Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grosbaum, Marta Wolak
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Falsarella, Ana Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/364
Resumo: This article presents a summary of the findings concerning the state of São Paulo in the study Ensino médio, qualidade e equidade: avanços e desafios em quatro estados: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo [Secondary Education, Quality and Equality: Advances and Challenges in Four States: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo]. The text focuses on the following problematics: Are there any secondary schools which, despite being situated in areas of high social and economic vulnerability, have achieved good performance levels? The study found factors that contribute to students’ learning in the schools investigated, such as: a good relationship between management, the school team and students; teamwork; opportunities for youth-led initiatives in the schools; school team’s stability; and the support of the principals.
id CENPEC-1_be47bae5f925d9b3257509986af5c28a
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/364
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São PauloEnseñanza media, formación profesional y desigualdades socioespaciales en el estado de São PauloEnsino médio, educação profissional e desigualdades socioespaciais no estado de São PauloSecondary education. Educational policies. São Paulo.Enseñanza media. Políticas educacionales. São Paulo.Ensino médio. Políticas educacionais. São Paulo.This article presents a summary of the findings concerning the state of São Paulo in the study Ensino médio, qualidade e equidade: avanços e desafios em quatro estados: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo [Secondary Education, Quality and Equality: Advances and Challenges in Four States: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo]. The text focuses on the following problematics: Are there any secondary schools which, despite being situated in areas of high social and economic vulnerability, have achieved good performance levels? The study found factors that contribute to students’ learning in the schools investigated, such as: a good relationship between management, the school team and students; teamwork; opportunities for youth-led initiatives in the schools; school team’s stability; and the support of the principals.Este artículo presenta un resumen de los hallazgos relativos al estado de São Paulo obtenidos en la investigación Enseñanza media, calidad y equidad: avances y desafíos en cuatro estados: Ceará, Goiás, Pernambuco y Sao Paulo. El texto está pautado por la siguiente problemática: ¿hay escuelas de enseñanza media que, aunque estén situadas en territorios de alta vulnerabilidad social y económica, logran buenos resultados? La investigación constató factores que contribuyen al buen aprovechamiento de los alumnos en las escuelas contempladas, como la buena relación de los gestores con el equipo escolar y con los alumnos; el trabajo en equipo; los espacios para el protagonismo juvenil en la escuela; la estabilidad del equipo escolar; y el apoyo del equipo de la Dirección de Enseñanza.Este artigo apresenta uma síntese dos achados relativos ao estado de São Paulo da pesquisa “Políticas para o ensino médio: o caso de quatro estados”. O texto é pautado pela seguinte problemática: há escolas de ensino médio que, apesar de localizadas em territórios de alta vulnerabilidade social e econômica, alcançam bons resultados? A pesquisa constatou fatores que contribuem para o bom aproveitamento dos alunos nas escolas investigadas, como: o bom relacionamento dos gestores com a equipe escolar e com os alunos; o trabalho em equipe; os espaços para o protagonismo juvenil na escola; a estabilidade da equipe escolar; e o apoio da equipe da Diretoria de EnsinoCenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaGrosbaum, Marta WolakFalsarella, Ana Maria2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36410.18676/cadernoscenpec.v6i2.364Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/364/370Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/364Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo
Enseñanza media, formación profesional y desigualdades socioespaciales en el estado de São Paulo
Ensino médio, educação profissional e desigualdades socioespaciais no estado de São Paulo
title Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo
spellingShingle Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo
Grosbaum, Marta Wolak
Secondary education. Educational policies. São Paulo.
Enseñanza media. Políticas educacionales. São Paulo.
Ensino médio. Políticas educacionais. São Paulo.
title_short Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo
title_full Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo
title_fullStr Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo
title_full_unstemmed Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo
title_sort Secondary education, vocational education, and socio-spatial inequalities in the state of São Paulo
author Grosbaum, Marta Wolak
author_facet Grosbaum, Marta Wolak
Falsarella, Ana Maria
author_role author
author2 Falsarella, Ana Maria
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Grosbaum, Marta Wolak
Falsarella, Ana Maria
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Secondary education. Educational policies. São Paulo.
Enseñanza media. Políticas educacionales. São Paulo.
Ensino médio. Políticas educacionais. São Paulo.
topic Secondary education. Educational policies. São Paulo.
Enseñanza media. Políticas educacionales. São Paulo.
Ensino médio. Políticas educacionais. São Paulo.
description This article presents a summary of the findings concerning the state of São Paulo in the study Ensino médio, qualidade e equidade: avanços e desafios em quatro estados: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo [Secondary Education, Quality and Equality: Advances and Challenges in Four States: Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo]. The text focuses on the following problematics: Are there any secondary schools which, despite being situated in areas of high social and economic vulnerability, have achieved good performance levels? The study found factors that contribute to students’ learning in the schools investigated, such as: a good relationship between management, the school team and students; teamwork; opportunities for youth-led initiatives in the schools; school team’s stability; and the support of the principals.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-13
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/364
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.364
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/364
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.364
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/364/370
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v6i2
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072142249984