims to analyze the teaching of lay teachers in rural schools. With regard to methodology, we used the narrative method, which prioritized the life stories of four lay teachers. The content analysis of these stories indicate that the surveyed teachers started to teach by relying on their political relations, and that being a female teacher marks their professional condition. In their teaching practice, they exercised multiple functions and mobilized different types of know-how, which they acquired not only from teacher preparation courses, but also from the knowledge and lessons they learned in their lives. In the stories of the participants, we can see that the National Education Guidelines and Framework Law n. 9394/96 has directly affected their knowledge and practices.
id CENPEC-1_01cb0409d56630066f8c3dd98b007c6d
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/351
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life StoriesPrácticas docentes de profesoras legas en escuelas en el campo: un análisis de sus historias de vidaPráticas docentes de professoras leigas em escolas no campo: uma análise das histórias de vidaRural education. Lay teachers. Life stories. Teaching knowledge.Educación del campo. Profesoras legas Historias de vida. Saberes docentes.Educação do campo. Professoras leigas. Histórias de vida. Saberes docentes.This paper aims to analyze the teaching of lay teachers in rural schools. With regard to methodology, we used the narrative method, which prioritized the life stories of four lay teachers. The content analysis of these stories indicate that the surveyed teachers started to teach by relying on their political relations, and that being a female teacher marks their professional condition. In their teaching practice, they exercised multiple functions and mobilized different types of know-how, which they acquired not only from teacher preparation courses, but also from the knowledge and lessons they learned in their lives. In the stories of the participants, we can see that the National Education Guidelines and Framework Law n. 9394/96 has directly affected their knowledge and practices.Este texto tiene como objetivo analizar el ejercicio de la docencia de profesoras legas en escuelas en el campo. La metodología utilizada se basa en el modo narrativo, que prioriza las historias de vida de cuatro profesoras legas. El análisis de los contenidos de las historias de vida muestra que las profesoras estudiadas entraron en la docencia por lazos políticos y que el ser mujer/ser docente marca la condición profesional. En su ejercicio de la docencia, asumieron múltiples funciones y accionaron diferentes saberes, adquiridos no solamente en su preparación profesional, sino también a partir de los conocimientos y enseñanzas de su vida familiar y social. En las historias de los personajes femeninos que participan en la investigación, observamos que la promulgación de la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional 9.394/96 (en Brasil) impactó directamente en sus saberes y quehaceres.O texto objetiva analisar o exercício da docência de professoras leigas em escolas no campo. A metodologia utilizada ancora-se na modalidade narrativa, que prioriza as histórias de vida de quatro professoras leigas. A análise dos conteúdos das histórias de vida aponta que as professoras pesquisadas se inseriram na docência por vínculos políticos e que o ser mulher/ser docente marca a condição profissional. Em seu fazer docente, exerceram múltiplas funções e mobilizaram diferentes saberes, adquiridos não somente na sua preparação profissional, como também resultantes dos conhecimentos e ensinamentos aprendidos em sua vida familiar e social. Nas histórias das personagens participantes da pesquisa, observamos que a promulgação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9.394/96 impactou diretamente seus saberes e fazeres.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaMarques, Tatyanne GomesSantos, Deusliana Pereira SilvaPereira, Eunice Da RochaSilva, Marieuda Cardoso Guimarães2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/35110.18676/cadernoscenpec.v6i1.351Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 1 (2016)Cadernos Cenpec; v. 6, n. 1 (2016)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i1reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351/348Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:34:44Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/351Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:34.078Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories
Prácticas docentes de profesoras legas en escuelas en el campo: un análisis de sus historias de vida
Práticas docentes de professoras leigas em escolas no campo: uma análise das histórias de vida
title Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories
spellingShingle Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories
Marques, Tatyanne Gomes
Rural education. Lay teachers. Life stories. Teaching knowledge.
Educación del campo. Profesoras legas Historias de vida. Saberes docentes.
Educação do campo. Professoras leigas. Histórias de vida. Saberes docentes.
title_short Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories
title_full Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories
title_fullStr Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories
title_full_unstemmed Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories
title_sort Teaching Practices of Lay Teachers In Rural Schools: An Analysis Based On Life Stories
author Marques, Tatyanne Gomes
author_facet Marques, Tatyanne Gomes
Santos, Deusliana Pereira Silva
Pereira, Eunice Da Rocha
Silva, Marieuda Cardoso Guimarães
author_role author
author2 Santos, Deusliana Pereira Silva
Pereira, Eunice Da Rocha
Silva, Marieuda Cardoso Guimarães
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Tatyanne Gomes
Santos, Deusliana Pereira Silva
Pereira, Eunice Da Rocha
Silva, Marieuda Cardoso Guimarães
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Rural education. Lay teachers. Life stories. Teaching knowledge.
Educación del campo. Profesoras legas Historias de vida. Saberes docentes.
Educação do campo. Professoras leigas. Histórias de vida. Saberes docentes.
topic Rural education. Lay teachers. Life stories. Teaching knowledge.
Educación del campo. Profesoras legas Historias de vida. Saberes docentes.
Educação do campo. Professoras leigas. Histórias de vida. Saberes docentes.
dc.description.none.fl_txt_mv This paper aims to analyze the teaching of lay teachers in rural schools. With regard to methodology, we used the narrative method, which prioritized the life stories of four lay teachers. The content analysis of these stories indicate that the surveyed teachers started to teach by relying on their political relations, and that being a female teacher marks their professional condition. In their teaching practice, they exercised multiple functions and mobilized different types of know-how, which they acquired not only from teacher preparation courses, but also from the knowledge and lessons they learned in their lives. In the stories of the participants, we can see that the National Education Guidelines and Framework Law n. 9394/96 has directly affected their knowledge and practices.
Este texto tiene como objetivo analizar el ejercicio de la docencia de profesoras legas en escuelas en el campo. La metodología utilizada se basa en el modo narrativo, que prioriza las historias de vida de cuatro profesoras legas. El análisis de los contenidos de las historias de vida muestra que las profesoras estudiadas entraron en la docencia por lazos políticos y que el ser mujer/ser docente marca la condición profesional. En su ejercicio de la docencia, asumieron múltiples funciones y accionaron diferentes saberes, adquiridos no solamente en su preparación profesional, sino también a partir de los conocimientos y enseñanzas de su vida familiar y social. En las historias de los personajes femeninos que participan en la investigación, observamos que la promulgación de la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional 9.394/96 (en Brasil) impactó directamente en sus saberes y quehaceres.
O texto objetiva analisar o exercício da docência de professoras leigas em escolas no campo. A metodologia utilizada ancora-se na modalidade narrativa, que prioriza as histórias de vida de quatro professoras leigas. A análise dos conteúdos das histórias de vida aponta que as professoras pesquisadas se inseriram na docência por vínculos políticos e que o ser mulher/ser docente marca a condição profissional. Em seu fazer docente, exerceram múltiplas funções e mobilizaram diferentes saberes, adquiridos não somente na sua preparação profissional, como também resultantes dos conhecimentos e ensinamentos aprendidos em sua vida familiar e social. Nas histórias das personagens participantes da pesquisa, observamos que a promulgação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9.394/96 impactou diretamente seus saberes e fazeres.
description This paper aims to analyze the teaching of lay teachers in rural schools. With regard to methodology, we used the narrative method, which prioritized the life stories of four lay teachers. The content analysis of these stories indicate that the surveyed teachers started to teach by relying on their political relations, and that being a female teacher marks their professional condition. In their teaching practice, they exercised multiple functions and mobilized different types of know-how, which they acquired not only from teacher preparation courses, but also from the knowledge and lessons they learned in their lives. In the stories of the participants, we can see that the National Education Guidelines and Framework Law n. 9394/96 has directly affected their knowledge and practices.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-21
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351
10.18676/cadernoscenpec.v6i1.351
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v6i1.351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/351/348
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 1 (2016)
Cadernos Cenpec; v. 6, n. 1 (2016)
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v6i1
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121123189489664