Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/365 |
Resumo: | This study discusses national and state large-scale assessment policies in four Brazilian states – São Paulo, Goiás, Pernambuco and Ceará – focusing on the effects of these policies on secondary schools with good performance levels situated in high socio-spatial vulnerability areas. The sample comprised 24 schools and the methodology involved quantitative and qualitative analyses. By analyzing the configurations of the national and state systems, we found that there are more similarities than differences between them, which led us to question whether equivalent efforts and resources are not being employed twice to improve the quality of education, thus burdening schools and everyone involved. Participants’ accounts show an acute awareness that the assessment culture is here to stay, and stress some harmful effects of its excesses. |
id |
CENPEC-1_2aefd15cb3623a6c5afe4201b43ba11b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/365 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian statesContextos, políticas y resultados de evaluación en la enseñanza media: un estudio en cuatro estados brasileñosContextos, políticas e resultados de avaliação no ensino médio: um estudo em quatro estados brasileirosEducational policy. Large-scale assessment. Secondary education. School management.Política educacional. Evaluación a gran escala. Enseñanza media. Gestión escolar.Política educacional. Avaliação de larga escala. Ensino médio. Gestão escolar.This study discusses national and state large-scale assessment policies in four Brazilian states – São Paulo, Goiás, Pernambuco and Ceará – focusing on the effects of these policies on secondary schools with good performance levels situated in high socio-spatial vulnerability areas. The sample comprised 24 schools and the methodology involved quantitative and qualitative analyses. By analyzing the configurations of the national and state systems, we found that there are more similarities than differences between them, which led us to question whether equivalent efforts and resources are not being employed twice to improve the quality of education, thus burdening schools and everyone involved. Participants’ accounts show an acute awareness that the assessment culture is here to stay, and stress some harmful effects of its excesses.Este estudio discute las políticas de evaluación a gran escala, a nivel federal y estatal (provincial), en cuatro estados de Brasil —São Paulo, Goiás, Pernambuco y Ceará—, centrándose en su repercusión en escuelas de enseñanza media con buenos resultados, ubicadas en territorios socioespaciales vulnerables. El muestreo incluyó 24 escuelas y la metodología adoptada se basó en el análisis cuanticualitativo. El estudio de la configuración de los sistemas nacionales y estatales muestra la existencia de más semejanzas que diferencias entre unos y otros, lo que llevaría a indagar si no estaría habiendo una duplicación de esfuerzos y recursos en pro de la mejora de la calidad de la educación, generando una sobrecarga a las escuelas y a todos los involucrados. Los testimonios de los participantes evidencian una aguda conciencia de que la cultura de evaluación ha llegado para quedarse, y llama la atención hacia algunos efectos perjudiciales generados por sus excesos. O estudo discute as políticas de avaliação de larga escala nacionais e estaduais em quatro unidades da federação – São Paulo, Goiás, Pernambuco e Ceará –, focalizando suas repercussões em escolas de ensino médio com bons resultados, localizadas em territórios socioespaciais vulneráveis. A amostra envolveu 24 escolas e a metodologia adotou a perspectiva quanti-qualitativa de análise. O estudo da configuração dos sistemas nacionais e estaduais mostra a existência de mais semelhanças que diferenças entre uns e outros, o que levaria a indagar se não estaria havendo uma duplicação de esforços e recursos em nome da melhoria da qualidade da educação, gerando uma sobrecarga para as escolas e todos os envolvidos. Os depoimentos dos participantes evidenciam uma aguda consciência de que a cultura de avaliação chegou para ficar, e chama a atenção sobre alguns efeitos deletérios gerados pelos seus excessos. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaVieira, Sofia LercheVidal, Eloísa MaiaGalvão, Willana Nogueira M.2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36510.18676/cadernoscenpec.v6i2.365Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/365/360Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/365Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states Contextos, políticas y resultados de evaluación en la enseñanza media: un estudio en cuatro estados brasileños Contextos, políticas e resultados de avaliação no ensino médio: um estudo em quatro estados brasileiros |
title |
Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states |
spellingShingle |
Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states Vieira, Sofia Lerche Educational policy. Large-scale assessment. Secondary education. School management. Política educacional. Evaluación a gran escala. Enseñanza media. Gestión escolar. Política educacional. Avaliação de larga escala. Ensino médio. Gestão escolar. |
title_short |
Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states |
title_full |
Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states |
title_fullStr |
Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states |
title_full_unstemmed |
Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states |
title_sort |
Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states |
author |
Vieira, Sofia Lerche |
author_facet |
Vieira, Sofia Lerche Vidal, Eloísa Maia Galvão, Willana Nogueira M. |
author_role |
author |
author2 |
Vidal, Eloísa Maia Galvão, Willana Nogueira M. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Sofia Lerche Vidal, Eloísa Maia Galvão, Willana Nogueira M. |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational policy. Large-scale assessment. Secondary education. School management. Política educacional. Evaluación a gran escala. Enseñanza media. Gestión escolar. Política educacional. Avaliação de larga escala. Ensino médio. Gestão escolar. |
topic |
Educational policy. Large-scale assessment. Secondary education. School management. Política educacional. Evaluación a gran escala. Enseñanza media. Gestión escolar. Política educacional. Avaliação de larga escala. Ensino médio. Gestão escolar. |
description |
This study discusses national and state large-scale assessment policies in four Brazilian states – São Paulo, Goiás, Pernambuco and Ceará – focusing on the effects of these policies on secondary schools with good performance levels situated in high socio-spatial vulnerability areas. The sample comprised 24 schools and the methodology involved quantitative and qualitative analyses. By analyzing the configurations of the national and state systems, we found that there are more similarities than differences between them, which led us to question whether equivalent efforts and resources are not being employed twice to improve the quality of education, thus burdening schools and everyone involved. Participants’ accounts show an acute awareness that the assessment culture is here to stay, and stress some harmful effects of its excesses. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/365 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.365 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/365 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.365 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/365/360 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v6i2 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072139104256 |