Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/364 |
Resumo: | This article presents a summary of the findings concerning the state of São Paulo in the study Ensino médio, qualidade e equidade: avanços e desafios em quatro estados: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo [Secondary Education, Quality and Equality: Advances and Challenges in Four States: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo]. The text focuses on the following problematics: Are there any secondary schools which, despite being situated in areas of high social and economic vulnerability, have achieved good performance levels? The study found factors that contribute to students’ learning in the schools investigated, such as: a good relationship between management, the school team and students; teamwork; opportunities for youth-led initiatives in the schools; school team’s stability; and the support of the principals. |
id |
CENPEC-1_be47bae5f925d9b3257509986af5c28a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/364 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São PauloEnseñanza media, formación profesional y desigualdades socioespaciales en el estado de São PauloEnsino médio, educação profissional e desigualdades socioespaciais no estado de São PauloSecondary education. Educational policies. São Paulo.Enseñanza media. Políticas educacionales. São Paulo.Ensino médio. Políticas educacionais. São Paulo.This article presents a summary of the findings concerning the state of São Paulo in the study Ensino médio, qualidade e equidade: avanços e desafios em quatro estados: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo [Secondary Education, Quality and Equality: Advances and Challenges in Four States: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo]. The text focuses on the following problematics: Are there any secondary schools which, despite being situated in areas of high social and economic vulnerability, have achieved good performance levels? The study found factors that contribute to students’ learning in the schools investigated, such as: a good relationship between management, the school team and students; teamwork; opportunities for youth-led initiatives in the schools; school team’s stability; and the support of the principals.Este artículo presenta un resumen de los hallazgos relativos al estado de São Paulo obtenidos en la investigación Enseñanza media, calidad y equidad: avances y desafíos en cuatro estados: Ceará, Goiás, Pernambuco y Sao Paulo. El texto está pautado por la siguiente problemática: ¿hay escuelas de enseñanza media que, aunque estén situadas en territorios de alta vulnerabilidad social y económica, logran buenos resultados? La investigación constató factores que contribuyen al buen aprovechamiento de los alumnos en las escuelas contempladas, como la buena relación de los gestores con el equipo escolar y con los alumnos; el trabajo en equipo; los espacios para el protagonismo juvenil en la escuela; la estabilidad del equipo escolar; y el apoyo del equipo de la Dirección de Enseñanza.Este artigo apresenta uma síntese dos achados relativos ao estado de São Paulo da pesquisa “Políticas para o ensino médio: o caso de quatro estados”. O texto é pautado pela seguinte problemática: há escolas de ensino médio que, apesar de localizadas em territórios de alta vulnerabilidade social e econômica, alcançam bons resultados? A pesquisa constatou fatores que contribuem para o bom aproveitamento dos alunos nas escolas investigadas, como: o bom relacionamento dos gestores com a equipe escolar e com os alunos; o trabalho em equipe; os espaços para o protagonismo juvenil na escola; a estabilidade da equipe escolar; e o apoio da equipe da Diretoria de EnsinoCenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaGrosbaum, Marta WolakFalsarella, Ana Maria2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36410.18676/cadernoscenpec.v6i2.364Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/364/370Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/364Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo Enseñanza media, formación profesional y desigualdades socioespaciales en el estado de São Paulo Ensino médio, educação profissional e desigualdades socioespaciais no estado de São Paulo |
title |
Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo |
spellingShingle |
Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo Grosbaum, Marta Wolak Secondary education. Educational policies. São Paulo. Enseñanza media. Políticas educacionales. São Paulo. Ensino médio. Políticas educacionais. São Paulo. |
title_short |
Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo |
title_full |
Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo |
title_fullStr |
Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo |
title_full_unstemmed |
Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo |
title_sort |
Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo |
author |
Grosbaum, Marta Wolak |
author_facet |
Grosbaum, Marta Wolak Falsarella, Ana Maria |
author_role |
author |
author2 |
Falsarella, Ana Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grosbaum, Marta Wolak Falsarella, Ana Maria |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Secondary education. Educational policies. São Paulo. Enseñanza media. Políticas educacionales. São Paulo. Ensino médio. Políticas educacionais. São Paulo. |
topic |
Secondary education. Educational policies. São Paulo. Enseñanza media. Políticas educacionales. São Paulo. Ensino médio. Políticas educacionais. São Paulo. |
description |
This article presents a summary of the findings concerning the state of São Paulo in the study Ensino médio, qualidade e equidade: avanços e desafios em quatro estados: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo [Secondary Education, Quality and Equality: Advances and Challenges in Four States: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo]. The text focuses on the following problematics: Are there any secondary schools which, despite being situated in areas of high social and economic vulnerability, have achieved good performance levels? The study found factors that contribute to students’ learning in the schools investigated, such as: a good relationship between management, the school team and students; teamwork; opportunities for youth-led initiatives in the schools; school team’s stability; and the support of the principals. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/364 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.364 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/364 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.364 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/364/370 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v6i2 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072142249984 |