The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/339 |
Resumo: | This paper discusses teacher training concepts and the role of teachers in face of the prescribed curriculum from the perspective of curricular documents for the discipline of sciences in six Brazilian states. The analysis was mediated by categories based on teacher education models (i.e., the categories of technical rationality, epistemology of practice, and epistemology of critique) and the roles that the teacher can take on: maintenance-imitation, curriculum mediator, and creative-generator (SACRISTÁN, 1991). Results indicate the coexistence of the technical and practical models, and timid signs of the critical model, with a predominant orientation towards the practical teacher, which is consistent with a more pronounced prediction of the teacher as a curriculum mediator. We conclude that these results reflect advances representing possible changes towards a teacher education that privileges the reflective/critical teacher and the construction of teaching as a praxis. |
id |
CENPEC-1_67ca2bf0e5f3dccc411534aee5c87a5c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/339 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official DocumentsFormação e papel do professor de Ciências na construção curricular: a visão dos documentos oficiaisLa formación y el papel del profesor de Ciencias en la construcción curricular: la visión de los documentos oficialesTeacher education, formative models, teaching role, curriculum guidelines.Formação de professores. Modelos formativos. Papel docente. Orientações curriculares.Formación de profesores. Modelos formativos. Papel docente. Orientaciones curriculares.This paper discusses teacher training concepts and the role of teachers in face of the prescribed curriculum from the perspective of curricular documents for the discipline of sciences in six Brazilian states. The analysis was mediated by categories based on teacher education models (i.e., the categories of technical rationality, epistemology of practice, and epistemology of critique) and the roles that the teacher can take on: maintenance-imitation, curriculum mediator, and creative-generator (SACRISTÁN, 1991). Results indicate the coexistence of the technical and practical models, and timid signs of the critical model, with a predominant orientation towards the practical teacher, which is consistent with a more pronounced prediction of the teacher as a curriculum mediator. We conclude that these results reflect advances representing possible changes towards a teacher education that privileges the reflective/critical teacher and the construction of teaching as a praxis.Este trabalho discute concepções de formação docente e o papel do professor diante do currículo prescrito, a partir da visão de documentos curriculares da área de Ciências de seis estados brasileiros. A análise foi mediada por categorias elaboradas com base nos modelos de formação docente (racionalidade técnica, epistemologia da prática e da crítica) e nos papéis que podem ser assumidos pelo professor: manutenção-imitação, mediador curricular e criativo-gerador (SACRISTÁN, 1991). Resultados indicam a coexistência dos modelos técnico e prático e tímidos indícios do crítico, com predomínio para a formação do professor prático, coerente com a previsão mais acentuada do professor como mediador curricular. Conclui-se que esses resultados significam avanços representativos de possíveis mudanças em prol da formação do professor reflexivo/crítico e da construção da docência como práxis.Este trabajo trata sobre concepciones de formación docente y el papel del profesor docente delante del currículo prescrito, a partir de la observación de documentos curriculares del área de Ciencias de seis estados brasileños. El análisis se realizó a partir de categorías elaboradas con base en los modelos de formación docente (racionalidad técnica, epistemología de la práctica y de la crítica) y en los papeles que el profesor puede asumir: mantenimiento-imitación, mediador curricular y creativo-generador (SACRISTÁN, 1991). Los resultados indican la coexistencia de los modelos técnico y práctico, y tímidos indicios del crítico, con predominio de la formación del profesor práctico, coherente con la previsión más acentuada del profesor como mediador curricular. Se llega a la conclusión de que estos resultados significan avances representativos de posibles cambios en favor de la formación del profesor reflexivo/crítico y de la construcción de la docencia como praxis.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaAzevedo, Maria Nizete deTestoni, Leonardo André2016-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/33910.18676/cadernoscenpec.v5i2.339Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2Cadernos Cenpec; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF22237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/339/330Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T15:24:09Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/339Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T15:24:09Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents Formação e papel do professor de Ciências na construção curricular: a visão dos documentos oficiais La formación y el papel del profesor de Ciencias en la construcción curricular: la visión de los documentos oficiales |
title |
The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents |
spellingShingle |
The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents Azevedo, Maria Nizete de Teacher education, formative models, teaching role, curriculum guidelines. Formação de professores. Modelos formativos. Papel docente. Orientações curriculares. Formación de profesores. Modelos formativos. Papel docente. Orientaciones curriculares. |
title_short |
The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents |
title_full |
The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents |
title_fullStr |
The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents |
title_full_unstemmed |
The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents |
title_sort |
The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents |
author |
Azevedo, Maria Nizete de |
author_facet |
Azevedo, Maria Nizete de Testoni, Leonardo André |
author_role |
author |
author2 |
Testoni, Leonardo André |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Maria Nizete de Testoni, Leonardo André |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher education, formative models, teaching role, curriculum guidelines. Formação de professores. Modelos formativos. Papel docente. Orientações curriculares. Formación de profesores. Modelos formativos. Papel docente. Orientaciones curriculares. |
topic |
Teacher education, formative models, teaching role, curriculum guidelines. Formação de professores. Modelos formativos. Papel docente. Orientações curriculares. Formación de profesores. Modelos formativos. Papel docente. Orientaciones curriculares. |
description |
This paper discusses teacher training concepts and the role of teachers in face of the prescribed curriculum from the perspective of curricular documents for the discipline of sciences in six Brazilian states. The analysis was mediated by categories based on teacher education models (i.e., the categories of technical rationality, epistemology of practice, and epistemology of critique) and the roles that the teacher can take on: maintenance-imitation, curriculum mediator, and creative-generator (SACRISTÁN, 1991). Results indicate the coexistence of the technical and practical models, and timid signs of the critical model, with a predominant orientation towards the practical teacher, which is consistent with a more pronounced prediction of the teacher as a curriculum mediator. We conclude that these results reflect advances representing possible changes towards a teacher education that privileges the reflective/critical teacher and the construction of teaching as a praxis. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/339 10.18676/cadernoscenpec.v5i2.339 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/339 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v5i2.339 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/339/330 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2 Cadernos Cenpec; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v5i2 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072178950144 |