Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/317 |
Resumo: | This article seeks to deepen discussions on uses of language in the workplace to elucidate important aspects in the process of design and implementation of educational proposals for young and adult workers. It presents the main results of a non-school education experience in a petrochemical industry, focusing on the development of literacy and numeracy practices situated in the contexts of personal life and workplace of the subjects involved. Generally speaking, this article shows that both young and adult workers have experiences and personal circumstances which favored mastering literacy and numeracy practices due to certain contexts, and that such practices are not necessarily interchangeable; in other words, we point to need for approximation between education proposals and the daily lives of the individuals they target. |
id |
CENPEC-1_8d382654f49b2c628ab698cb686df5f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/317 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adultsEducação não escolar em contexto de trabalho: indícios para a educação de jovens e adultosNon-school education. Adult education. Literacy. Numeracy.Educação não escolar. Educação de jovens e adultos. Letramentos. Numeramentos. Alfabetismo.This article seeks to deepen discussions on uses of language in the workplace to elucidate important aspects in the process of design and implementation of educational proposals for young and adult workers. It presents the main results of a non-school education experience in a petrochemical industry, focusing on the development of literacy and numeracy practices situated in the contexts of personal life and workplace of the subjects involved. Generally speaking, this article shows that both young and adult workers have experiences and personal circumstances which favored mastering literacy and numeracy practices due to certain contexts, and that such practices are not necessarily interchangeable; in other words, we point to need for approximation between education proposals and the daily lives of the individuals they target.Este artigo busca aprofundar as discussões sobre usos da linguagem em contexto de trabalho para elucidar aspectos importantes no processo de concepção e de execução de propostas educacionais para jovens e adultos trabalhadores. Para tanto, apresenta os principais resultados de uma experiência de educação não escolar em uma indústria petroquímica, elaborada com foco no desenvolvimento de práticas de letramento e de numeramento situadas de acordo com o contexto de vida e de trabalho dos sujeitos envolvidos. Em linhas gerais, este artigo aponta que jovens e adultos trabalhadores possuem vivências e trajetórias de vida que favorecem(eram) o domínio de práticas de letramento e de numeramento próprias a determinadas realidades e que não necessariamente são práticas intercambiáveis, ou seja, aponta a necessidade de aproximação entre propostas formativas e o cotidiano dos sujeitos a que se dirigem.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaMatos, Leonardo Luiz de SouzaSerrao, Luis Felipe SoaresLima, Luiz Henrique Magnani Xavier deMendonça, Márcia Rodrigues de SouzaCatelli Jr., Roberto2016-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/31710.18676/cadernoscenpec.v5i1.317Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 1 (2015)Cadernos Cenpec; v. 5, n. 1 (2015)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/317/325info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T15:28:00Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/317Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-28T15:28Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults Educação não escolar em contexto de trabalho: indícios para a educação de jovens e adultos |
title |
Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults |
spellingShingle |
Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults Matos, Leonardo Luiz de Souza Non-school education. Adult education. Literacy. Numeracy. Educação não escolar. Educação de jovens e adultos. Letramentos. Numeramentos. Alfabetismo. |
title_short |
Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults |
title_full |
Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults |
title_fullStr |
Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults |
title_full_unstemmed |
Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults |
title_sort |
Non-school education in work contexts: indications for education of youth and adults |
author |
Matos, Leonardo Luiz de Souza |
author_facet |
Matos, Leonardo Luiz de Souza Serrao, Luis Felipe Soares Lima, Luiz Henrique Magnani Xavier de Mendonça, Márcia Rodrigues de Souza Catelli Jr., Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Serrao, Luis Felipe Soares Lima, Luiz Henrique Magnani Xavier de Mendonça, Márcia Rodrigues de Souza Catelli Jr., Roberto |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matos, Leonardo Luiz de Souza Serrao, Luis Felipe Soares Lima, Luiz Henrique Magnani Xavier de Mendonça, Márcia Rodrigues de Souza Catelli Jr., Roberto |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Non-school education. Adult education. Literacy. Numeracy. Educação não escolar. Educação de jovens e adultos. Letramentos. Numeramentos. Alfabetismo. |
topic |
Non-school education. Adult education. Literacy. Numeracy. Educação não escolar. Educação de jovens e adultos. Letramentos. Numeramentos. Alfabetismo. |
description |
This article seeks to deepen discussions on uses of language in the workplace to elucidate important aspects in the process of design and implementation of educational proposals for young and adult workers. It presents the main results of a non-school education experience in a petrochemical industry, focusing on the development of literacy and numeracy practices situated in the contexts of personal life and workplace of the subjects involved. Generally speaking, this article shows that both young and adult workers have experiences and personal circumstances which favored mastering literacy and numeracy practices due to certain contexts, and that such practices are not necessarily interchangeable; in other words, we point to need for approximation between education proposals and the daily lives of the individuals they target. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/317 10.18676/cadernoscenpec.v5i1.317 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/317 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v5i1.317 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/317/325 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 1 (2015) Cadernos Cenpec; v. 5, n. 1 (2015) 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v5i1 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072204115968 |