Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Leonardo Luiz de Souza
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Serrao, Luis Felipe Soares, Lima, Luiz Henrique Magnani Xavier de, Mendonça, Márcia Rodrigues de Souza, Catelli Jr., Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/317
Resumo: This article seeks to deepen discussions on uses of language in the workplace to elucidate important aspects in the process of design and implementation of educational proposals for young and adult workers. It presents the main results of a non-school education experience in a petrochemical industry, focusing on the development of literacy and numeracy practices situated in the contexts of personal life and workplace of the subjects involved. Generally speaking, this article shows that both young and adult workers have experiences and personal circumstances which favored mastering literacy and numeracy practices due to certain contexts, and that such practices are not necessarily interchangeable; in other words, we point to need for approximation between education proposals and the daily lives of the individuals they target.
id CENPEC-1_8d382654f49b2c628ab698cb686df5f7
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/317
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adultsEducação não escolar em contexto de trabalho: indícios para a educação de jovens e adultosNon-school education. Adult education. Literacy. Numeracy.Educação não escolar. Educação de jovens e adultos. Letramentos. Numeramentos. Alfabetismo.This article seeks to deepen discussions on uses of language in the workplace to elucidate important aspects in the process of design and implementation of educational proposals for young and adult workers. It presents the main results of a non-school education experience in a petrochemical industry, focusing on the development of literacy and numeracy practices situated in the contexts of personal life and workplace of the subjects involved. Generally speaking, this article shows that both young and adult workers have experiences and personal circumstances which favored mastering literacy and numeracy practices due to certain contexts, and that such practices are not necessarily interchangeable; in other words, we point to need for approximation between education proposals and the daily lives of the individuals they target.Este artigo busca aprofundar as discussões sobre usos da linguagem em contexto de trabalho para elucidar aspectos importantes no processo de concepção e de execução de propostas educacionais para jovens e adultos trabalhadores. Para tanto, apresenta os principais resultados de uma experiência de educação não escolar em uma indústria petroquímica, elaborada com foco no desenvolvimento de práticas de letramento e de numeramento situadas de acordo com o contexto de vida e de trabalho dos sujeitos envolvidos. Em linhas gerais, este artigo aponta que jovens e adultos trabalhadores possuem vivências e trajetórias de vida que favorecem(eram) o domínio de práticas de letramento e de numeramento próprias a determinadas realidades e que não necessariamente são práticas intercambiáveis, ou seja, aponta a necessidade de aproximação entre propostas formativas e o cotidiano dos sujeitos a que se dirigem.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaMatos, Leonardo Luiz de SouzaSerrao, Luis Felipe SoaresLima, Luiz Henrique Magnani Xavier deMendonça, Márcia Rodrigues de SouzaCatelli Jr., Roberto2016-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/31710.18676/cadernoscenpec.v5i1.317Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 1 (2015)Cadernos Cenpec; v. 5, n. 1 (2015)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/317/325info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T15:28:00Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/317Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T15:28Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults

Educação não escolar em contexto de trabalho: indícios para a educação de jovens e adultos
title Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults
spellingShingle Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults
Matos, Leonardo Luiz de Souza
Non-school education. Adult education. Literacy. Numeracy.
Educação não escolar. Educação de jovens e adultos. Letramentos. Numeramentos. Alfabetismo.
title_short Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults
title_full Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults
title_fullStr Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults
title_full_unstemmed Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults
title_sort Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults
author Matos, Leonardo Luiz de Souza
author_facet Matos, Leonardo Luiz de Souza
Serrao, Luis Felipe Soares
Lima, Luiz Henrique Magnani Xavier de
Mendonça, Márcia Rodrigues de Souza
Catelli Jr., Roberto
author_role author
author2 Serrao, Luis Felipe Soares
Lima, Luiz Henrique Magnani Xavier de
Mendonça, Márcia Rodrigues de Souza
Catelli Jr., Roberto
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Leonardo Luiz de Souza
Serrao, Luis Felipe Soares
Lima, Luiz Henrique Magnani Xavier de
Mendonça, Márcia Rodrigues de Souza
Catelli Jr., Roberto
dc.subject.none.fl_str_mv



dc.subject.por.fl_str_mv Non-school education. Adult education. Literacy. Numeracy.
Educação não escolar. Educação de jovens e adultos. Letramentos. Numeramentos. Alfabetismo.
topic Non-school education. Adult education. Literacy. Numeracy.
Educação não escolar. Educação de jovens e adultos. Letramentos. Numeramentos. Alfabetismo.
description This article seeks to deepen discussions on uses of language in the workplace to elucidate important aspects in the process of design and implementation of educational proposals for young and adult workers. It presents the main results of a non-school education experience in a petrochemical industry, focusing on the development of literacy and numeracy practices situated in the contexts of personal life and workplace of the subjects involved. Generally speaking, this article shows that both young and adult workers have experiences and personal circumstances which favored mastering literacy and numeracy practices due to certain contexts, and that such practices are not necessarily interchangeable; in other words, we point to need for approximation between education proposals and the daily lives of the individuals they target.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-22
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/317
10.18676/cadernoscenpec.v5i1.317
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/317
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v5i1.317
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/317/325
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 1 (2015)
Cadernos Cenpec; v. 5, n. 1 (2015)
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v5i1
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072204115968