The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Maria Nizete de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Testoni, Leonardo André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/339
Resumo: This paper discusses teacher training concepts and the role of teachers in face of the prescribed curriculum from the perspective of curricular documents for the discipline of sciences in six Brazilian states. The analysis was mediated by categories based on teacher education models (i.e., the categories of technical rationality, epistemology of practice, and epistemology of critique) and the roles that the teacher can take on: maintenance-imitation, curriculum mediator, and creative-generator (SACRISTÁN, 1991). Results indicate the coexistence of the technical and practical models, and timid signs of the critical model, with a predominant orientation towards the practical teacher, which is consistent with a more pronounced prediction of the teacher as a curriculum mediator. We conclude that these results reflect advances representing possible changes towards a teacher education that privileges the reflective/critical teacher and the construction of teaching as a praxis.
id CENPEC-1_67ca2bf0e5f3dccc411534aee5c87a5c
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/339
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official DocumentsFormação e papel do professor de Ciências na construção curricular: a visão dos documentos oficiaisLa formación y el papel del profesor de Ciencias en la construcción curricular: la visión de los documentos oficialesTeacher education, formative models, teaching role, curriculum guidelines.Formação de professores. Modelos formativos. Papel docente. Orientações curriculares.Formación de profesores. Modelos formativos. Papel docente. Orientaciones curriculares.This paper discusses teacher training concepts and the role of teachers in face of the prescribed curriculum from the perspective of curricular documents for the discipline of sciences in six Brazilian states. The analysis was mediated by categories based on teacher education models (i.e., the categories of technical rationality, epistemology of practice, and epistemology of critique) and the roles that the teacher can take on: maintenance-imitation, curriculum mediator, and creative-generator (SACRISTÁN, 1991). Results indicate the coexistence of the technical and practical models, and timid signs of the critical model, with a predominant orientation towards the practical teacher, which is consistent with a more pronounced prediction of the teacher as a curriculum mediator. We conclude that these results reflect advances representing possible changes towards a teacher education that privileges the reflective/critical teacher and the construction of teaching as a praxis.Este trabalho discute concepções de formação docente e o papel do professor diante do currículo prescrito, a partir da visão de documentos curriculares da área de Ciências de seis estados brasileiros. A análise foi mediada por categorias elaboradas com base nos modelos de formação docente (racionalidade técnica, epistemologia da prática e da crítica) e nos papéis que podem ser assumidos pelo professor: manutenção-imitação, mediador curricular e criativo-gerador (SACRISTÁN, 1991). Resultados indicam a coexistência dos modelos técnico e prático e tímidos indícios do crítico, com predomínio para a formação do professor prático, coerente com a previsão mais acentuada do professor como mediador curricular. Conclui-se que esses resultados significam avanços representativos de possíveis mudanças em prol da formação do professor reflexivo/crítico e da construção da docência como práxis.Este trabajo trata sobre concepciones de formación docente y el papel del profesor docente delante del currículo prescrito, a partir de la observación de documentos curriculares del área de Ciencias de seis estados brasileños. El análisis se realizó a partir de categorías elaboradas con base en los modelos de formación docente (racionalidad técnica, epistemología de la práctica y de la crítica) y en los papeles que el profesor puede asumir: mantenimiento-imitación, mediador curricular y creativo-generador (SACRISTÁN, 1991). Los resultados indican la coexistencia de los modelos técnico y práctico, y tímidos indicios del crítico, con predominio de la formación del profesor práctico, coherente con la previsión más acentuada del profesor como mediador curricular. Se llega a la conclusión de que estos resultados significan avances representativos de posibles cambios en favor de la formación del profesor reflexivo/crítico y de la construcción de la docencia como praxis.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaAzevedo, Maria Nizete deTestoni, Leonardo André2016-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/33910.18676/cadernoscenpec.v5i2.339Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2Cadernos Cenpec; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF22237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/339/330Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T15:24:09Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/339Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T15:24:09Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents
Formação e papel do professor de Ciências na construção curricular: a visão dos documentos oficiais
La formación y el papel del profesor de Ciencias en la construcción curricular: la visión de los documentos oficiales
title The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents
spellingShingle The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents
Azevedo, Maria Nizete de
Teacher education, formative models, teaching role, curriculum guidelines.
Formação de professores. Modelos formativos. Papel docente. Orientações curriculares.
Formación de profesores. Modelos formativos. Papel docente. Orientaciones curriculares.
title_short The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents
title_full The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents
title_fullStr The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents
title_full_unstemmed The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents
title_sort The Training and Role of Science Teachers in the Curricular Framework: The Position of Official Documents
author Azevedo, Maria Nizete de
author_facet Azevedo, Maria Nizete de
Testoni, Leonardo André
author_role author
author2 Testoni, Leonardo André
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Maria Nizete de
Testoni, Leonardo André
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Teacher education, formative models, teaching role, curriculum guidelines.
Formação de professores. Modelos formativos. Papel docente. Orientações curriculares.
Formación de profesores. Modelos formativos. Papel docente. Orientaciones curriculares.
topic Teacher education, formative models, teaching role, curriculum guidelines.
Formação de professores. Modelos formativos. Papel docente. Orientações curriculares.
Formación de profesores. Modelos formativos. Papel docente. Orientaciones curriculares.
description This paper discusses teacher training concepts and the role of teachers in face of the prescribed curriculum from the perspective of curricular documents for the discipline of sciences in six Brazilian states. The analysis was mediated by categories based on teacher education models (i.e., the categories of technical rationality, epistemology of practice, and epistemology of critique) and the roles that the teacher can take on: maintenance-imitation, curriculum mediator, and creative-generator (SACRISTÁN, 1991). Results indicate the coexistence of the technical and practical models, and timid signs of the critical model, with a predominant orientation towards the practical teacher, which is consistent with a more pronounced prediction of the teacher as a curriculum mediator. We conclude that these results reflect advances representing possible changes towards a teacher education that privileges the reflective/critical teacher and the construction of teaching as a praxis.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-17
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/339
10.18676/cadernoscenpec.v5i2.339
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/339
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v5i2.339
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/339/330
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2
Cadernos Cenpec; v. 5, n. 2 (2015): Currículos EF2
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v5i2
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072178950144