Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Juliana Batista
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Gomes, Maria Laura Magalhães, Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646657
Resumo: This article presents initially the analysis of verbal interactionsbetween teachers and students in a Mathematics class of Youth and AdultEducation. Those interactions are then discussed according to numeracystudies. We give emphasis both to the sociocultural dimension involved in schoolmathematics education for young and adult students, and to its character ofdiscursive practice. The role of the interlocutive and interdiscursive games thatforge the verbal interactions between teachers and students – and that is forgedby them – is specially focused in a numeracy event referred as “the story ofcalculator”. In this event we find and discuss a relation of parallelism betweenschool numeracy practices and the ones of daily life.
id UNICAMP-21_eefcac29c23da48b26a043b8e67b3575
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646657
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case" Práticas de numeramento nas interações discursivas na sala de aula da educação de pessoas jovens e adultas : o “caso da calculadora”Numeracy practicesMathematics educationYouth and adult educationDiscursive interactions in classroomPráticas de numeramentoEducação matemáticaEducação de pessoas jovens e adultasInterações discursivas na sala de aulaEducação Matemática de Pessoas Jovens e AdultasThis article presents initially the analysis of verbal interactionsbetween teachers and students in a Mathematics class of Youth and AdultEducation. Those interactions are then discussed according to numeracystudies. We give emphasis both to the sociocultural dimension involved in schoolmathematics education for young and adult students, and to its character ofdiscursive practice. The role of the interlocutive and interdiscursive games thatforge the verbal interactions between teachers and students – and that is forgedby them – is specially focused in a numeracy event referred as “the story ofcalculator”. In this event we find and discuss a relation of parallelism betweenschool numeracy practices and the ones of daily life.Apresenta-se, neste artigo, uma análise de interações verbais entre professoras, alunas e alunos em uma aula de Matemática de uma turma da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Tais interações são discutidas com base nos estudos sobre numeramento, enfatizando-se a dimensão sociocultural da educação matemática escolar, em particular, da que se realiza no contexto da EJA, e seu caráter de prática discursiva. Focaliza-se, pois, o papel do jogo interlocutivo e interdiscursivo que forja as interações verbais – e se forja nelas – em um evento de numeramento denominado “o caso da calculadora”, no qual se observa uma relação que denominamos “paralelismo” entre práticas de numeramento típicas da cultura escolar e aquelas referenciadas em outras instâncias da vida social.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864665710.20396/zet.v18i0.8646657Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-378Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-378Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-3782176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646657/13559Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaria, Juliana BatistaGomes, Maria Laura MagalhãesFonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis2023-11-14T16:49:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646657Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-14T16:49:46Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case"
Práticas de numeramento nas interações discursivas na sala de aula da educação de pessoas jovens e adultas : o “caso da calculadora”
title Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case"
spellingShingle Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case"
Faria, Juliana Batista
Numeracy practices
Mathematics education
Youth and adult education
Discursive interactions in classroom
Práticas de numeramento
Educação matemática
Educação de pessoas jovens e adultas
Interações discursivas na sala de aula
Educação Matemática de Pessoas Jovens e Adultas
title_short Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case"
title_full Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case"
title_fullStr Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case"
title_full_unstemmed Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case"
title_sort Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case"
author Faria, Juliana Batista
author_facet Faria, Juliana Batista
Gomes, Maria Laura Magalhães
Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
author_role author
author2 Gomes, Maria Laura Magalhães
Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Juliana Batista
Gomes, Maria Laura Magalhães
Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Numeracy practices
Mathematics education
Youth and adult education
Discursive interactions in classroom
Práticas de numeramento
Educação matemática
Educação de pessoas jovens e adultas
Interações discursivas na sala de aula
Educação Matemática de Pessoas Jovens e Adultas
topic Numeracy practices
Mathematics education
Youth and adult education
Discursive interactions in classroom
Práticas de numeramento
Educação matemática
Educação de pessoas jovens e adultas
Interações discursivas na sala de aula
Educação Matemática de Pessoas Jovens e Adultas
description This article presents initially the analysis of verbal interactionsbetween teachers and students in a Mathematics class of Youth and AdultEducation. Those interactions are then discussed according to numeracystudies. We give emphasis both to the sociocultural dimension involved in schoolmathematics education for young and adult students, and to its character ofdiscursive practice. The role of the interlocutive and interdiscursive games thatforge the verbal interactions between teachers and students – and that is forgedby them – is specially focused in a numeracy event referred as “the story ofcalculator”. In this event we find and discuss a relation of parallelism betweenschool numeracy practices and the ones of daily life.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646657
10.20396/zet.v18i0.8646657
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646657
identifier_str_mv 10.20396/zet.v18i0.8646657
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646657/13559
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2010
Brasil; 2010
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-378
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-378
Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-378
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590293200896