Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646657 |
Resumo: | This article presents initially the analysis of verbal interactionsbetween teachers and students in a Mathematics class of Youth and AdultEducation. Those interactions are then discussed according to numeracystudies. We give emphasis both to the sociocultural dimension involved in schoolmathematics education for young and adult students, and to its character ofdiscursive practice. The role of the interlocutive and interdiscursive games thatforge the verbal interactions between teachers and students – and that is forgedby them – is specially focused in a numeracy event referred as “the story ofcalculator”. In this event we find and discuss a relation of parallelism betweenschool numeracy practices and the ones of daily life. |
id |
UNICAMP-21_eefcac29c23da48b26a043b8e67b3575 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646657 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case" Práticas de numeramento nas interações discursivas na sala de aula da educação de pessoas jovens e adultas : o “caso da calculadora”Numeracy practicesMathematics educationYouth and adult educationDiscursive interactions in classroomPráticas de numeramentoEducação matemáticaEducação de pessoas jovens e adultasInterações discursivas na sala de aulaEducação Matemática de Pessoas Jovens e AdultasThis article presents initially the analysis of verbal interactionsbetween teachers and students in a Mathematics class of Youth and AdultEducation. Those interactions are then discussed according to numeracystudies. We give emphasis both to the sociocultural dimension involved in schoolmathematics education for young and adult students, and to its character ofdiscursive practice. The role of the interlocutive and interdiscursive games thatforge the verbal interactions between teachers and students – and that is forgedby them – is specially focused in a numeracy event referred as “the story ofcalculator”. In this event we find and discuss a relation of parallelism betweenschool numeracy practices and the ones of daily life.Apresenta-se, neste artigo, uma análise de interações verbais entre professoras, alunas e alunos em uma aula de Matemática de uma turma da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). Tais interações são discutidas com base nos estudos sobre numeramento, enfatizando-se a dimensão sociocultural da educação matemática escolar, em particular, da que se realiza no contexto da EJA, e seu caráter de prática discursiva. Focaliza-se, pois, o papel do jogo interlocutivo e interdiscursivo que forja as interações verbais – e se forja nelas – em um evento de numeramento denominado “o caso da calculadora”, no qual se observa uma relação que denominamos “paralelismo” entre práticas de numeramento típicas da cultura escolar e aquelas referenciadas em outras instâncias da vida social.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864665710.20396/zet.v18i0.8646657Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-378Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-378Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-3782176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646657/13559Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaria, Juliana BatistaGomes, Maria Laura MagalhãesFonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis2023-11-14T16:49:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646657Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-14T16:49:46Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case" Práticas de numeramento nas interações discursivas na sala de aula da educação de pessoas jovens e adultas : o “caso da calculadora” |
title |
Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case" |
spellingShingle |
Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case" Faria, Juliana Batista Numeracy practices Mathematics education Youth and adult education Discursive interactions in classroom Práticas de numeramento Educação matemática Educação de pessoas jovens e adultas Interações discursivas na sala de aula Educação Matemática de Pessoas Jovens e Adultas |
title_short |
Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case" |
title_full |
Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case" |
title_fullStr |
Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case" |
title_full_unstemmed |
Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case" |
title_sort |
Numeracy practices in discursive interaction in youth and adult education classes: the "calculator case" |
author |
Faria, Juliana Batista |
author_facet |
Faria, Juliana Batista Gomes, Maria Laura Magalhães Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Maria Laura Magalhães Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Juliana Batista Gomes, Maria Laura Magalhães Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Numeracy practices Mathematics education Youth and adult education Discursive interactions in classroom Práticas de numeramento Educação matemática Educação de pessoas jovens e adultas Interações discursivas na sala de aula Educação Matemática de Pessoas Jovens e Adultas |
topic |
Numeracy practices Mathematics education Youth and adult education Discursive interactions in classroom Práticas de numeramento Educação matemática Educação de pessoas jovens e adultas Interações discursivas na sala de aula Educação Matemática de Pessoas Jovens e Adultas |
description |
This article presents initially the analysis of verbal interactionsbetween teachers and students in a Mathematics class of Youth and AdultEducation. Those interactions are then discussed according to numeracystudies. We give emphasis both to the sociocultural dimension involved in schoolmathematics education for young and adult students, and to its character ofdiscursive practice. The role of the interlocutive and interdiscursive games thatforge the verbal interactions between teachers and students – and that is forgedby them – is specially focused in a numeracy event referred as “the story ofcalculator”. In this event we find and discuss a relation of parallelism betweenschool numeracy practices and the ones of daily life. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646657 10.20396/zet.v18i0.8646657 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646657 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v18i0.8646657 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646657/13559 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2010 Brasil; 2010 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-378 Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-378 Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 345-378 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590293200896 |